Charles T. Russell znany na
całym świecie jako brat Russell - autor, mówca i sługa Ewangelii, urodził się w Pittsburghu dn.
16 lutego 1852 r., zmarł 31 października 1916 r., syn Józefa L.
i Elizy Birneg Russell, oboje pochodzenia szkocko-irlandzkiego.
Wykształcenie
otrzymał w zwykłych szkołach pod nadzorem prywatnych nauczycieli. Autor
następujących dzieł:
-
"Cel i sposób powrotu naszego Pana",
-
"Pokarm dla myślących
chrześcijan",
-
"Cienie Przybytku",
-
"Boski Plan Wieków",
-
"Nadszedł czas",
-
"Przyjdź
królestwo Twoje",
-
"Walka Armagieddonu",
-
"Pojednanie",
-
"Nowe Stworzenie",
-
"Co
Pismo Św. mówi o piekle",
-
"Spirytyzm",
-
"Stara teologia",
-
"Objaśnienia do FotoDramy Stworzenia" i wiele innych.
Ożenił się w 1879 r. z Marią Franciszką Acley. Dzieci z tego małżeństwa nie było. Po siedemnastoletnim pożyciu
małżeńskim, z powodu nieporozumień co do prowadzenia wydawnictwa "Strażnica",
nastąpiła separacja.
Pod wpływem chrześcijańskich rodziców, w młodym już
wieku zaczął się interesować religią. Wówczas należał on do kościoła
kongregacjonalistów, gdzie był bardzo czynnym w miejscowej pracy misyjnej. Nauka
o wiecznych mękach dla całego rodzaju ludzkiego, z wyjątkiem małej liczby
świętych tak stała się dla niego obrzydłą, że już w 17 roku życia stał się
niedowiarkiem. Między innymi powiedział: "Jeżeli Bóg używa Swej władzy, by
stworzyć człowieka, o którym wiedział iż zgrzeszy i przeznaczył go, aby był
wiecznie męczonym, taki Bóg nie może być mądrym, sprawiedliwym, ani miłującym.
Jego zasady byłyby niższe od ludzkich". On jednak nie przestał wierzyć w
istnienie Boga, lecz nie chciał się zgodzić i przyjąć pospolicie uznawanych nauk
o Boskim objawieniu Samego Siebie ludziom. Wtedy skierował swoja uwagę ku naukom
pogańskim, lecz żadna z nich nie mogła go zadowolić.
Z
natury był pobożnym człowiekiem, więc pragnął służyć i czcić prawdziwego Boga.
Zastanawiając się nad różnymi wyznaniami chrześcijańskimi zauważył, że wszystkie
opierają swoje wierzenia na Piśmie Św., a jednak nie mogą się między sobą
pogodzić, więc możliwe że ono jest mylnie tłumaczone i być może Pismo Św.
nie uczy o tych strasznych, wiecznych mękach. Powróciwszy do Pisma Św. postanowił starannie i systematycznie badać je bez pomocy i odwoływania się do
ludzkich wierzeń. Wynikiem tego poszukiwania było, że
całe swoje życie poświęcił
nauce Pisma Św. Pisał i wydawał religijne książki i pisma, wygłaszał mowy,
obwołując poselstwo o Królestwie Chrystusowym. Był on największym nauczycielem
od czasu św. Pawła, więcej zdziałał by utwierdzić wiarę ludzi w Pismo Św. niż
jakiś inny człowiek naszych czasów. Nie był on założycielem religii i nie rościł
sobie do tego pretensji lecz ożywił wielkie prawdy głoszone przez Jezusa i
apostołów i obrócił światło XX wieku na te nauki. Nie przypisywał sobie
specjalnego prawa od Boga, lecz twierdził, że nadszedł czas właściwy od Boga
postanowiony, aby Pismo Św. było zrozumiane i że będąc zupełnie poświęconym Bogu
i Jego Służbie, było mu dozwolone zrozumieć Pismo Św. oddać się zupełnie Bogu,
rozwinąć w sobie owoce ducha św., by obietnice Pańskie należały do niego, jako
napisano: "Albowiem, gdy to będzie przy was, a obficie będzie, nie próżnymi, ani
nie pożytecznymi wystaw was w znajomości Pana naszego Jezusa Chrystusa" - 2 Piotr
1:8.
