<< Wstecz |
Wybrano: R-700 a, z 1884 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Owce i kozły
Poniżej
zamieszczamy odpowiedzi na niektóre pytania wynikłe po opublikowaniu przez nas
artykułu o tym samym tytule w sierpniowym numerze. Mamy nadzieję, że z tych
odpowiedzi skorzystają również i ci czytelnicy, którzy do nas nie napisali.
Wobec
braku logicznej ciągłości faktów przedstawionych w przypowieści o „Owcach i
Kozłach”, nie można jej zastosować do żadnego wydarzenia z czasu pierwszego
przyjścia naszego Pana. Do umieszczenia przypowieści we właściwym czasie, z
pomocą przychodzi nam wstępne jej zadanie: „A gdy przyjdzie Syn Człowieczy w
chwale swojej.” Na umiejscowienie przypowieści w tym szczególnym czasie
wskazują dalej wymienione słowa: sąd, próba czyli ocenianie czynów. Wyraźnie
określone tam stanowiska po prawicy lub po lewicy uwarunkowane są ilością i
jakością wykonania lub nie wykonania pewnych czynów. Miernikiem próby lub sądu
kościoła podczas wieku Ewangelii „nie są uczynki, lecz wiara.” Albowiem
łaską jesteście zbawieni przez wiarę. „Nie z uczynków, aby się kto nie
chlubił.” „Kto uwierzy i ochrzczony zostanie, będzie zbawiony”. Mar.
16:16
Przyczynę
tegoż można łatwo rozpoznać. Ocenianie ludzi na podstawie ich uczynków w
obecnym wieku Ewangelii pod panowaniem Księcia tego świata, kiedy oni są
zdegradowani niedoskonałościami naszej upadłej natury, byłoby miernikiem wielce
niesprawiedliwym. Dlatego więc, chociaż nasze czyny stosownie do naszych
zdolności muszą aktualnie wynikać z wiary, nasze usprawiedliwienie i nagroda są
według naszej wiary a nie według naszych uczynków.
W
nadchodzącym wieku okoliczności będą zupełnie odmienne. Przez związanie Szatana
zło i błąd zostaną ukrócone a jasny blask światła prawdy oddali wszelką
niewiedzę, przesąd, ciemność i błąd, usuwając w rezultacie wszystkie
niepewności. Wiara stanie się własnością całego rodzaju ludzkiego; wszyscy
poznają Pana – od najmniejszego do największego. Stąd więc możemy rozumieć sens
biblijnej nauki wskazującej, że w przyszłym wieku nie będzie już więcej prób
wiary, których nikt nie był w stanie uniknąć podczas wieku Ewangelii, lecz w
nowych, sprzyjających okolicznościach będą liczyły się tylko uczynki wynikające
z poznania i zaistniałych wtedy sposobności.
Jak
chodzi o próbę świata podczas wieku Tysiąclecia, nie znamy żadnego biblijnego
świadectwa, które wspominałoby o dozwoleniu innej próby oprócz tej, dotyczącej
uczynków. Oczywiście, ta próba będzie uwzględniała i obejmowała uprzednią wiarę
w okup. W przyszłym wieku uczynki będą wystawiane na próbę tak, jak w obecnym
wieku próbowana jest wiara.
Uczynki
stanowiły podstawę Prawa Zakonu, które z jego pośrednikiem – Mojżeszem było
cieniem lub figurą nadejścia lepszych rzeczy – Nowego Przymierza i jego
pośrednika – Chrystusa. Stąd też Mojżesz świadczył o Chrystusie, pisząc: „Proroka,
jak ja, spośród braci naszych wzbudzi wam Pan Bóg; jego słuchać będziecie. I
stanie się, że każdy, kto by nie słuchał owego proroka, z ludu wytępiony
będzie.” (Dz. Ap. 3:22-23) To pokazuje, że posłuszeństwo (uczynki) będzie
podstawą pozafiguralnego przymierza – „Nowego Przymierza.”
