<< Wstecz |
Wybrano: R-4961 a, z 1912 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Interesujące pytania - nasienie a przymierze
Pytanie. - Proszę mi wytłumaczyć zdanie Apostoła u Rzym. 7:7-25.
Odpowiedź: - Zdanie apostoła jest to: Za czasów Abrahama Bóg
powiedział: „Abrahamie, Ja
zamierzam błogosławić światu, i powiem tobie o tym naprzód. Ja to uczynię przez
twoje potomstwo, ponieważ znalazłem ciebie wiernego, jako sługę.” Św. Paweł
był jednym z tych, który był w tej obietnicy zaliczony. (Zob. Żyd. 7:9, 10.)
Abraham nie znajdował się pod wyrokiem zakonu; lecz jemu dana była ta
obietnica, że na niego i na wszystkich innych ludzi miało spłynąć
błogosławieństwo.
W kilka set lat po tym, Bóg zawarł szczególne przymierze z
narodem Izraelskim. Oni zobowiązali się tym przymierzem zakonu, że wypełniliby
pewne rzeczy; a Bóg obiecał im, że nagrodą za to miał być żywot wieczny. Lecz
oni nie mogli wypełnić tych warunków i wskutek tego dostali się pod wyrok
śmierci. Z nimi zatem pod tym względem rzecz miała się gorzej, aniżeli miałaby
się wtedy, gdyby wcale nie wstąpili w przymierze zakonu, ponieważ oni już
otrzymali, w sposób odnoszący się do przyszłości, odpuszczenie grzechu; lecz
potem, będąc nieudolni do zachowania przymierza zakonu, oni dostali się pod
potępienie na śmierć.
Reszta rodzaju ludzkiego była raz potępiona. Bóg:
powiedział, że błogosławiłby tych wszystkich, którzy zachowaliby zakon, a Żydzi
mieli swoją sposobność, lecz uchybili celu z powodu wrodzonych słabości. Św.
Paweł oświadcza się, że zakon prowadził na nich śmierć, zamiast
błogosławieństwa. Jak ten skutek poruszył w nich to zdanie, które Paweł w tym
rozdziale przedstawia? „Nie inaczej
poznałem grzech jak przez zakon.” Przypuśćmy, że zanim zakon był dany,
człowiek nie wiedział, że obrazą było kraść lub zabijać. Nie wiedząc o tym, a
nie dostawszy się pod takie prawo, które by mu o tym powiedziało, on nie
zgrzeszył przeciw prawu. Lecz, mówi apostoł, zanim nastało przymierze
zakonu, nie mając tego zakonu mnie wyszczególnionego, ja pod nim nie
znajdowałem się. Lecz teraz ja wiem; a grzech na mnie przyszedł dlatego, że ja
nie mogłem zachować tego, co wiedziałem i co zgodziłem się wypełniać.
Grzech żyje, jaki grzech? Pierwotny grzech, grzech Adama,
który przez dziedziczność przeszedł od Adama na wszystkie jego dzieci. Bóg
powiedział Abrahamowi: „Ja zamierzam
błogosławić wszystkim rodzajom ziemi. Ja zamierzam usunąć przekleństwo.”
Ci, którzy nie zachowali zakonu, dostali się pod przekleństwo zakonu jak i pod
przekleństwo Adamowego grzechu; tak więc w dodatku do przekleństwa, które
przyszło na wszystkie dzieci Adama, Żyd dostał się pod przekleństwo zakonu. To,
co Żyd myślał, że było ku żywotowi, on znalazł, że było ku śmierci. Przymierze
zakonu obiecywało, że jeśliby Żyd wypełnił te rzeczy, on miał żyć. Lecz znalazł
on, że nie mógł ich wypełnić, a przymierze sprowadziło potępienie i śmierć na
niego. Apostoł nie mówi. że przymierze zakonu było dobre i sprawiedliwe, lecz
że zakon był dobry, że zakon był sprawiedliwy - nie przymierze. Zakon Boży jest
zawsze ten sam i zawsze będzie ten sam; lecz On uczynił lepsze PRZYMIERZE;
ganiąc bowiem przymierze zakonu, On mówił: „Ja uczynię nowe przymierze.”
Jeśliby Bóg nie ganił starego przymierza, dlaczego tedy miał uczynić nowe? – (Żyd. 8:8-13).
Niezadowalającym zarysem tego przymierza było to, że ono nie
mogło dać życia Izraelowi. Bóg; to naprzód wiedział, lecz oni tego nie
wiedzieli. Bóg życzył im, aby się nauczyli tej wielkiej lekcji, że oni
potrzebowali zasługę ofiary Odkupiciela, z powodu ich własnej
niedostateczności. Cały świat musi się tej lekcji nauczyć. Ten, który się jej
nie będzie uczył, nie będzie mógł postępować; lecz obietnica Boża jest ta, że w
czasie właściwym wszystkie ślepe oczy zostaną otworzone i że wszyscy ludzie
zrozumieją warunki urządzeń Bożych i zaopatrzenia, które On uczynił.
Brzask 10/1943 str. ??? W.T. R-4961 a -1912 r.