<< Wstecz |
Wybrano: R-5148 a, z 1912 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Co stanowi czystość serca?
"Błogosławieni czystego
serca; albowiem oni Boga oglądają" - Mat. 5:8.
Wyraz "czyste serce" jest
łatwym do zrozumienia i oznacza stan niewinny, szczery i niesplamiony. Czystość
serca jest czystością motywów, intencji, wysiłków, woli - jest to czystość w
znaczeniu przezroczystości i prawdziwości. Inaczej mówiąc, czystego serca są
ci, co mają absolutnie czyste intencje. Wyraz serce, jaki jest użyty w tym
tekście, nie oznacza serca, które pompuje krew po całym organizmie człowieka,
ale oznacza jego intencje, jego wolę.
Człowiek, gdy był stworzony, był
wyobrażeniem Bożym, a więc był uczciwym, szczerym, prawdziwym i doskonałym w
swych intencjach; lecz z powodu, iż odpadł od tego naturalnego stanu, w sercu
jego rozwinął się grzech i samolubstwo, a wyobrażenie Boże, na które był
stworzony, zostało w znacznej mierze zatarte. Choć wiele ludzi światowych,
rości pretensje, że są szczerymi i uczciwymi w sercu, to jednak tylko ci, co
poświęcają samych siebie w zupełności Bogu, mogą należeć do klasy, która ogląda
Boga.
O tym, co poświęcił się Bogu i
został spłodzony z Ducha Świętego, może być powiedziane, że ma nowe serce, nową
wolę, nowe dążenia i pragnienia. Jeśli ktoś zupełnie odwrócił się od grzechu do
sprawiedliwości to dla takiego: "Stare rzeczy przeminęły, oto się wszystkie
nowymi stały" (2 Kor. 5:17). Na dokonanie tak radykalnej zmiany,
potrzebnym jest działanie czyli wpływ, którym jest Duch Święty.
Czystość serca nie oznacza jednak
zupełnej doskonałości myśli, słowa lub uczynku. Tego stanu nie może osiągnąć
żaden człowiek upadłego rodzaju ludzkiego prędzej aż Królestwo Chrystusowe
przywróci ludzkość do pierwotnej doskonałości. Jednakowoż mieć sprawiedliwe
intencje, sprawiedliwą wolę, być czystym w sercu, jest w zupełności możliwym, a
nawet koniecznym dla tych, co chcą uzyskać od Boga uznanie. Wystawione przed
nami prawidło, według którego ma się wzorować nasze serce, nasza wola, jest
Boskim prawidłem. "Bądźcie doskonałymi jako i Ojciec wasz, który jest w
niebie doskonały jest". - Mat. 5:48.
Dokąd mieszkamy w ciele musimy tymże
ciałem posługiwać się w naszej myśli, mowie i działalności. Ponieważ uczucia
cielesne zawsze się sprzeciwiają nowej woli, więc muszą być pokonywane. Chęć
postępowania według nowej woli przechodzi nieraz siły nawet najgorliwszych
naśladowców Chrystusowych; przeto wszyscy potrzebują, aby im były przypisane
zasługi Chrystusa na przykrycie ich słabości, aby ich nowa wola, nowe serce,
mogło być wypróbowane i osądzone czy jest godne czy też niegodne wiecznego
żywota i tych błogosławieństw, jakie Bóg obiecał zwycięzcom.
Tylko ci, co są czystego serca mają
obietnicę, iż będą oglądać Boga. Tacy, będąc wiernymi aż do końca ich
pielgrzymki, nie tylko, że osiągną podobieństwo Pana Jezusa w ich czystych
intencjach ku wszystkim; lecz ewentualnie staną się Jemu ze wszystkim podobni i
ujrzą Go takim, jakim jest, gdy dostąpią chwalebnej przemiany przy pierwszym
zmartwychwstaniu. – 1 Jan 3:2.
WZNIOSŁE UCZUCIA DOWODEM CZYSTOŚCI
SERCA
Gdy ktoś znajduje w sobie
niedoskonałość; gdy dostrzega, że nie żyje według wzoru sprawiedliwości, jaki
wystawia Pismo Święte; gdy poznaje, że nie dostaje mu chwały Bożej, to jego
obowiązkiem jest poprawić swój sposób postępowania. Samo postanowienie by
czynić dobrze jest początkiem tego procesu, przez który człowiek może otrzymać
nowy umysł, nową wolę. Takie odnowienie umysłu jest jakoby udoskonaleniem
pewnych komórek mózgowych.
