<< Wstecz |
Wybrano: R-1982 a, z 1896 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Przypowieść o winnicy
Łuk. 20:9-19. Porównanie opisu - Mat. 21:33-46. Marek 12:1-12. Złoty tekst – „Kamień, który odrzucili budujący, ten stał się głową węgielną". – Łuk. 20:17.
UŁOŻENIE tej przepowiedni, jest częścią kazania naszego Pana w ostatni
dzień Jego publicznej usługi. On nauczał każdodziennie w świątyni i ludzie,
będąc bardzo zainteresowani Jego wielką pracą, wytężali swój słuch i zwracali
baczną uwagę na Jego cudowne słowa (Łuk. 19:47, 48). Lecz czym więcej wieści o
Nim były rozgłaszane i ludzie tym więcej przyjmowali Jego nauki, tym bardziej
zazdrość i opozycje nauczonych w Piśmie i Faryzeuszów wzrastała i wzmagała się
do stopnia morderczej nienawiści, wobec czego spiskowali i planowali, aby Go
uśmiercić. Będąc w tym popędliwym usposobieniu, przedniejsi kapłani i nauczeni
w Piśmie i starsi Izraela przychodzili do Niego z krzyżowymi pytaniami według
ich zdania, szukając, aby Go usidlić w słowach, a przez to zdobyć pewne powody
do aresztowania Go.
Przebiegłość naszego Pana, z jaką spotykał atakujących, godna jest
podziwu wszystkich. On stał bez porównania wyżej w odpowiedziach wszystkim
przeciwnikom. Jego odpowiedzi uciszały i zawstydzały ich. Właśnie w tym czasie
On wypowiedział tę przypowieść, z której oni spostrzegli, iż ona była przeciwko
nim i to ich więcej rozgniewało, że byli gotowi rzucić się na Niego, lecz się
ludu obawiali (wiersz 19).
W tej przypowieści, właściciel tej winnicy reprezentuje Boga, zaś
winnica przedstawia naród Izraelski, jak jest to opisane pod tym samym obrazem
w proroctwie Iz. 5:1-7. „Winnicą zaiste
Pana Zastępów jest dom Izraelski, a mąż Judzki szczepieniem jego rozkosznym”.
Bóg bardzo wiele uczynił dla tej winnicy w nasadzeniu, uprawieniu i opiekowaniu
się nią; i na podstawie tego daje zapytanie (Iz. 5:4): „Cóż dalej czynić było winnicy mojej, czegobym jej nie uczynił”?
Lecz pomimo tych starań wydała wino płonne zamiast dobrego. Dlatego Pan mówi: „Oczekiwał sądu, a oto uciśnienie; oczekiwał
sprawiedliwości, a oto krzyk” itd. Tym „Winiarzem”,
któremu ta winnica została powierzoną, byli dowódcy religijni narodu przez Boga
ustanowieni. Ci winiarze piastowali swoje szafarstwo od wyjścia z Egiptu, aż
do przyjścia Mesjasza, blisko dziewiętnaście stuleci.
W rozmaitych porach tego wieku Bóg specjalnie wyczekiwał za owocem
sprawiedliwości, posyłając im swoich wiernych proroków, którzy byli mało
cenieni i źle traktowani, szczególnie przez winiarzy. – (Mat. 23:31-32).
Ostatnim z nich, w żniwie, czyli przy zakończeniu tego wieku, Bóg posłał
do nich Swego Syna, mówiąc: „będą się wstydzić Syna Mego”. Lecz nie; w ich
samolubnej ambicji, by podtrzymać swoje szafarstwo, oni mówili między sobą: „Tenci jest dziedzic: pójdźcie, zabijemy go,
a otrzymamy dziedzictwo jego”. „Tedy porwawszy go, wyrzucili go precz z
winnicy i zabili go”. To zastosowanie tej przypowieści tak było widoczne,
iż nie mogli mówić, że nie jest zrozumianą. Obwinione sumienia nie
potrzebowały dalszego oskarżenia. Sami siebie usprawiedliwiający hipokryci
spostrzegli, że wielki Nauczyciel czytał ich serca i był świadomy ich
niegodziwych zamiarów.
