<< Wstecz |
Wybrano: R-1378 , z 1892 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Pocieszajcie mój lud
-
LEKCJA XIII – 27 MARCA 1892 – IZAJ. 40:1-10 -
„I
objawi się chwała Pańska, i ujrzy to wszelkie ciało pospołu” –
Izaj. 40:5.
Cielesne
nasienie Abrahama zawsze było buntowniczym narodem. Mimo to, jak
przekonaliśmy się w poprzednich lekcjach, Bóg zobowiązał się,
że będzie im nadal udzielał swoich cudownych łask i użyje ich w
celu błogosławienia innych. Szczególne błogosławieństwo spłynie
za pośrednictwem duchowego Izraela (Chrystusa i Jego „malutkiego
stadka”) na reprezentantów cielesnego nasienia, którzy w tym
czasie będą znów w łasce i bardziej niż inni okażą gotowość
przyjęcia błogosławieństw oraz warunków Nowego Przymierza, które
zostanie wtedy udostępnione całej ludzkości. Przyjmując łaskę
jako pierwsi, staną się rzecznikami i pomocnikami w udostępnianiu
błogosławieństwa Nowego Przymierza pozostałym ludziom.
Cielesny
Izrael był przez wieki spustoszony i pozbawiony Bożej łaski.
Zaczęło się to od odrzucenia Mesjasza, który następnie
wypowiedział słowa: „Oto wam dom wasz pusty zostanie” [Mat.
23:38]. W poprzednim okresie cieszyli się oni łaską. Nawet jeśli
sporo cierpieli, to jednak Bóg troszczył się o nich i gdy tylko
usłyszał ich pokutne wołanie, przywracał ich z powrotem do ziemi
obietnicy. Takie karanie pod łaską trwało od śmierci
Jakuba, kiedy to rozpoczęła się historia narodu izraelskiego,
przez 1845 lat, aż do 33 r. n.e., gdy Pan wypowiedział powyższy
wyrok. Zaś z lektury Izaj. 40:1-2, w połączeniu z innymi
proroctwami, dowiadujemy się, że gdy przeminie okres kolejnych 1845
lat karania bez łaski, Izrael znów odzyska szczególne Boże
względy.
Punktem
wyjściowym rozważanego zapisu Proroctwa Izajasza jest rok 1878, w
którym zakończył się wspomniany okres 1845 lat niełaski,
trwający od 33 r. n.e. Słowa proroka brzmią następująco:
Izaj.
40:1-2: „Cieszcie, cieszcie lud mój! mówi Bóg wasz. Mówcie [wy,
członkowie Kościoła] do serca Jeruzalemu [nasienia według ciała],
ogłaszajcie mu, że się już dopełnił czas postanowiony jego, że
jest odpuszczona nieprawość jego i że wziął z ręki Pańskiej w
dwójnasób [w dosłownym znaczeniu: drugą połowę] za
wszystkie grzechy swoje”.
Dokładny
punkt zwrotny w sprawie łaski dla Izraela został dobitnie określony
przez Pismo Święte. Według zapisu Zach. 9:9-12 dokładnie do tego
dnia, którego nasz Pan wjechał na osiołku do Jerozolimy i
oświadczył: „Oto wam dom wasz pusty zostanie”, odnoszą się
również słowa proroka: „Nadto dziś ogłaszam: W
dwójnasób [hebr. miszneh, drugą porcję, powtórkę]
ci oddam” (Zach. 9:12 NB).
Prorokował
o tym również Jeremiasz, opisując ten okres jako czas wyłącznej
niełaski, który bez wątpienia rozpoczął się w chwili odrzucenia
Mesjasza. Stwierdza on: „Dlatego też wyrzucę was z tej ziemi do
ziemi, której nie znaliście ANI WY, ANI WASI OJCOWIE [do
Europy; ich ojcowie byli w Egipcie i Babilonie, ale nigdy w Europie],
i tam będziecie służyć cudzym bogom [władcom] dniem i nocą,
ponieważ nie okażę wam zmiłowania” (Jer. 16:13 [KJV
„gdzie nie okażę wam łaski”]). Zapisy kolejnych czterech
wersetów [Jer. 16:14-20] dowodzą, że nie mieli oni pozostać w
stanie odrzucenia na zawsze. Mieli być ponownie zgromadzeni i
otrzymać błogosławieństwo. Jednak towarzyszy temu stwierdzenie:
„I oddam im pierwej w dwójnasób za nieprawości ich”
(Jer. 16:18).
W
takiej to sytuacji prorok Izajasz, patrząc z perspektywy końca
„czasu postanowionego”, stwierdza: „Cieszcie, cieszcie lud mój!
mówi Bóg wasz. Mówcie do serca Jeruzalemu, ogłaszajcie mu, że
się już dopełnił czas postanowiony jego, że jest
odpuszczona nieprawość jego i że wziął z ręki Pańskiej w
dwójnasób [zakończyła się druga część związana z
karaniem] za wszystkie grzechy swoje” (Izaj. 40:1-2).
