Krzyk o północy - powrót Chrystusa
Większość przywódców chrześcijańskich w
tamtym czasie wierzyła, że
powrót Chrystusa będzie pomillenialny, tzn. nastąpi po wieku Ewangelii,
w którym świat miałby się nawrócić.
„Wtem o
północy powstał krzyk: Oto oblubieniec, wyjdźcie na spotkanie.” –
Mat. 25:6
Wielu zgadzało się z generalnymi założeniami
interpretacji, różniły się natomiast poglądy co do czasu i tego, jak
miałyby wyglądać Tysiąclecie i powrót Chrystusa.
Ujęcie futurystyczne przedstawione przez Jezuitę, F. Ribera (około 1590
roku), było w tamtym czasie ledwie wspominane przez poważnych badaczy
proroctw. Wymieniona teoria umiejscawiała większą część Objawienia św.
Jana (po wersecie 6:11) w mającym nadejść siedmioletnim okresie ucisku.
Koncepcja ta stała się powodem kłótni pomiędzy Futurystami i
zwolennikami teorii ucisku. Wydania Birksa: „First Elements of
Prophecy” (tłum. Podstawy Proroctw) oraz „Visions of Daniel”
(tłum. Wizje Daniela) zostały uznane za znaczące eseje w obronie szkoły
historycznej. Prace te, wśród wielu innych, dostarczyły zasadniczych
zasobów wiedzy wczesnym Adwentystom w latach czterdziestych osiemnastego
wieku, jak również odnowiły wzrost i wspomogły rozwój wiary w proroctwa
czasowe pośród późniejszych Chrześcijan Adwentystów.
Niestety, pozycje premillenialne były często pomijane we wczesnych
latach osiemnastego wieku. Rywalizujące teorie pchnęły większość
Chrześcijan w środek konfliktu pomiędzy futuryzmem, a preteryzmem
(przeszłe koncepcje, również pochodzenia jezuickiego).
Wszechstronne dyskusje na temat proroctw generalnie, a w szczególności
powrotu Chrystusa, odbywały się w obozach zwolenników Millera i jemu
współczesnych. Obejmowały one konferencje, spotkania i debaty, można
było sięgnąć po czasopisma, książki, biuletyny. Miller poświęcił lata
głosząc o powrocie Chrystusa wszystkim, którzy chcieli słuchać. Wielu
włączyło się do jego pracy. Należy wspomnieć tutaj Joshua V. Himesa,
Charlesa Fitcha, Josiaha Litcha, Josepha Batesa i Georgea Storrsa.
Jeśli chodzi o czasopisma, należy wymienić takie tytuły jak: „The
Signs of the Times” (tłum. Znaki Czasów), „The Bible
Examiner” (tłum. Badacz Biblii) i „The Midnight Cry” (tłum.
Krzyk o Północy).
Wykorzystanie wykresu ilustrującego Boski Plan Wieków
było powszechne. Mając za maksymę Hab. 2:2, usiłowali uczynić wizję
wyraźną i zrozumiałą. Symbolika przybytku i świątyni była znacząca,
szczególnie w połączeniu z wizją 2 300 dni w Dan. 8. Chrystus jako
pozaobrazowy najwyższy kapłan miał powrócić wkrótce, aby oczyścić i
odbudować duchową świątynię. Wiele z późniejszych rewizji dokonanych
przez Adwentystów Dnia Siódmego czerpało z tej symboliki.
Henry Grew był autorem broszurek na temat natury człowieka. Zachęciło to
Georgea Storrsa do tego, aby szerzej rozpowszechniać poglądy. Grew
napisał również „The Divine Testimony Concerning The Son of God”
(tłum. Boskie Świadectwo Dotyczące Syna Bożego), nakreślającą naukę o
Chrystusie przyjętą później przez Pastora Charlesa Taze’a Russella i
innych. Na szczególną uwagę zasługują przemyślenia na temat natury Boga,
natury człowieka oraz wiecznej męki. George Storrs był zdolnym
stronnikiem Millera. Poprzez swoją książkę, czasopismo „The Bible
Examiner”, eseje znane jako Six Sermons (tłum. Sześć Kazań)
dochodzących znaczenia nieśmiertelności w grzechu i cierpieniu oraz
liczne biuletyny i traktaty, zaszczepił w Adwentystach poczucie
warunkowej nieśmiertelności. Miller nie przyjął tych poglądów, jednak
tolerował je w imię większego dobra, jakim było zwrócenie uwagi i
rozbudzenie zainteresowania ludzi rychłym powrotem Chrystusa i sądem.
