Badacze Pisma Świętego – najnowsza historia
Pastor Russell
miał
nie tylko charyzmę; dla jednych był pastorem, starszym, dla innych
bratem, był przyjacielem i mentorem dla młodych i starszych. Po jego
śmierci wiele się zmieniło. Towarzystwo i stowarzyszenia, które założył
działały nadal bez jego obecności i pomocy. Faktem jest, że poszły w
zupełnie nowym kierunku, przeciwnym temu, w co on sam wierzył i czego
nauczał.
Historia dowodzi, że śmierć charyzmatycznego lidera oznacza początek
chaosu. Wydarzenia, jakie miały miejsce po śmierci Russella nie były
wyjątkiem w tym względzie. Po czterdziestu latach działalności
pasterskiej, wydawniczej i publikacyjnej, po wydaniu niezliczonych
ulotek, magazynów i pisaniu do gazet, organizowaniu szkół biblijnych w
Stanach Zjednoczonych i poza ich granicami, wszystko zaczęło chylić się
ku upadkowi lub przynajmniej takie sprawiało wrażenie.
Pastor Russell miał nie tylko charyzmę; dla jednych był pastorem,
starszym, dla innych bratem, był przyjacielem i mentorem dla młodych i
starszych. Po jego śmierci wiele się zmieniło. Towarzystwo i
stowarzyszenia, które założył działały nadal bez jego obecności i
pomocy. Faktem jest, że poszły w zupełnie nowym kierunku, przeciwnym
temu, w co on sam wierzył i czego nauczał.
Wydaje się, że wielu z braci wierzyło iż Pastor Russell pozostanie z
nimi tak długo, jak tylko będzie praca do wykonania, ciężko było im
przyjąć do siebie, że odszedł. Jego działalność misyjna spowodowała, że
wiele tysiący ludzi uwierzyło w Biblię.
Wydawnictwo „Watch Tower”
(tłum. Strażnica) miało około 100 000 prenumeratorów. 1200 zborów
wybrało go na swego pastora. Wiele z tych zborów liczyło po kilka
tysięcy członków, pozostałe miały ich po kilkaset.
Na początku 1916 roku
doktryna
Okupu i
nadzieja Restytucji dla całej
ludzkości była głoszona na szeroka skalę. Około 8 milionów
egzemplarzy Wykładów Pisma Świętego zostało już wydanych i
rozprowadzonych na świecie, kolporterzy rozdawali je na każdym
kontynencie, a kazania Pastora Russella były co tydzień publikowane w
ponad tysiącu różnych gazet i tygodników. Niestety, praca za granicą
została wstrzymana przez wojnę w Europie.
Pastor Russell zmarł w pociągu, 31-go października 1916 roku. Wieść o
jego śmierci rozniosła się lotem błyskawicy do wszystkich, którzy
zaangażowani byli w zapoczątkowaną przez niego działalność. Wielu
stanęło przed dylematem: co teraz?
W 1917
r. J.F. Rutherford zajął mieisce Russella na stanowisku
przewodniczącego „Watch Tower”. Jego próba przejęcia kontroli nad
całością działalności Towarzystwa okazała się skuteczna. Nielegalnie
wprowadzone zmiany prawne w zapisie statutu dawały przewodniczącemu
pełną kontrolę nad działalnością Towarzystwa.
Jako wykonawca
testamentu dodał do niego swe własne nazwisko. Mówi się bowiem, że
Rutherford odmówił wszystkim żądaniom okazania testamentu. W ten sposób,
Rutherford sam włączył się w skład Komitetu Wydawniczego.
Krótko po śmierci
wielkiego reformatora i „roztropnego sługi”, brata C.T.
Russella, rozpoczęły się w łonie Badaczy Pisma Świętego różne
przykre doświadczenia i podziały, głównie przyczyniły się do tego zmiany
metod administracyjnych w (W.T.B.&T.S.).
...
więcej >>
Nie było to nigdy celem
ani zamiarem Russella. W swej ostatniej woli i testamencie Russell
prosił o ustanowienie siedmioosobowego zarządu, który miał przejąć jego
obowiązki. Czterech członków zarządu Towarzystwa, czyli większość,
sprzeciwiło się polityce twardej ręki jaką praktykował Rutherford.
Napięcie pomiędzy Rutherfordem, a członkami zarządu narastało.
