<< Wstecz |
Wybrano: R-1352 , z 1892 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Pieśń triumfu
-
LEKCJA II – 10 STYCZNIA 1892 – IZAJ. 26:1-15 -
„Ufajcie
po wsze czasy Panu, gdyż Pan jest skałą wieczną” - Izaj. 26:4
NB.
W
tej lekcji mamy ukazane dwa wielkie miasta; zaś zasadniczą treścią
tej pieśni jest to, że jedno z tych miast jest „poniżone aż do
ziemi, rzucone w proch”, czyli całkowicie zniszczone, gdy zaś w
drugim panuje pokój i bezpieczeństwo (Izaj. 26:5,1). W symbolicznym
języku Pisma Świętego miasto zawsze przedstawia rząd albo
królestwo. Miasto ukazane tutaj jako solidnie ugruntowane i jako
bezpieczne miejsce dla wszystkich, którzy kochają sprawiedliwość
i prawdę (Izaj. 26:2), symbolizuje tysiącletnie Królestwo Boga;
natomiast miasto, które jest obalone, to opozycyjne królestwo
„księcia tego świata”. W Obj. 21:2 to pierwsze nazwane jest
„miastem świętym, nowym Jeruzalem”, a jego wielka chwała
porównana jest do „przyozdobionej oblubienicy dla męża swego”;
drugie zaś (Obj. 14:8 i 18:21) nazwane jest Babilonem; opisana jest
jego nieprawość, a jego nagły i gwałtowny upadek został
przepowiedziany i porównany do wrzucenia wiekiego kamienia
młyńskiego w morze, aby miasto to już nigdy nie było znalezione.
Czas,
gdy ta pieśń będzie śpiewana, jest również określony: „W
owym dniu tę pieśń śpiewać będą”. W jakim dniu?
Najwyraźniej w dniu, kiedy śpiewający zaczną uznawać fakt, że
Nowe Jeruzalem, czyli Królestwo Boże, jest założone na ziemi i że
owo wielkie miasto, Babilon, zostało zupełnie obalone – w poranku
dnia Tysiąclecia. Te dwa wydarzenia dziać się będą równocześnie
i razem zostaną rozpoznane, jak wynika z tej pieśni triumfu.
Przywołuje
to na myśl temat naszej lekcji (Izaj. 11:1-10); przeglądając
rozdziały znajdujące się między tymi miejscami, widzimy, że
prorok stosuje tę samą nazwę, Babilon, do miasta wielkiego,
którego zniszczenie zapowiada i że ma dużo do powiedzenia o jego
haniebnym charakterze, jak i o jego zagładzie (zob. rozdz.: 13:1,19,
14:4,22, 21:8, 47:1).
Zniszczenie
Babilonu i założenie Nowego Jeruzalem albo Królestwa Bożego
przypisane jest Bogu w wersetach 1,4 i 5 i harmonizuje to z Psalmem
2:6: „Ja [Bóg] ustanowiłem króla [Chrystusa] mego na Syjonie,
świętej górze mojej”. Zaś wielki dzień gniewu, który dokona
zburzenia Babilonu, nazwany jest „dniem Pana”: „Oto nadchodzi
dzień Pana, okrutny, pełen srogości i płonącego gniewu” (Izaj.
13:9).
Następnie
zauważamy (Izaj. 26:1), że ta pieśń „będzie śpiewana w ziemi
judzkiej”, co wskazuje również na fakt jasno podkreślony gdzie
indziej, że Izrael będzie pierwszym, który uzna ustanowienie
Królestwa. I powie: „Oto nasz Bóg, któremu zaufaliśmy, że nas
wybawi; to Pan, któremu zaufaliśmy. Weselmy i radujmy się z jego
zbawienia!” (Izaj. 25:9).
