<< Wstecz |
Wybrano: R-677 a, z 1884 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Czy wiara jest darem Bożym?
„Łaską jesteście zbawieni przez wiarę, a to nie jest z was, dar to jest
Boży, nie z uczynków, aby się kto nie chlubił” – Efez. 2:8,9.
Na
podstawie tego wersetu sądzi się powszechnie, że wiara jest darem Bożym, i że
taką właśnie naukę Apostoł chciał tutaj zawrzeć. Często słyszymy więc o
chrześcijanach, którzy modlą się o wzmocnienie wiary, czekając aż Bóg to za
nich uczyni, podczas gdy zupełnie ignorują oni środki, które On
przewidział do jej wzmacniania. Równie dobrze moglibyśmy założyć ręce w
bezczynności i oczekiwać pokarmu po pomodleniu się „chleba naszego powszedniego
daj nam dzisiaj”.
Chcemy
zatem rozważyć, po pierwsze, czy jest to prawdziwy i logiczny wniosek, jaki
można wyciągnąć z tych słów Apostoła, i po drugie, czym jest wiara i jak się ją
uzyskuje.
Sądzimy,
że powinno być jasne, że Paweł nie mówi tu bezpośrednio o wierze, lecz o
zbawieniu. Zapewnia on, że zbawienie jest darem Bożym, że nie otrzymuje się go
w nagrodę za uczynki, lecz że jest ono całkowicie z łaski Bożej, i że choć nie
nabywa się go uczynkami, to otrzymuje się je „przez wiarę”. Tak, zbawienie jest darem Bożym, udzielanym przez Jego łaskę, który chwytamy przez WIARĘ, gdyż rzeczywiste zbawienie jeszcze nie nastąpiło – teraz „jesteśmy zbawieni
przez nadzieję”. Jest to, jak sądzimy, jedyny logiczny wniosek, jaki można
wyciągnąć z tych słów i ich kontekstu.
Zapytajmy
więc: czym jest wiara i jak można ją uzyskać? Wierzyć w jakiekolwiek
stwierdzenie czy doktrynę, oznacza posiadać zaufanie w jej prawdziwość, a
powinno ono być oparte tylko na jasnych dowodach. Wiara w cokolwiek bez dowodów
jest głupotą, i równie głupi jest brak wiary, kiedy przedstawiane dowody są
jasne i przekonujące. Aby więc wierzyć w jakieś stwierdzenie lub doktrynę, trzeba
tylko zbadać dowody, które podaje ona na swe poparcie, i – jeśli są one
rozsądne – przyjąć wnioski – uwierzyć w nią.
Wierzyć
w kogoś znaczy mieć taką znajomość jego charakteru, zasad jego postępowania i
motywów nim kierujących, która utwierdzałaby nas w przekonaniu, że te zasady
zawsze będą panowały, a następnie znaczy pokładać zaufanie w tej wiedzy.
Aby
więc wierzyć w kogoś, konieczne jest dokładne zapoznanie się z nim. Im
dogłębniejsza nasza znajomość, tym mocniejsza będzie nasza wiara, jeśli jest on
prawdziwy. Jeśli mamy „mieć wiarę w Boga”, również konieczne jest zapoznanie
się z jego charakterem pokazanym w Jego dwóch harmonijnych księgach – Natury i
Objawienia.
Apostoł
mówi nam, że „bez wiary nie można podobać się Bogu”. Równie niemożliwe jest
posiadanie wiary bez wiedzy. Zapoznawanie się z Bogiem staje się więc naszym
obowiązkiem. Powinniśmy nieustannie być badaczami Jego charakteru. Bóg objawił
nam swój charakter wystarczająco dobrze, abyśmy mogli jasno dostrzec główne
zasady rządzące wszystkimi Jego działaniami i dlatego możemy bezpiecznie i z
ufnością zaufać Mu, wiedząc na podstawie dowodów podanych nie tylko w Jego
obecnym i przeszłym postępowaniu, lecz także w stwierdzeniach Jego Słowa
odnoszących się do Jego przyszłych celów, że Sędzia całego świata będzie czynił
dobrze.
Wiara
jest naszym własnym działaniem, a jedynym sposobem wzmocnienia jej przez kogoś
innego jest podanie niezbędnych dowodów, na których można ją oprzeć.
Stąd nie musimy modlić się o jej wzrost, lecz szukać i modlić się o wiedzę, z
której ona wyrośnie oraz o łaskę, by opierać się pysze i uprzedzeniom, tak,
byśmy mogli przyjmować prawdę do szczerego umysłu.
PANI C. T. R.
(Niepublikowany
w języku polskim)
W.T. R-677a-1884r.