Księga
Objawienia podaje taką samą naukę odnośnie próby świata we wieku Tysiąclecia,
kiedy obecne trony (R.701: strona 5) są obalone i zarządzanie ziemskimi
sprawami jest przekazane świętym (Obj. 20:4); kiedy Szatan jest związany
(werset 2); kiedy chwalebne Nowe Jeruzalem (królestwo niebios) przychodzi
zarządzać ziemią zgodnie z niebiańskimi prawami; kiedy narody są kierowane i
prowadzone światłem prawdy stale rozszerzającej swe wpływy. (Obj. 21:23-24)
Księgi Pisma Świętego są wtedy otwarte i wypływające z nich nauki są
przekazywane wszystkim jasno i wyraźnie. Inna księga rejestrująca godnych
otrzymania żywota wiecznego jest otwarta dla zapisywania imion tych, którzy
wtedy będą Bożymi „owcami” i jak to zostało pokazane w przypowieści,
którzy okażą się godnymi, aby radować się Bożą łaską i życiem wiecznym.
(niewątpliwie, są to „inne owce” jak również inna „księga żywota” różniąca
się od tamtej z czasu wieku Ewangelii. (Jana 10:16 i Obj. 20:12) majestatyczny
biały tron będzie wtedy przedstawiał prawość, sprawiedliwość, uczciwość i
bezstronność sądzenia a cały świat – mali i wielcy ludzie będą rozsądzani przez
Tego, który zasiądzie na tronie. Podstawowa zasada owego sadzenia jest wyraźnie
określona w następujących słowach: „I byli osądzeni, każdy według uczynków
swoich.” Obj. 20:13
W
rozważanej przez nas przypowieści zauważamy doskonałą harmonię nauczania Pana
Jezusa. Główną zasadą wynagradzania owiec przyszłego wieku będą ich uczynki
wypływające z dobroczynnej miłości. Natomiast brak rozwijania i praktykowania
owoców miłości w tamtych sprzyjających warunkach jest szczególną cechą klasy „kozła”,
uznanej za niegodną żywota i potępionej na śmierć. Wiedząc, że Pan Bóg uważa
ich za niegodnych żywota, nasze serca i umysły napełniają się jeszcze większym
uznaniem i aprobatą dla mądrości słów Jego ostrzeżenia, że „każdy, kto by
nie słuchał owego proroka, z ludu wytępiony będzie.” Dz. Ap. 3:23
Oby
nigdy nie było zapomniane to, że próba wieku Tysiąclecia dotycząca uczynków i
możliwości ludzi usiłujących otrzymać zasłużoną pochwałę na podstawie swoich
uczynków oparta jest na odkupieniu ich z Adamowego przekleństwa przez Pana
Jezusa, który oddał siebie na okup za wszystkich. Jeśliby nie było tamtego
odkupienia, niemożliwe byłoby nadejście Tysiącletniego wieku Błogosławienia i
sądzenia umarłego rodzaju ludzkiego. Jeśli nie bylibyśmy odkupieni kosztowną
krwią naszego Pana, nie byłoby możliwe nasze wzbudzenie ze śmierci i sądzenie.
Czyż werset z Ewangelii świętego Mateusza, Rozdział 25:41 nie wskazuje na
torturowanie literalnym ogniem, jako karę należącą się klasie „kozła”?
Niestety, ale nawet jedno słowo nie wspomina o torturowaniu. Myśl odnośnie
tortury została bez upoważnienia dodana przez autorów nauk, którym pasował ten
termin określający rezultat zetknięcia się z ogniem. Jednak ogień nie jest
używany jako symbol torturowania, lecz zniszczenia. Według Bożego Prawa Zakonu,
Izraelitom nie wolno było torturować żadnego stworzenia, chociaż często Pan Bóg
nakazywał, aby rzeczy i martwe zwłoki spalane były ogniem, co symbolizowało
całkowite „zniszczenie.” W naszym powyższym wersecie, słowu „ogień” możemy nadać takie znaczenie zniszczenia. Jeśli to słowo zastosowalibyśmy w
sposób literalny, ono nie harmonizowałoby z całością przypowieści – ogień nie
może więc oznaczać literalnego ognia, gdyż owce też nie przedstawiają
literalnych owiec. Wieczny ogień oznaczałby tutaj wieczne i nie kończące się
zniszczenie.