Tak
oto widzimy Jeremiasza zapowiadającego z perspektywy przeszłości
„postanowiony czas” karania i obiecane wybawienie po jego
zakończeniu. Zachariasz wskazuje znów na dokładny dzień, w którym
miał się ten okres zacząć. Natomiast Izajasz ogłasza poselstwo
pociechy, które miało zostać udzielone po jego zakończeniu. (W
celu dokładniejszego zapoznania się z tą tematyką warto
przeczytać Tom II, wykład VIII.)
Któż
jednak miał przekazać to pocieszające poselstwo? Werset 3
wskazuje, że był to ktoś podobny do Jana Chrzciciela oraz Eliasza:
„Głos wołającego na puszczy” (Izaj. 40:3). To, że Jan
Chrzciciel, który wołał na pustyni judejskiej, był jedynie
częściowym wypełnieniem tego proroctwa, jasno wynika z odpowiedzi
naszego Pana na często zadawane wtedy pytanie, czy Jan był owym
Eliaszem, mającym przybyć przed wielkim i strasznym dniem Pańskim
[Mal. 4:5 BG lub Mal. 3:23 NB], czy też nie. Jezus powiedział:
„Jeżeli zaś chcecie to przyjąć, on jest Eliaszem [tym,
który miał przyjść w duchu i mocy Eliasza zgodnie z Łuk. 1:17],
który miał przyjść” (Mat. 11:14). Jednak Izrael nie uznał Jana
Chrzciciela za Eliasza ani też nie przyjął zwiastowanego przez
Jana Mesjasza, ofiarującego się im w roli ich króla. Dlatego też
nieuznany i odrzucony przez nich król odszedł, a ich dom „został
pusty [spustoszony]” do momentu, w którym Mesjasz miał powrócić
w mocy i chwale. Jego obecność ponownie miała zostać ogłoszona
przez kogoś innego, kto znów miał przyjść w duchu i w mocy
Eliasza, przez inny „głos wołającego na puszczy”: „Gotujcie
drogę Pańską, prostą czyńcie na pustyni ścieżkę Boga
naszego”.
W
II tomie „Brzasku Tysiąclecia” [„Wykładów Pisma Świętego”]
pt. „Nadszedł czas” zostało jasno wykazane, że nastał obecnie
czas ogłoszenia tego poselstwa. Wynika z tego, że szczerzy
chrześcijanie, działając w duchu i w mocy Eliasza –
bezkompromisowo i odważnie – wołają obecnie na pustyni (ponieważ
każdy taki chrześcijanin znajduje się na symbolicznej pustyni,
będąc odłączony od świata i światowo nastawionych pozornych
chrześcijan): Przygotujcie drogę Pańską! Wszyscy więc, którzy
posiadają takiego ducha Eliaszowego i czują moc aktualnej prawdy dotyczącej bliskości i chwalebnego charakteru
Królestwa Bożego oraz obecności Pomazańca Pańskiego
ustanawiającego właśnie swoje Królestwo, stanowią Eliasza, który
miał przyjść, składają się na głos wołającego na puszczy,
niezależnie od tego, czy sami przemawiają, czy też
rozpowszechniają drukowane materiały zawierające objaśnienia
cudownego Bożego planu wieków i ogłaszające drugą obecność
Mesjasza.
Głos
ten woła na wszystkich, którzy go słyszą, by przygotowali w
sercach i w życiu miejsce na nowy porządek rzeczy, który ma zostać
ustanowiony w Królestwie Bożym. Opisują to następujące słowa:
Izaj.
40:4: „Każda dolina [to, co skromne i pokorne] niech podniesiona
będzie, a każda góra i pagórek [to, co obecnie uznawane za
wielkie na ziemi] niech poniżony będzie; co jest krzywego
[wypaczone nawyki rządzące obecnym porządkiem], niech się
wyprostuje, a miejsca nierówne [błędy, niespójności, fałszywe
nauki i przeszkody przewrotnych nastrojów publicznych] niech będą
równiną”.
Izaj.
40:5: „Bo się objawi [wtedy] chwała Pańska [chwała Jego
sprawiedliwego charakteru oraz Jego rządów i władz pełnych
mądrości i miłości], a ujrzy [doceni] wszelkie ciało społem, iż
usta Pańskie mówiły”. Wspaniałe poselstwo! Niechaj wszyscy,
którzy je słyszą, udzielają się w dalszym jego rozgłaszaniu,
ponieważ nadszedł na to czas.