Jedną z istotniejszych
spraw dotyczących organizacji Kościoła, które akcentował w
swych pismach i kazaniach pastor Russell, był sposób
ordynowania sług zborowych - starszych i diakonów. Wbrew
powszechnemu w chrześcijaństwie zwyczajowi mianowania duszpasterzy przez
ich zwierzchników, podkreślał, że w pierwotnym Kościele panowały
prawdziwie demokratyczne stosunki, o czym można przekonać się
studiując uważnie Pismo Święte. Wyrazem owej demokracji był nie tylko
brak hierarchii kościelnej, uprzywilejowanej w porównaniu ze
"zwykłymi" członkami wspólnoty religijnej, ale też ordynowanie sług
poprzez demokratyczne głosowanie. Tak obrani starsi i diakoni nie
zajmowali w zborze jakiejś szczególnej pozycji - byli nadal "braćmi
w wierze", równymi współwyznawcom, obarczonymi jedynie
większą odpowiedzialnością z tytułu powierzonej im funkcji. ...
więcej >>
Po śmierci Russella stało się jasne, że rozpoczęte przez niego dzieło
będzie kontynuowane. Lecz kto miał to czynić i w jaki sposób? Było
oczywiste, że J.F. Rutherford nie miał zamiaru realizować jego prośby
wyrażonej w ostatniej woli i testamencie. Wobec takich okoliczności,
ciężar pracy zdecydowali się wziąć na siebie czterej wykluczeni
członkowie zarządu wraz ze swymi współpracownikami, zborami i
wydawnictwami.
W dniu 15 sierpnia 1918 roku, czterech wspomnianych członków zarządu
wraz z byłym pielgrzymem (C.T.Russella) Paulem Samuelem Leo Johnsonem zdecydowało
się publikować czasopismo „The Bible Standard And Herald of Christ’s
Kingdom” (tłum.
Standard Biblijny i Zwiastun Królestwa Chrystusowego).
Wraz z upływem lat, wielu widząc zmiany w sposobie działania
Towarzystwa i J.F. Rutherforda zaczęło odchodzić od współpracy z nim. Do
1930 roku większość bliskich współpracowników Russella opuściło
Towarzystwo.
Do 1929 roku wprowadzonych zostało około stu zmian doktrynalnych, a całe
Towarzystwo z J.F. Rutherfordem utraciło swój pierwotny charakter. Organizacja przyjęła nowy
wygląd i nowe sposoby działania. ...
więcej >>
W 1931 roku Rutherford zdecydował się uczynić coś, co pomogłoby
odróżniać niezależnych Badaczy Pisma Świętego od tych lojalnych wobec
niego. Nadał im więc nową nazwę – „Świadkowie Jehowy”. Towarzystwo stało
się wobec tego tym, co było najbardziej odrażające w samym
chrześcijaństwie – małym Babilonem. ...
więcej >>
"Pastoral Bible Institute"
W listopadzie 1918 roku
kilkaset osób uczestniczyło w kolejnej konwencji, zorganizowanej w
Providence, na Rohde Island. To właśnie na tym spotkaniu utworzony
został Pastoral Bible Institute (PBI) w celu kontynuowania pracy
rozpoczętej przez Pastora Russella, niezależnie od Towarzystwa. W
grudniu 1918 roku światło dzienne ujrzał pierwszy numer magazynu „The
Herald of Christ Kingdom” (tłum. Zwiastun Królestwa Chrystusowego). Jego
wydawcą był R. E. Streeter, który pracę tę kontynuował aż do śmierci w
grudniu 1924 roku. Dzisiaj PBI nadal publikuje dwumiesięcznik „The
Herald” (tłum. Zwiastun) oraz wiele innej literatury.
R.E. Streeter (1847 – 1924) był jednym z
założycieli Pastoral
Bible Institute pierwszym członkiem Komitetu Wydawniczego magazynu „The
Herald” (tłum. Zwiastun). Został Chrześcijaninem w 1877 roku,
uczęszczając do Kościoła Wolnych Baptystów. Uznał jednakże ograniczenia
tego ruchu za byt wiążące, wobec czego opuścił tę społeczność i
przyłączył się do Kościoła Ewangelicznych Adwentystów. Po raz pierwszy
otrzymał egzemplarz Boskiego Planu Wieków w 1896 roku, odrzucił go
jednak jako fałszywą naukę. Rok później Streeter został wysłany w podróż
misyjną do Południowej Ameryki i Indii Zachodnich. Tam, po raz kolejny
wpadł mu w ręce egzemplarz tej książki, przeczytał ją w czasie podróży
powrotnej. Tym razem, uznał zamieszczone w niej poglągu za racjonalne.
"Świecki Ruch Misyjny"
Wkrótce z ich szeregów ubył
P.S.L. Johnson, który odszedł założywszy
Świecki Ruch Misyjny była to jedna z nazw ruchu nie posiadającego osobowości
prawnej, wcześniej używana również przez Russell’a i przez IBSA,
zdecydował się prowadzić działalność wydawniczą niezależnie. W
1918 roku Johnson opublikował „The Present Truth and Herald of Christ’s
Kingdom”.
W 1920 roku wydał „The Herald of The Epiphany” (tłum. Zwiastun Epifanii)
[w późniejszym okresie nazwa ta została zmieniona na „The Bible Standard
And Herald of Christ’s Epiphany”]. Wydał piętnastotomowe dzieło „Epiphany Studies
in the Scriptures”,
a
dwa tomy zostały dodane po jego śmierci w 1950 roku (na podstawie
pozostawionych przez niego notatek).