Uczył jasno,
potwierdzając cytatami z Pisma Św.
wszystkie swoje wywody:
- że człowiek nie posiada w sobie duszy
nieśmiertelnej, lecz,
- że człowiek jest duszą, że zapłatą za grzech jest śmierć,
i nie wieczne męki,
- że śmierć przyszła na człowieka, jako słuszna kara za
przestąpienie prawa Bożego,
- że śmierć znaczy niebyt,
- że Bóg w dobroci Swojej
przygotował dla człowieka odkupienie, przez które człowiek może być uwolniony z
niewoli grzechu i śmierci,
- że Umiłowany Syn Boży, Jezus stał się człowiekiem,
rósł do pełnoletności, a następ nie skazany na śmierć, jako człowiek został
wzbudzony od umarłych jako istota duchowa, posiadająca Boską naturę;
- że przez
Swoją Śmierć Chrystus Jezus dał okup na wyswobodzenie i przywrócenie człowieka
do pierwotnego stanu;
- że Jezus Chrystus z łaski Bożej za wszystkich śmierci
skosztował,
- że każdy człowiek musi mieć w czasie właściwym szansę otrzymania
żywota, i dlatego będzie zmartwychwstanie umarłych;
- że Jezus Chrystus wstąpił do
nieba i że przyjdzie na ziemię powtórnie;
- że okres czasu między pierwszym, a wtórym przyjściem Chrystusa jest poświęcony na wybór członków Ciała
Chrystusowego spośród ludzi;
- że wymagania wyboru na tak wysokie stanowisko to:
wiara w przelaną krew Jezusa, jako cenę okupu, zupełne ofiarowanie się na
wypełnianie woli Bożej i wierne trwanie w pełnieniu woli ojcowskiej, aż do
śmierci;
- że wszyscy tacy poświęceni i spłodzeni z ducha św., którzy stali się
zwycięzcami mieć będą udział w pierwszym zmartwychwstaniu, zostaną wywyższeni w
Królestwie Niebieskim, stając się uczestnikami z Chrystusem Jezusem w Jego
tysiącletnim panowaniu i w błogosławieniu wszystkich rodzajów ziemi;
- że w ciągu
tysiącletniego panowania Chrystusa wszyscy umarli zostaną wzbudzeni z grobów,
którym będzie dana rzetelna i bezstronna próba życia lub śmierci,
- że pod tym
panowaniem, dobrowolni grzesznicy zostaną na zawsze wytraceni, zaś posłuszni i
poddani sprawiedliwym rządom Chrystusa będą przywróceni do ludzkiej doskonałości
ciała, umysłu i charakteru,
- że w ciągu tysiącletniego panowania, ziemia zostanie
doprowadzona do stanu doskonałości na podobieństwo raju, odpowiedniego dla
doskonałego człowieka;
- że człowiek będzie mieszkał na ziemi przez wieki
wieczne.
Kaznodzieja
Russell widząc, że Pan Bóg posiada tak
cudowny plan, by błogosławić rodzaj ludzki, poświęcił swoje siły i
umysł, by dać
światu te wielkie prawdy. On nigdy nie miał urlopu; pracował
ustawicznie
aż do końca swego życia. Podobnie jak inni chrześcijanie, spodziewał
się wtórego
przyjścia Chrystusa. Między rokiem 1872 a 1876, odkrył w Piśmie Św. iż
ono jasno
uczy że Chrystus nie miał powrócić w ciele, jako człowiek, lecz jako
duch
niewidzialny dla ludzi i że Jego obecność miała mieć miejsce w r. 1874.