Skupienie uwagi na drugim przyjściu
Skupienie uwagi na drugim przyjściu potwierdzało bliskość powrotu
Chrystusa. Wszystko inne zostało porzucone przy przygotowaniach do
nadejścia Oblubieńca. W okresie od około 1840 roku do 1844,
zainteresowanie Adwentem znacznie wzrosło w północno-wschodnich,
środkowo-atlantyckich i środkowo-zachodnich stanach. Nigdy nie
zakorzeniło się w Europie. Rok 1843 przyniósł zawód wszystkim
oczekującym, ponieważ nic znaczącego się nie wydarzyło.
Następstwa rozczarowań
Po rozczarowaniach w latach 1843 – 1844, Storrs dalej nauczał o
Adwencie, jednak już bez podawania dat. W latach sześćdziesiątych 19
wieku wraz z grupą znaną jako „Związek Życia i Adwentu”
znalazł się na skrajnej pozycji. W autobiograficznym szkicu Storrs
opowiada o tym, jak zetknął się z dziełami angielskiego pisarza
Henry’ego Dunna mówiącego o doktrynach okupu i restytucji. Jedna z
książek nosiła tytuł „Destiny of Human Race” (tłum. Los Rasy
Ludzkiej). W 1871 roku, po ośmiu latach przerwy, Storrs wznowił
wydawanie „The Bible Examiner” i przekształcił czasopismo tak,
aby w przyszłości zawierało przemyślenia na temat okupu i restytucji.
Wersetami przewodnimi czasopisma były Tym. 2:5 i 6, a jego konkluzją
teza, że Boski Plan odnosił się nie tylko do kilku wiernych, ale do
całej ludzkości. Obietnica dana Abrahamowi miała dotyczyć wszystkich
podczas mającego wkrótce nadejść ziemskiego królestwa. Generalna
koncepcja, że Bóg posiada wobec świata plan była popularna wśród
współczesnych pisarzy wywodzących się z chrześcijańskich Adwentystów. W
1867 roku I. C. Wellcome i Clarkson Gould, napisali „Plan Odkupienia”.
Jednak przekonania wyznawane i głoszone przez Storrsa dawały dużo
większą nadzieję niż Wellcome i Gould. Z drugiej jednak strony Storrs
uniknał modernizmu i spekulacji popularnych wśród wykazujących się
wielką tolerancją społeczną Uniwersalistów. W przeciwieństwie do
przekonania Uniwersalistów o bezwarunkowym zbawieniu, Storrs głosił, że
Bóg zapewnił rozsądne i umiarkowane warunki uzdrowienia
ludzkości.
Inne
Ruchy
Równolegle powstały inne ruchy. Dominującemu nurtowi protestanckiego
dyspensacjonalizmu przewodziły takie postaci jak John Darby i Edward
Irving. Przekształcili oni prorocze plany w futurystyczne wzory. W
przyszłości, w środowisku Protestantów mieli stać się bardziej wpływowi
niż Adwentyści. Ruchy takie jak Christadelfianie oraz Kościół Boga
(Wiary Abrahamowej) wyraźnie wybijały się na wspólnym tle, na równi z
Apostołami Chrystusa Alexandra Campbella. Ich ziemskie nadzieje
związane z Tysiącleciem były różne od Adwentystów. Kładli oni mniejszy
nacisk na datę (mimo że 1866 rok miał dla wielu znaczenie), byli
bardziej zamknięci, wierzyli w zbawienny chrzest w wodzie, warunkową
nieśmiertelność oraz rozwiniętą teologię odrzucającą Trójcę Świętą (dwie
ostatnie koncepcje pochodzą od F. Socinusa, członka Braci Polskich
działających w szesnastym, siedemnastym wieku). Na równi z Campbellem
dzielili oni proroczą nadzieję na odzyskanie zagubionych nauk
pierwotnego kościoła. Benjamin Wilson, autor Emphatic Diaglott, był
członkiem Kościoła Boga (Wiary Abrahamowej). Poglądy te podzielali także
Russell i Barbour, na których stanowisko myśli te mogły wywrzeć pewien
wpływ w zakresie problematyki żniwa wieku Ewangelii.
Inną grupą jaka ukształtowała się ze zwolenników Miller’a był Ruch
Adwentystów. Oni także przyjmowali pierwotne poglądy George’a Storrs’a w
kwestii stanu umarłych, lecz skupiali się głównie na problematyce
drugiego przyjścia Pana. Wyznaczyli wiele dat związanych z tym
wydarzeniem i przeżyli wiele rozczarowań. Adwentystyczny kaznodzieja
Jonas Wendell nauczał o rychłym przyjściu Pana w broszurze zatytułowanej
„Present Truth” (tłum. Obecna Prawda), wydanej w roku 1870. W książce
tej przewidział datę 1873 jako rok drugiego przyjścia Pana.