„PRZYGOTOWANY
DLA DIABŁA I JEGO ANIOŁÓW”
Czy
prawdą jest, że ten ogień lub zniszczenie, które będzie miało miejsce w końcu
wieku Tysiąclecia i w którym klasa „kozła” będzie miała swój udział, był
przygotowany lub wyznaczony dla Diabła i jego aniołów? Tak, w taki sposób to
jest zapisane i my tak wierzymy, co potwierdzają liczne wersety. 1 Jan 3:8;
Żyd. 2:14
„Jego
aniołowie” – występujący
tutaj termin aniołowie oznacza posłańców a potwierdzenie tego znajdujemy w
tłumaczeniu Diaglotu. Nie uważamy, że to odnosi się do owych upadłych aniołów
obecnie związanych z Szatanem. – „Aniołów zaś, którzy nie zachowali
zakreślonego dla nich okręgu, lecz opuścili własne mieszkanie . . .” (Judy
1:6) – my te słowa stosujemy w bardziej ogólnym znaczeniu. Pod koniec wieku
Ewangelii Szatan będzie związany i wszyscy aniołowie pozostający pod jego
wpływami zostaną uwolnieni. Jednak ci, którzy podczas próby wieku Tysiąclecia
nie okażą się posłusznymi Panu Bogu, będą uznani za Jego przeciwników –
posłańców i współpracowników (aniołów) wielkiego przeciwnika – Szatana; Oni
wszyscy – diabeł i jego aniołowie – będą oddani na zniszczenie, które zostało
dla nich przygotowane. Od zarania swych odwiecznych zamysłów, tylko i wyłącznie
takich Pan Bóg zamierzył pozbawić istnienia, jako nie godnych daru żywota.
Czy
wyraz „wieczna” z wersetu 46-go wykazuje, że kara będzie wiecznie
trwałą? Z całą pewnością, on na to wskazuje. Kiedy ktoś wam powiedział, że
greckie słowo „aionian” oddane tutaj wyrazem „wieczna” nie
zawiera takiego znaczenia, lecz zawsze wskazuje na ograniczony okres czasu, to
zostaliście błędnie poinformowani. Podano wam bowiem definicję powszechnie
stosowaną przez wyznawców sekty zwanej „Adwentystami” a która jednak
jest błędna. Prawda jest, że wyrazy „aion i aionian” są niekiedy używane
w odniesieniu do ograniczonego okresu czasu – wieku, epoki lub ciągłości
ludzkiego życia, jednak faktem jest również to, że te wyrazy czasami są
używane, aby wskazać na czas nieograniczony lub wieczny. Nie mamy najmniejszej
wątpliwości, że w rozważanym przez nas 46-tym wersecie, słowo „wieczna” zostało
użyte właśnie w takim znaczeniu. Przez użycie tego samego greckiego słowa „aionian” w odniesieniu do sprawiedliwych, problem jest rozwiązany – sprawiedliwi wchodzą
do żywota wiecznego. Powodem niejasności występującej w powszechnej biblijnej
wersji jest użycie przez tłumaczy nieco innego słowa angielskiego „eternal” – oznaczającego czas nieograniczony lub wieczny. Nie mamy najmniejszej
wątpliwości, że w rozważonym przez nas w 6-tym wersecie, słowo „wieczna” zostało użyte właśnie w takim znaczeniu. Przez użycie tego samego greckiego
słowa „aionian” w odniesieniu do sprawiedliwych, problem jest rozwiązany
– sprawiedliwi wchodzą do żywota wiecznego. Powodem niejasności występującej w
powszechnej biblijnej wersji jest użycie przez tłumaczy nieco innego słowa
angielskiego „eternal” oznaczającego czas nieograniczony lub wieczny.