Wola jest zdolną by mieć kontrolę
nad ciałem. Od czasu do czasu mogą powstawać sprzeciwy od niektórych niższych
organów pragnących się wyłamać z pod kontroli organów wyższych, na ogół jednak
biorąc, wola jest panem. Przymioty stanowiące umysł człowieka były pierwotnie
częścią wyobrażenia Bożego; lecz wszystkie te władze ludzkiego umysłu zostały
uszkodzone przez upadek człowieka. Wszystkie zostały osłabione w mniejszym lub
większym stopniu.
Przymioty takie jak poszanowanie,
sumienność i stałość czynią bardzo potężną kombinację. Gdzie te przymioty
rządzą życiem, tam wzrost nowego umysłu będzie prędki. Kto ma dosyć rozumu aby
zadecydował, że będzie czynić dobrze i służyć Bogu najlepiej jak tylko będzie
mógł, w takim razie nawet pomimo cielesnych słabości, może żyć według Boskiego
prawidła. Dokąd motywy jego odnowionej woli są szczere, on liczy się czystego
serca, a dokąd trwa w takim stanie, ma zapewnienie, że przez posłuszeństwo
będzie mógł ostatecznie osiągnąć doskonałość.
Taka czystość intencji była
wszystkim, co w dawnych czasach mógł ktokolwiek posiadać. Jozue przy pewnej
okazji rzekł: "Aleć ja i dom mój będziemy służyli Panu" (Joz.24:15).
W oświadczeniu tym, stary ten bojownik okazał czystość serca - determinację
umysłu, by służyć Bogu. Podobnym postanowieniem odznaczał się Dawid i wszyscy
inni święci Ojcowie. To było wszystko, co oni mogli uczynić, przeto otrzymali
świadectwo, że się podobali Bogu. - Żyd. 11:5,6,39.
Ktokolwiek posiada takie
postanowienie dostąpi błogosławieństw Bożych, kiedyś ogląda światłość
obliczności Bożej. Gdyby jednak zaniedbał trzymać się tego wzoru - choćby na
chwilę - powstanie chmura pomiędzy nim a Bogiem. Chmura ta może być usunięta
tylko przez pokutę i uzyskanie przebaczenia. Potem może taki wraz z psalmistą
powiedzieć: "Nawróć się duszo moja do odpocznienia swego; albowiem ci Pan
dobrze uczynił". - Ps. 116:7.
W Wieku Ewangelii święci Boży mogą
mieć nie tylko czystość serca i łączność z Bogiem, przez zupełne uświęcenie się
drogą krwią Chrystusową, ale jeszcze coś więcej. Ich poświęcenie może być
przyjęte przez Boga i oni mogą być spłodzeni z Ducha Świętego. Przeto tacy są
synami Bożymi w szczególniejszym znaczeniu, jakie tylko w obecnym wieku ma
zastosowanie. Oni mogą wołać: "Abba, to jest Ojcze" (Rzym.8:15). Dla
takich Bóg jest nie tylko władcą wszechświata, ale także ich Ojcem.
W Wieku Ewangelii, święci Boży
dostępują szczególniejszych błogosławieństw, większych aniżeli kiedykolwiek
przedtem mogły być uzyskane. Otrzymują światło Ducha Świętego wypływające ze
Słowa Bożego, z Boskiej opatrzności itp. Zanim ktokolwiek może ujrzeć (poznać)
Boga potrzebuje rozjaśnienia jego umysłowych pojęć. Przeto członkowie Kościoła
Chrystusowego, spłodzeni z Ducha Świętego mogą oczami wyrozumienia widzieć Boga
w znaczeniu, w jakim Ojcowie święci widzieć Go nie mogli.
Jeżeli zachowamy naszą czystość
serca, przez czystość umysłu, możemy być pewni przyszłych błogosławieństw, oraz
obecnych łask i radości. W przyszłym życiu ujrzymy Go w zupełnym tego słowa
znaczeniu. Zostaniemy przemienieni na istoty duchowe i ujrzymy Go "tak
jako jest", dostąpimy działu w Jego chwale. "A ktokolwiek ma tę
nadzieję w Nim, oczyszcza się, jako i On czysty jest". - 1Jana 3:2,3.
Straż 1929 str. 121,122. W.T. R-5148 a - 1912 r.