To było
przyczyną wydania broszury: "Cel i sposób powrotu naszego Pana", która
miała
bardzo wielką poczytność. Wielu badaczy Pisma Św. w USA i w Kanadzie
odpowiedziało na otrzymaną informację z tej książki, a z tego powodu
korespondencja stała się
olbrzymią. Pojmując potrzebę rozjaśnienia Prawdy tym, którzy zaczęli
się
interesować, postanowił w r. 1879 wydawać pismo. pt. "The Watch Tower
and Herald
of Christ Presence", którego też do końca swego życia był wyłącznym
redaktorem.
Pismo to wychodziło co dwa tygodnie; nigdy nie umieszczało ogłoszeń,
lecz było
poświęcone wyłącznie sprawom religijnym.
Między mówiącymi po angielsku,
w
Stanach Zjednoczonych, w Kanadzie i w Anglii rozchodziło się jego
dwutygodniowe
wydanie w 45.000 egz. Było także wydawane i jest obecnie w językach
polskim,
niemieckim, francuskim, szwedzkim, i duńsko-norweskim, obejmujących
wielką liczbę
prenumeratorów. Był on prezydentem Stowarzyszenia
Watch Tower Bibie and
Tract
Society od jego założenia w 1884 r, aż do śmierci. Był także
prezydentem Peoples
Pulpit Association, stowarzyszenie to zostało założone w 1909 r. oraz
International Bibie Students Association w Londynie w 1913 r. Dwa
ostatnie
stowarzyszenia zostały przyłączone do Watch Tower Bibie and Tract
Society. Przez
te religijne stowarzyszenia jak również słowem głosił Ewangelię
Królestwa
Chrystusowego. Był autorem pism, które były wydane między rokiem
1881 a
1914,
które osiągnęły wysoki nakład:
-
"Pokarm dla myślących chrześcijan" 1.450.000 -
"Cienie Przybytku" 1.000.000 -
"Boski Plan Wieków" 4.817.000 -
"Nadszedł czas" 1.657 .000 -
"Przyjdź Królestwo Twoje" 1.578.000 -
"Walka Armagieddonu" 464.000 -
"Pojednanie" 445.000 -
"Nowe Stworzenie" 423.000 -
"Co mówi Pismo Św. o piekle" 3.000.000
Autor broszur: "Co mówi Pismo Św. o spirytyzmie",
"Stara teologia", jak również: "FotoDrama Stworzenia", którą obejrzało do czasu
jego śmierci więcej niż 9 mil. osób. On także napisał i wydał "Objaśnienia do FotoDramy Stworzenia", które ma bardzo duże zainteresowanie. Jego pisma
przetłumaczono na 35 różnych języków. Jednocześnie był pastorem więcej niż 1200
zgromadzeń Badaczy Pisma Św. w różnych częściach świata, które odwiedzał i
nauczał tak często jak tylko mógł.
Zorganizował i prowadził biuro wykładów,
które stale dawało zajęcie 70 mówcom, którzy podróżowali i wykładali Pismo Św.
Prowadził pomocnicze biuro, składające się z 700 mówców,
którzy część swego czasu poświęcali na głoszenie Ewangelii. Do miesięcznika
"Bibie Student Monthly" wszystkie artykuły pisał sam - ich roczny nakład wynosił
ok. 50 min egz.
Jego tygodniowe Dzieła były prowadzone przez
Stowarzyszenie Prasy. Więcej niż 2000 gazet o łącznym nakładzie ok. 15 min egz.
publikowało jego Dzieła. Wszystkich gazet, które drukowały jego Dzieła było
więcej niż 4000. "The Continent", pismo które często występowało przeciwko br.
Russellowi, pewnego razu podało taką o nim notatkę:
"Jego pisma mają większą
poczytność w gazetach każdego tygodnia niż jakiegokolwiek człowieka żyjącego na
ziemi; bez wątpienia większą niż wszystkie razem złożone pisma wszystkich księży
i kaznodziei w całej północnej Ameryce, nawet większą niż pisma Artura Brisbane,
Normana Hapgood, George'a Horace, Lorimera dr Frank Crane'a, Frederica Haskinsa
i tuzina innych znanych, jako najlepszych redaktorów".