Jednak
tylko nieliczni okazują się być gotowi na tę wielką epokową
zmianę. Większość wyobraża sobie, że obecny porządek może
nadal trwać. Potężni przedstawiciele życia politycznego,
finansowego czy teologicznego czują się szczególnie mocni i pełni
są ufności, że doliny i pagórki społeczne nigdy się nie
wyrównają. W tym właśnie celu tworzone są korporacje i fundusze
powiernicze. Jednak Pan ma dla nich inną wiadomość:
Izaj.
40:6-8: „Głos mówiącego: Wołaj. I rzekł: Cóż mam wołać?
[odpowiedź brzmi] To: Wszelkie ciało jest trawa, a wszystka zacność
jego jako kwiat polny. Trawa usycha, kwiat opada; skoro wiatr Pański
powionie nań; zaprawdęć ludzie są tą trawą. Trawa usycha, kwiat
opada; ale słowo Boga naszego trwa na wieki”.
Wystarczy
jedno Pańskie tchnienie, by rozproszyć całą potęgę, splendor i
władzę ziemskich instytucji. Jego słowo się wypełni, a wszyscy,
którzy sprzeciwiają się Jego planom, zwiędną w wielkim dniu
gniewu, rozpalonym jak piec, w którym wszyscy pyszni i wszyscy
czyniący niezbożność będą jako ściernisko (Mal. 4:1 BG).
Następnie,
w wersetach 9-11 (Izaj. 40:9-11) zmienia się temat. Pojawia się
poselstwo pocieszenia dla ludu Bożego w tym okresie ucisku (Psalm
46). Nie trzeba się bać. Choć ludzkie serce wierzących omdlewa od
strachu w oczekiwaniu na klęski mające spaść na ziemię
[społeczeństwo], to jednak w umyśle mogą się oni radować,
wiedząc, że przybliża się ich wybawienie, które nastąpi w tym
samym okresie (Łuk. 21:26). W czasie, gdy nadciąga ucisk, Pan
będzie karmił swój lud teraźniejszą prawdą.
Izaj.
40:9: „Wstąp sobie na górę wysoką [niechaj Kościół będzie
uwielbiony jako Boże Królestwo, czyli góra; niechaj umarli w
Chrystusie obudzą się w chwalebnym podobieństwie do Niego, a ci,
którzy żyją i zostali pozostawieni, będą przemienieni w jednej
chwili ze swego umierania i nie zasypiają jak inni; niechaj w ten
sposób wypełni się obietnica: 'Błogosławieni są odtąd umarli,
którzy w Panu umierają' – Obj. 14:13], Syjonie! który opowiadasz
rzeczy ucieszne [ten jedyny Kościół reprezentowany przez ostatnich
żyjących członków, klasa Eliasza, jedyne osoby, które znają
dobrą wieść o restytucji itp. i mogą ją propagować]. Podnieś
mocno głos twój, Jeruzalemie! [Po uwielbieniu Kościoła,
„oblubienicy”, wraz z Panem wierzący spośród cielesnych
potomków Abrahama zaczną osiągać wywyższoną pozycję w świecie
ze względu na przywódców, których Bóg dla nich wzbudzi], które
opowiadasz rzeczy pocieszne; podnieś, nie bój się, rzecz miastom
judzkim [wszystkim, którzy znajdują się w związku przymierza z
Bogiem]: Oto Bóg wasz. [W ten sposób poselstwo obecnie
głoszone przez 'stopy' Chrystusa, że swe panowanie
rozpoczęło już tysiącletnie Królestwo (Izaj. 52:7), zostanie
poniesione dalej przez ziemską klasę, gdy 'Jego stopy' znajdą się
'poza zasłoną']”.
Wersety
Izaj. 40:10-11 powracają do tematu wersetu 2. w następujących
słowach: „Oto panujący Pan przyjdzie przeciwko mocnemu [Szatanowi], a ramię jego [Chrystus] panować będzie nad nim; oto
zapłata jego z nim, a dzieło jego przed nim. Jako pasterz trzodę
swoją ['malutkie stadko' tych, którzy Go naśladują, a nie
Babilon] paść będzie; do naręcza swego zgromadzi baranki
[pomagając nawet najsłabszym ze swych prawdziwych owiec], i na
łonie swym piastować je będzie, a kotne zwolna poprowadzi”.
Nauczyciele i ewangeliści uważani są za tych, którzy karmią
Pańską trzodę. Dzień Pański będzie dla nich czasem szczególnej
próby (Mat. 24:19), jednak wszyscy, którzy są prawdziwymi owcami,
będą bardzo czule i uważnie prowadzeni w teraźniejszej prawdzie
przez wielkiego Pasterza.
Zagadnienia
tutaj jedynie krótko wspomniane opisane są bardziej szczegółowo w
II tomie „Brzasku Tysiąclecia” [„Wykładów Pisma Świętego”],
w rozdziałach VII i VIII.
Zion's Watch Tower, 1
marca 1892, R-1378
Straż 1/2018