Adwentyści Dnia Siódmego
Adwentyści Dnia Siódmego urośli do rozmiarów największego i najlepiej
zorientowanego w proroctwach ruchu. Mając za „stronnika”
Millera, udało im się utrwalić swoje poglądy nie tylko wśród innych
grup adwentystów. Nowatorska doktryna niebiańskiego oczyszczenia
świątnicy w 1844 roku miała poparcie w zaufaniu do „daru prorokowania”
głoszonego przez Ellen G. White. Przestrzeganie Szabatu stało się
tradycją, która ukształtowała wiele z ich poglądów dotyczących wydarzeń
proroczych. Jednak najważniejsza była nowatorska koncepcja millenialnego
panowania Chrystusa. Jezus miał władać w niebie, podczas gdy ziemia
miała pozostawać opuszczona i wyludniona, odrodzona po tysiącu latach.
Dla tych, którzy nie zostali zbawieni w tym oraz w poprzednich wiekach
nie było nadziei, zatem ich ujęcie restytucji pasowało do proroczej
wizji.
Generalna historyczna interpretacja prorocza była w kilku ważnych
obszarach podpierana podczas okresu przejściowego od lat czterdziestych
do siedemdziesiątych osiemnastego wieku. Imperium otomańskie podupadało,
wzmagając oczekiwania na żydowskie odnowienie. Papiestwo również traciło
grunt pod nogami, co uzasadniało pogląd, jakoby czas końca opisany w
proroctwie Daniela istotnie się rozpoczął. Wojna, jaka miała miejsce w
Ameryce w latach sześćdziesiątych osiemnastego wieku także skupiła uwagę
ludzi na kruchości ziemskich rządów, jak również wzmogła potrzebą
prawdziwej, jakkolwiek nieosiągalnej sprawiedliwości wobec wszystkich
ludzi. To były znaki czasów, które miały wpływ na interpretacje
Adwentystów, takich jak choćby Nelson Barbour.
Pastor
Chrles Taze Russell
Na początku Russell nie działał sam. W ukształtowaniu powstającego
ruchu Badaczy Pisma Świętego pomagało mu kilku doświadczonych starszych
chrześcijańskich braci. Zbierali owoce dokonań ludzi działających przed
nimi. Wydawanie „The Bible Examiner” George’a Storrsa miało
ustać wkrótce po jego śmierci w 1879 roku. Pastor napisał dla czasopisma
kilka krótkich pozycji jeszcze w 1877 roku. Nelson Barbour i John H.
Paton współpracowali przy rozwiązywaniu tematu wykresów proroczych. „The
Herald of the Morning” (tłum. Zwiastun Poranka; John Paton i
Russell byli współredaktorami pisma) obudził nadzieje wśród wielu
adwentystów, jakoby powrót Chrystusa rzeczywiście miał miejsce (mimo, że
pierwotnie został wyznaczony na 1873 rok). Przedstawiał podobne
przemyślenia dotyczące restytucji co Storrs. Koncepcja dotycząca żniwa
również podjęła wcześniejsze przesłanie o oddzieleniu się od części
nominalnego i grzesznego Chrześcijaństwa. Na początku natrafili na
opozycję ze strony rodzimego ruchu, The Second Advent Church (tłum.
Kościół Drugiego Przyjścia), wydającego „The World’s Crisis”
(tłum. Krysys Świata). Później wielu dawnych współpracowników po kolei
miało obierać własne kierunki, włączając Nelsona Barboura, Johna
Patona, A.P. Adamsa i A.D. Jonesa. Młody Russell już wtedy wydawał
„Zion’s Watch Tower” (tłum. j.w.) oraz Millenial Dawn (tłum.
Brzask Tysiąclecia).
Russell budował na fundamentach ruchu Millera, jako proroczego
preludium. Nelson Barbour stworzył pomysłową koncepcję równoległości
pomiędzy pierwszą i drugą obecnością Chrystusa, co można zobaczyć na
każdej z okładek jego czasopisma. Zawierała ona przykłady opóźnień i
zaprzepaszczonych możliwości, jakie mogły być udziałem prawdziwej i
fałszywej pszenicy w każdym wieku. Oblubieniec był już tak blisko, jakby
był obecny. Jako że Chrystus był istotą duchową, nie musiał być
fizycznie widoczny. Nadejście miało być rzeczywiste i osobiste w tym
samym znaczeniu, co u Millera, jednak niewidoczne w tym samym sensie co
potejmne zabranie członków Kościoła. Pierwsze publikacje Russella, „The
Object and Manner of Our Lord’s Return” (tłum. Cel i Sposób Powrotu
Naszego Pana) oraz „The Herald of the Morning”, (tłum. Zwiastun
Poranka, 1877) prezentowały punkt widzenia zgodny z tą linią. Należy
również zwrócić uwagę na wspólną publikację „The Three Worlds”
(tłum. Trzy Światy), również z 1877 roku.