Treść dalszych wersetów wskazuje na taką samą długość czasu karania (wyżej
wspomnianego zniszczenia) dla klasy kozła, jak i czasu wynagradzania dla klasy
sprawiedliwych owiec. Jeśli więc Adwentyści i Uniwersaliści uważają, że użyte w
tym miejscu słowo „aionian” zawsze oznacza ograniczony okres czasu,
zgodnie z tym oni powinni przyjąć, że czas życia sprawiedliwych też będzie
ograniczony, gdyż to samo greckie słowo jest użyte w odniesieniu do obydwu
klas.
Czy
prawdą jest, że słowo „przeklęci” z 41-go wersetu greckiego oryginału
oznacza pozbawionych zupełnego błogosławieństwa czy tylko częściowego?
W
żadnym wypadku to nie jest prawdą. Wyraz „przeklęci” został
przetłumaczony z greckiego słowa kataraomai oznaczającego przeciwieństwo
błogosławienia. Jednakże, według powszechnie używanego słownictwa angielskiego,
powyższe greckie słowo oznacza także przekleństwo. Słownik Webstera określa coś
lub kogoś przeklętego jako: zasługującego na przekleństwo, ohydnego,
znienawidzonego, obrzydliwego, wzbudzającego wstręt. Umieszczając jakikolwiek z
wyżej wymienionych synonimów na miejscu naszego słowa „przeklęci”,
zobaczysz, na jaki rodzaj błogosławieństwa wskazywałoby to słowo. To samo
greckie słowo jest użyte w wersetach odnoszących się do przeklętego drzewa
figowego, o czym wspominają: Ewangelia świętego Marka, Rozdział 11:21;Ewangelia
świętego Łukasza, Rozdział 6:28; List do Rzymian, Rozdział 12:14 oraz List
świętego Jakuba, Rozdział 3:9. Wyraz zawierający ten sam rdzeń – katara – jest
trzy razy użyty w Liście do Galacjan, Rozdział 3:6-13, gdzie apostoł Paweł
nawiązuje do pierwotnego przekleństwa i potępienia, jakie spadło na wszystkich,
którzy nie potrafili doskonale zachować wymagań Bożego prawa Zakonu. Skoro
przekleństwo usunięte przez śmierć Pana Jezusa było surowe, zatem przekleństwo
nałożone przez Niego na tamtych, nazwanych w przypowieści „kozłami” też
jest surowe i w żadnym sensie ono nie stanowi błogosławieństwa. Faktem jest, że
pierwszym przekleństwem jakie spadło na wszystkich ludzi z powodu
nieposłuszeństwa Adama była śmierć – odcięcie od życia. W celu odkupienia dla
człowieka prawa do ponownego życia zaistniała potrzeba, aby Pan Jezus został „uczyniony
za nas przekleństwem” – odcięty od życia, potraktowany jako grzesznik, jako
nasz zastępca, abyśmy będąc przywróceni do życia, w nim stali się
sprawiedliwością Bożą. (2 Kor. 5:21) Jeśli więc Adamowa śmierć była
przekleństwem, od którego nikt nie mógł być uwolniony bez Odkupiciela, cóż
zatem oznaczałoby otrzymanie ponownego przekleństwa i to wypowiedzianego ustami
samego Odkupiciela? Jak stwierdzają inne wersety biblijne, oznacza to, że tacy,
którzy nie będą słuchali i zważali na owego Proroka, będą odcięci od życia.
Fakt, że ten, który ich odkupił i będzie im błogosławił, przyprowadzając
wszystkich do poznania prawdy przez dostarczenie im pełni sposobności do
wiecznie trwałego życia, będzie tym, który powie: „Odstąpcie ode mnie
przeklęci”, wyraźnie oświadczając, że wtedy ich próba zakończy się.
„Umarłszy bowiem dla grzechu raz na zawsze”, Chrystus już więcej nie
umiera. (Rzym. 6: 9-10)
W.T. R-700a-1884r