Mając
w ten sposób wyróżnione miasta oraz określony czas i śpiewaków,
zwróćmy teraz uwagę na sedno tej pieśni. Jeśli chodzi o wielkie
miasto Babilon, to śpiewają oni (Izaj. 26:5-6): „(...) miasto
wyniosłe [kiedyś wywyższone i potężne na ziemi] poniża, poniża
je aż do ziemi, i strąca je aż do prochu; [On bowiem powala tych,
którzy mieszkają wysoko – NB]; depcze je noga; nogi ubogiego,
stopa nędzników” – odniesienie do wielkich problemów
społecznych, jakie osiągną kulminację w ostatecznej destrukcji
wszystkich państwowych i kościelnych władz „chrześcijaństwa”;
kulminacji tej boją się już nawet teraz wszędzie wysoko
postawieni mężowie stanu i dostojnicy kościelni.
Ale
odnośnie ustanowionych wtedy miast, Nowego Jeruzalem, czyli
Królestwa Bożego, śpiewają: „Mamy miasto potężne; dla
ocalenia wzniósł On wały obronne i baszty” (Izaj. 26:1). Będzie
to mocne miasto ucieczki, za którego obronnymi murami schronić się
będą mogli wszyscy, którzy pragną wielkiego zbawienia, jakie ono
gwarantuje.
Izaj.
26:2: „Otwórzcie bramy, niech wejdzie naród sprawiedliwy, który
dochowuje wierności!”. Z Obj. 21:12 dowiadujemy się, że bramy
albo wejścia do miasta, a było ich dwanaście, były opatrzone
imionami dwunastu pokoleń Izraela. Pozostaje to w harmonii z tym,
czego nauczyliśmy się o początkowej fazie Królestwa Bożego (zob.
„Wykłady Pisma Świętego”, tom I, rozdz. 14), że święci
Starego Testamentu z różnych pokoleń Izraela, wybierani w ciągu
Wieku Żydowskiego, będą na ziemi widzialnymi reprezentantami
Królestwa niebiańskiego, stanowiąc narzędzia, za pośrednictwem
których narody będą mieć dostęp do błogosławieństw Królestwa.
Wersety
Izaj. 26:3-4 mówią o pokoju i ogólnych korzyściach z ufania
Bogu.
Werset Izaj. 26:7 stwierdza, jak prostą uczynił On ścieżkę
sprawiedliwego: „Ścieżka sprawiedliwego jest prosta, równa jest
droga sprawiedliwego, Ty ją prostujesz”.
Wersety
Izaj. 26:8-9 opowiadają, że w ciągu długiej nocy napominania, gdy
sądy Pańskie odprawiały się nad nimi, oni ciągle pamiętali o
Panu i pragnęli Jego łaski i błogosławieństwa; usprawiedliwiają
też Boga za zsyłanie karania na nich dla ich poprawy, gdyż było
to konieczne.
W
wersetach Izaj. 26:10-11 odnotowany jest fakt, że reszta świata
jeszcze nie rozpoznała nowego Królestwa i nie podporządkowała się
mu, ale że jednak i ci ludzie je zobaczą i będą się wstydzić
swojej przeszłości oraz że Bóg z pewnością zgładzi tych,
którzy uparcie pozostaną wrogami.
Werset
Izaj. 26:12 wyraża ich ufność ku Bogu, który miał nad nimi
pieczę w przeszłości, a i teraz sprawia pokój, odkąd zaczęli
pokładać w Nim nadzieję.
Wersety
Izaj. 26:13-14 pokazują, jak odmienne są ich warunki w Królestwie
Bożym od tych, w jakich byli pod panowaniem innych władców i panów
w przeszłości – złych rządów i systemów, pod władzą których
cierpieli nędzę i gorzkie prześladowanie. Odtąd pragną wspominać
jedynie Pana jako ich króla i zapomnieć o goryczach i niedoli
przeszłości, kiedy byli odrzuceni od Jego łaski, a poddani innym
władcom. Pamiętają bowiem, że te złe rządy i systemy zostały
zgładzone, żeby się już nigdy nie odrodziły, aby uciskać i źle
rządzić światem.
Werset
Izaj. 26:15 ponownie nawiązuje do błogosławienia Izraela,
zgromadzonego pod Boską łaskę i ochronę – Izraela, który za
swoje grzechy rozproszony był aż po krańce ziemi.
Zion's Watch Tower, 1
stycznia 1892, R-1352
Straż 1/2018