Zgromadzenie Izraela
Otwarcie proroczych stopni dotyczących Izraela nastąpić miało w 1878
roku, wraz z Berlińskim Kongresem Narodów. Praktykowane przez Rosjan we
wczesnych latach osiemdziesiątych osiemnastego wieku na szeroką skalę
pogromy spowodowały, że Żydzi zaczęli udawać się z powrotem do Izraela.
Na świecie pojawiały się znaki mającego wkrótce nadjeść Królestwa.
Optymistyczne działania misjonarskie i pomillenialne oczekiwania bledły
jednak w obliczu krwawych wojen, rewolucji oraz ekonomicznych i
politycznych perturbacji dziewiętnastego wieku. Nadszedł czas żniwa i
wołanie o wyjście z Babilonu zabrzmiało na nowo. Święci mieli zostać
zgromadzeni przy Panu w 1878 roku, później w 1914, a następnie w bliżej
nieokreślonym przyszłym czasie. Russell pozostawał przekonany o tym, że
należy dalej głosić o Królestwie, aż do chwili, kiedy Pan nie
powiedziałby, że czas je zakończyć.
Restytucja dla Wszystkich
We wczesnym ruchu Brzasku Tysiąclecia, realistyczne interpretacje
dotyczące stanu zmarłych oraz silne wołanie o sprawiedliwość, aby
wszyscy mogli dostąpić zbawienia, były kluczowe. Przekroczeniu wieku
towarzyszyła wyjątkowa koncepcja znana jako dozwolenie złego, która
została zilustrowana na wykresach. Restytucja miała się odnosić do
wszystkich, którzy kiedykolwiek żyli. Chrystus miał cel, aby powrócić,
poza ograniczeniami przyjętymi przez ortodoksyjną teologię. Niezwykłej
wagi nabierało odróżnienie dzieła wieku Ewangelii od celów wieku
Tysiąclecia. Ważne miejsce w Bożym Planie przyznano Przybytkowi, jako
miejscu obrazującemu zbawienie.
Współpraca przy badaniach i poszukiwaniach pomiędzy liderami,
wydawnictwami oraz grupami powoli gasła. Grupy Adwentystów,
Christadelfianie, Kondycjonaliści i Uniwersaliści pilnie budowali mury,
by zdławić swe kontrowersje.. Niestety wiele z tych ugrupowań zamknęło
szczerych Chrześcijan w wyspecjalizowanych, często wzajemnie
antagonistycznych grupach.
Następcy Williama Millera
Idąc śladami ruchu Millera po 1844 roku można dojść do wniosku, że jego
prawdziwymi następcami są Badacze Pisma Świętego – zgromadzenie założone
przez Russella i jego współpracowników. Jednym z przywódców pierwotnego
ruchu, który zachował i budował na podstawie pierwotnej wiary w
przyjście Jezusa Chrystusa był George Storrs. Przewidział (założył) on
cechy i istotę nurtu ideowego Badaczy Pisma Świętego. Większość
pozostałych liderów Adwentystów wcześniej wspomnianych nie miała udziału
w innowacjach przedstawionych przez wizje Hirama Edsona, które zostały
obwieszczone przez Jamesa i Ellen White’ów w późnych latach
czterdziestych osiemnastego wieku, założycieli zgromadzenia Adwentystów
Dnia Siódmego.
Doktryny związane z drugim przyjściem zostały wzbogacone przez
wytłumaczenie sposobu i celu powrotu Chrystusa pod nowym kątem. Rzuciło
to nowe światło zarówno na bliskie, jak i zarazem odległe drugie
przyjście. Badacze Pisma Świętego określili i wyznaczyli serię
następujących po sobie wydarzeń, które pasowały do przedłużonej,
niewidzialnej parousii, obecności. Prawdziwą innowacją jednak było to,
że oddani Chrześcijanie mieli żyć na zasadzie ciągłości u progu
Tysiąclecia. Nadzieja i czujność zbudziły się w tych, którzy usłyszeli
Ducha mówiącego do zborów. „Oblubienica” przygotowywała się (Obj.
19:7 i 8).
źródło: Herald - '04, 9-14.
powrót do początku >> historia
<<poprzedni —
następny>>
|