<< Wstecz |
Wybrano: R-673 b, z 1884 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Śmiertelny i nieśmiertelny
Słowom
tym zazwyczaj nadaje się bardzo niewyraźne znaczenie. Złe wyobrażenia związane
z ich znaczeniem tworzą błędne poglądy na pokrewne tematy zarówno w ogólnym,
jak i biblijnym użyciu.
Definicja
słowa ŚMIERTELNY, to stan, w którym śmierć jest możliwa. Nie oznacza stanu
śmierci a stan, w którym śmierć jest możliwością.
Definicja
słowa NIEŚMIERTELNY, to stan niepodlegający śmierci. Nie tylko stan wolny od
śmierci, ale stan, w którym taka śmierć jest niemożliwa.
Powszechnym,
ale błędnym pojęciem Śmiertelności, jest stan, w którym śmierć jest nie do
uniknięcia. Powszechne pojęcie NIEŚMIERTELNOŚCI jest mniej więcej poprawne.
Słowo
nieśmiertelny oznacza nie śmiertelny; zatem sama konstrukcja tych słów
wskazuje na ich prawdziwą definicję.
Tak
wielu jest niepewnych, próbując określić czy Adam był śmiertelny, czy nie przed
grzechem właśnie z powodu powszechnego złego wyobrażenia odnośnie
śmiertelności.
Sądzą
oni, że gdyby był nieśmiertelny Bóg nie powiedziałby: „W dniu, w którym
zgrzeszysz; umrzesz”, ponieważ gdyby był nieśmiertelny, byłoby dla niego
niemożliwym umrzeć. I z tym się zgadzamy; jest to logiczny wniosek.
Z
drugiej strony, mówią oni, że gdyby był śmiertelny (a ich wyobrażenie o
śmiertelności, to stan, w którym nie można uniknąć śmierci), w czym tkwiłaby
groźba albo kara oświadczenia: „Na pewno umrzesz” skoro jeśli śmiertelny
(wg ich pojęcia) nie mógł on uniknąć śmierci w żaden sposób.
Jak
się przekonamy, trudność leży w błędnym znaczeniu nadanym słowu śmiertelny.
Jeśli zastosujemy właściwą definicję wszystko staje się jasne i proste. Adam
był śmiertelny (tj. w stanie, w którym śmierć była możliwa). On miał życie w
pełni, jednakże niewrodzone życie. Jego życie było podtrzymywane „każdym
drzewem ogrodu” z wyjątkiem jednego zakazanego drzewa i tak długo jak trwał w
posłuszeństwie i harmonii ze swoim Stworzycielem, jego życie było bezpieczne –
podtrzymujące elementy byłyby mu dane. Tak na to patrząc, widzimy, że Adam miał
życie a śmierć była całkowicie możliwa do uniknięcia, choć znajdował się w
takim stanie, w którym śmierć była możliwa – on był śmiertelny.
Zatem
powstaje pytanie; skoro Adam był śmiertelny i był na próbie, czy był on na
próbie nieśmiertelności? Ogólna odpowiedź byłaby – tak, my odpowiadamy – nie. Jego
próba polegała na sprawdzeniu czy jest godny życia, czy nie. Ponieważ nigdzie
nie było obiecane, że jeśli będzie posłuszny, to otrzyma nagrodę musimy
pozostawić takie spekulacje. Obiecano mu kontynuację błogosławieństw, którymi
się wtedy cieszył, tak długo jak długo będzie posłuszny i zagrożono mu, że
zostanie zniszczony w razie nieposłuszeństwa.
To
właśnie to fałszywe pojęcie Śmiertelności, prowadzi ogół ludzi do wniosku, że
wszystkie istoty, które nie umierają są nieśmiertelne. Do tej kategorii zalicza
się Jehowa, Jezus, aniołowie i wszyscy zbawieni z ludzkości. Twierdzimy jednak,
że jest to błąd; że wielkie masy ludzkości, ci zbawieni od grzechu jak i
aniołowie w niebie zawsze będą śmiertelni; że zawsze będą oni mieli śmiertelną
naturę, chociaż będąc w stanie doskonałości i błogości – mogą ponieść karę za
grzech – śmierć – jeśli popełnią grzech. Bezpieczeństwo ich egzystencji będzie
uwarunkowane tak jak w przypadku Adama, posłuszeństwem wszechmądremu Bogu,
którego sprawiedliwość, miłość, mądrość i moc - sprawiające, że wszystkie
rzeczy działają dla dobra tych, którzy Go miłują i Mu służą – będą w pełni
zademonstrowane poprzez Jego traktowanie grzechu w obecnym czasie.
Pismo
Święte nigdzie nie stwierdza, że aniołowie są nieśmiertelni ani że podniesiona ludzkość
będzie nieśmiertelna. Raczej wprost przeciwnie, ta cecha jest przypisana
jedynie Boskiej Naturze – Jehowie, Jezusowi w Jego obecnym wielce wywyższonym
stanie, oraz Kościołowi, Małemu Stadku, Małżonce Barankowej i współdziedzicom,
gdy będą z Nim uwielbieni. I jest to prawdą nie tylko w przypadku angielskiego
słowa „nieśmiertelny” i jego odpowiednika „nieskazitelny”, ale jest tak samo z
oryginalnymi greckimi terminami, do których się odnoszą. Niech każdy student
udowodni to sobie korzystając z „Analitycznej Konkordancji Younga”.
Mamy
nie tylko powyższe dowody na to, ze aniołowie nie są nieśmiertelni, ale mamy
dowód, że są oni śmiertelni, w rzeczywistości największy z nich ma być
zniszczony (Żyd. 2:14). Fakt, że on może być zniszczony dowodzi, że jako klasa
są śmiertelni.
Z
tego punktu widzenia widzimy, że kiedy grzech, boleść i zło zostaną wymazane,
istoty śmiertelne i nieśmiertelne będą żyły w radości, szczęściu i miłości.
Ponieważ pierwsza klasa będzie posiada
naturę,
w której śmierć jest niemożliwa, życie samo w sobie (Jana 5: 26), ta druga
będzie posiadać naturę podlegającą śmierci; chociaż doskonałość istoty i wiedza
o złu i grzeszności grzechu nie będzie dawała powodu do śmierci, a ponieważ oni
zostaną zatwierdzeni przez Boskie prawo i będą otrzymywać wszystkie elementy
potrzebne do podtrzymania ich w doskonałości, nigdy nie umrą.
W.T. R-673b-1884r