Postępując dalej możemy zauważyć, iż w tej przypowieści znajdowało się
proroctwo o Jego końcowym triumfie. Chociaż oni Go zabili, jednak On będzie tym
kamieniem, o którym Psalmista prorokował, mówiąc: „Kamień, który odrzucili budujący, uczyniony jest głową węgielną”
(Ps. 1 18:22), odnosi się to do piramidy jako budynku Bożego, którego wierzchni
kamień jest głównym węgielnym kamieniem. (Zobacz też Zach. 4:7.) Ten kamień w
owym czasie mógł być rzeczywiście odrzucony przez nich, lecz to nie przeszkodzi
w Jego wywyższeniu we właściwym Bożym czasie jako główny kamień w chwalebnej
świątyni Boga.
W potknięciu się o Chrystusa w czasie Jego pierwszego przyjścia, naród
Żydowski był rzeczywiście rozbity; i od tego czasu oni są narodem rozproszonym
i splądrowanym (Iz. 18:2). Cały świat jest tego świadkiem. Świat też jest świadkiem,
iż faktycznie ci źli winiarze, którzy ukrzyżowali Pana, zostali zniszczeni. Oni
stracili powagę, władzę, honor i urząd (wielu z nich nawet niewątpliwie zginęło
literalnie w zniszczeniu Jeruzalem), i ich stanowiska zostały zajęte przez o
wiele pożyteczniejszych apostołów i nauczycieli Ewangelii Chrystusowej.
Takie było wyznanie Chrystusa Pana przeciwko cielesnemu Izraelowi jako
ludowi i przeciwko ich religijnym dowódcom i nauczycielom, jako czytamy w
proroctwie; zauważcie jak prawdziwie i co do litery wszystko się wypełniło;
nie powinniśmy też przeoczyć innego proroctwa, wskazującego na podwójne
wypełnienie: pierwsze wypełnienie na cielesnym Izraelu, drugie na nominalnym
duchowym Izraelu, czyli na nominalnym chrześcijańskim kościele. Czytamy – „A będzie . . . kamieniem obrażenia i opoką
otrącenia obydwom domom Izraelskim”; (Iz. 8:14). Tak w tych jak i też
innych rzeczach te dwa domy Izraela, cielesny wieku Żydowskiego i duchowy w
wieku Ewangelii, złączone są jeden z drugim tak w figurze jak i też w
pozafigurze; i to porównanie jest dobrze uzgodnione. Lecz byli publiczni
nauczyciele w wieku Żydowskim, przeciwko Panu i prawdzie; tak samo jest w tych
dniach podczas Jego (wtórej) obecności. Oni zamykają swoje oczy na światło,
które teraz przyświeca, i jako rezultat tego, tak ci, którzy ich prowadzą, jak
i ci, którzy ich naśladują, wpadają w wielki dół niewiary; i wkrótce będą
wszyscy pochłonięci w wielkim ucisku (co się obecnie wypełnia), przed którym
Pan i prorocy przestrzegali nas. – (Mat. 24-21, Dan. 12:1. Obj. 18:4).
Rezultat tego potknięcia o ten kamień nominalnego kościoła wieku Ewangelii
będzie taki sam, jaki był kościoła Żydowskiego; one będą zniszczone; cała ta
instytucja będzie (jako proch) rozwiana i jedynie wierne ostatki z tego wieku
będą zgromadzone do Królestwa Bożego „Małe
Stadko”, dla których „upodobało się
Bogu dać królestwo”.
Lecz gdy ten kamień węgielny ukoronuje dokończoną świątynię Bożą,
Kościół uwielbiony, gdy królestwo będzie ustanowione w mocy i chwale, to ten
kamień, na kogokolwiek upadnie, zetrze go na proch; zupełnie go zniszczy. „Każda dusza, która by nie słuchała tego
proroka, będzie wygładzona z ludu”. – (Dz. Ap. 3:23).
Biorąc przykład z upadku cielesnego Izraela, jak ostrożnym powinien być
każdy chrześcijanin, by się nie znalazł z tymi w tym wieku, z których będzie
się składała pozafigura - czy to ślepych wodzów lub też ospałych i zaślepionych
naśladujących swych mistrzów, prowadzących do dołu, który na pewno pochłonie
wszystkich niewiernych.
Brzask 08/1943 str.142-143 W.T. R-1982 a -1896 r.