Paweł. S. Leon Johnson
urodził się 4 października, 1873 w miasteczku Titusville, w stanie
Pensylvanii; zmarł 22 października, 1950. Oboje z jego rodziców byli
pochodzenia żydowskiego, Ojciec jego był piekarzem w Polsce, który gdy
miał być powołany do wojska, uciekł do Ameryki. Ojciec wziął go na
pogrzeby Braci Stetsona i Storrsa, gdzie po raz pierwszy widział Brata
Russella i słyszał jego kazania. Śmierć jego mamy nastapiła, gdy miał 12
lat. Posiadał dokładną znajomość języków greckiego i hebrajskiego i
kilku innych. Ukończył Uniwersytet Capitol i Seminarium Teologiczne w
Columbus, Ohio, w 1898 r., z najwyższymi stopniami w historii tego
uniwersytetu. Był on pastorem kościoła luterańskiego w Columbus przez
krótki okres czasu przed rozpoczęciem pracy głoszenia nauk biblijnych.
01.05.1904 r. został wyznaczony na pielgrzyma przez Pastora Russella (na mówcę stale podróżującego) w rok po opuszczeniu kościoła luterańskiego.
Żaden z krewnych Pastora
Russell’a nie został z Rutherfordem: Alice Land Williamson była
szwagierką A.Ed. Williamson’a, jednego z liderów ruchu Nowego Przymierza
w 1909 roku; Ada Land White, w stanie Kansas, popierała P.S.L. Johnson’a,
May F. („Thelma”) Land Kendall, na Florydzie, Joseph Russell Land
działał w Atascadero, w stanie Kalifornia, będą związany z Wydawnictwem
„The Dawn”.
Świecki Ruch Misyjny "Epifania" w swej obecnej formie
powstał w 1920 roku, kiedy to Paul S.L. Johnson i Raymond G.Jolly (główny pomocnik Paula S.L. Johnsona) oraz inni potrzebowali nazwy dla celów publikacyjnych i innych w rozwijanych formach służby ewangelicznej bez przynależności denominacyjnej.
P.S.L. Johnson, aż do swojej śmierci w 1950 roku, był także redaktorem
czasopism, Teraźniejsza Prawda oraz Sztandar Biblijny.
Międzynarodowego
Stowarzyszenia Badaczy Pisma Świętego
W wielu krajach Badacze Pisma Świętego generalnie nie wiedzieli, co
rzeczywiście się działo w Stanach Zjednoczonych w 1917 roku. Musiało
minąć trochę czasu, zanim część z nich zorientowała się w sytuacji i
opuściła Towarzystwo.
Do 1931 roku większość grup Badaczy Pisma
Świętego funkcjonowała jako indywidualne zbory lub jednostki.
Polska działalność
"Zrzeszenia Wolnych Badaczy Pisma Świętego" rozpoczęła się wraz z początkami wydawania czasopisma
Straż w 1923 roku przez R.H.
Oleszyńskiego oraz. Brzask Nowej Ery w roku 1930. Brat
R.H. Oleszyński przetłumaczył
również na język polski Wykłady Pisma Świętego oraz Cienie Przybytku.
Obecnie w Polsce
Zrzeszenie Wolnych Badaczy Pisma Świętego
w Polsce
to autonomiczna społeczność Chrześcijan badających
Biblię. Społeczność ta składa się ze zborów, które są samodzielne
i samorządne pod względem organizacyjnym, gospodarczym oraz usługi
duchowej. Zbory są od siebie niezależne, a łączy je jedynie miłość
Chrystusowa, wspólny cel, doktryna i środki
działania.
więcej >>
Bez względu na ilość podziałów w przeszłości, istnieje dzisiaj wiele
zborów rozrzuconych na obszarze Stanów Zjednoczonych, Europy, Kanady,
Indii, Azji, Ameryki Południowej i Afryki. Ich członkowie spotykają się
na licznych konwencjach, wymieniając między sobą mówców i literaturę.
Wiele zborów publikuje samodzielnie różnorodne książki, ulotki czy
broszury. Powstaje wiele komitetów, w tym również komitetów międzyzborowych, mających na celu pomoc braciom w uboższych krajach.
Zarówno w Stanach Zjednoczonych jak i Europie działają
Domy Spokojnej
Starości, zapewniające możliwość kontaktu z Biblią i społeczność.
Od 1982 roku w
Europie organizowane są międzynarodowe konwencje, które miały już
miejsce w Austrii, Niemczech, Holandii, Francji, Węgrzech i w
Polsce. Dla dzieci w okresie letnim
organizowane są seminaria i wyjazdy. Co więcej, od czasu upadku
komunizmu, okazało się, że w wielu postkomunistycznych krajach istnieją
kolejne zbory.
Tym,
co łączy braci rozsianych po całym świecie jest wiara w to, że Jezus
Chrystus umarł raz za całą ludzkość, że dzięki jego ofierze odkupiony
został każdy mężczyzna, każda kobieta i każde dziecko. I to jest
przekaz, jaki przewija się przez całe Pismo Święte, przekaz, jakim
dzielić się chcą Badacze Pisma Świętego od czasów Pastora Russell’a.
źródło: Herald - '04,Wrzesień-Październik
(c.d.n.)
powrót do początku >> historia
<<poprzedni —
następny>>
|