Brat
Russell
trzymał się ściśle nauki Pisma Św. On wierzył i nauczał, iż żyjemy w
czasie
obecności Chrystusa i że obecność Pana datuje się od r. 1874; i że od
tamtego
czasu żyjemy w "czasie ostatecznym" (C.T. Russell wierzył, że w czasie
końca żyjemy od 1799 roku - zobacz III tom Wykładów Pisma Świętego -
przyp. autora serwisu) w "końcu wieku", w ciągu którego to czasu
Pan prowadzi Swoje wielkie dzieło żniwa i że według wyrażenia Samego
Pana, żniwo
jest rozłączeniem prawdziwych chrześcijan nazwanych "pszenicą" od
chrześcijan,
którzy tylko noszą to imię, a nazwanych "kąkolem", jest także czasem
zbierania
prawdziwych świętych do Królestwa. Godne uwagi jest to, co Pan Jezus
powiedział:
"Któryż jest sługa wierny i roztropny, którego postanowił Pan Jego nad
czeladzią
Swoją, aby im dawał pokarm na czas słuszny? Błogosławiony on sługa,
którego by
przyszedłszy Pan Jego znalazł tak czyniącego; zaprawdę powiadam wam, że
go nad
wszystkimi dobrami postanowi". Tysiące czytelników pastora Russella
wierzy, iż
on to wypełnił urząd "wiernego sługi" i że jego wielka praca była
oddaną
domownikom wiary, jako pokarm we właściwym czasie. Jego skromność i
pokora nie
dozwalały mu otwarcie przyswajać sobie tego tytułu, lecz w prywatnej
rozmowie
przyznawał się do tego. Więcej szczegółowy opis o jego pracy znajduje
się w
Strażnicy z l czerwca 1916 r.
W
1910 r. Pastor Russell zwiedził Rosję i Palestynę, gdzie wygłaszał mowy do
tysięcy prawowiernych Żydów na temat ich powrotu do Palestyny. W 1911 r. był
jednym z członków komitetu składającego się z 7 osób, które wyjechały w podróż
dookoła ziemi, w celu zbadania warunków pracy misyjnej w Japonii, w Chinach,
Korei i Indii. Przy tej sposobności ponownie odwiedził Żydów w Palestynie i w
Galicji, tłumacząc im, że proroctwa uczą, iż wkrótce Żydzi osiedlą się w
Palestynie. Po powrocie do Ameryki Żydzi uczynili mu wielką owację w New Yorku w Hippodromie. Jego przemówienie z tej okazji było opublikowane przez hebrajskie
gazety tak w Ameryce jak i w Europie.
W
ciągu 42 letniej pracy pastor Russell nigdy pośrednio lub bezpośrednio nie prosił
o pieniądze. Na żadnym z jego, lub współpracowników zebrań, nie były zbierane
składki.
Wierzył, że Pan zawsze zaopatrzy w potrzebne pieniądze do prowadzenia
Jego dzieła, że dzieło, które prowadził, było dziełem Bożym a nie ludzkim. To,
że dobrowolne składki były czynione przez wiele osób po całym świecie, dowodzi,
że jego przekonanie było prawdziwym.
On sam poświęcił osobisty majątek na sprawę
której oddał swoje życie. Otrzymywał z Towarzystwa na swoje osobiste wydatki 11
dolarów na miesiąc. Umarł nie zostawiwszy żadnych posiadłości. Tym samym dokonał
wyboru najbardziej znakomitego zajęcia. Był miłowanym przez tych, którzy znali
jego pracę i poświęcenie.
Watch Tower
listopad-grudzień 1926 r.
Archiwalne chwile zarejestrowane kamerą - fragmenty z wykładów:
1. Czytanie i Studiowanie Biblii
(2:06 minuty)
[1,3 MB]
2. Śmierć i Zmartwychwstanie Jezusa
(1:13 minuty)
[0,8 MB]
3. Fotodrama Stworzenia (2:40
minuty)
[1,7 MB]
powrót do początku:
HOME
|