Otwarta konfrontacja z duchowieństwem
PODCZAS ZEBRANIA KONWENCYJNEGO.
Pewnego rodzaju otwarta konfrontacja z duchowieństwem
miała miejsce w 1912 r. podczas regionalnej
konwencji studentów Biblii w Pertle Springs, Missouri
(niedaleko Warrensburga). Lokalne stowarzyszenie kapłańskie
podważało zorganizowanie przez Pastora
konferencji biblijnej (około tysiąca wzięło udział podczas
tygodnia) bez upoważnienia jakiejkolwiek
uznanej czy też akredytowanej denominacji
chrześcijańskiej. Kwestionowano również tożsamość
Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Biblii i jego cel zebrania tak
dużej grupy ludzi na ich terenie: „Czy
zamierzali oni nawrócić ten rejon do przekonań Brzasku Tysiąclecia?”
Kiedy
Pastor dowiedział się o tym wezwaniu, zrezygnował ze swojego
przygotowanego tekstu i zwracając się do delegatów konwencji
skoncentrował się na zadanych pytaniach. Rozpoczął od wyjaśnienia
pewnych rzeczy odnośnie pochodzenia organizacji i jej członków:
„Międzynarodowi
Studenci Biblii są chrześcijanami na
całym świecie, którzy studiują Słowo Boże i pragną poznać
jego prawdziwe znaczenie. Nie próbujemy żeglować … pod banderą
jakiejkolwiek denominacji … jest coś bardzo złego w prawie
wszystkich systemach chrześcijańskich, które były mniej lub bardziej
ustanowione w ciemnych wiekach i … są w konflikcie ze swoimi naukami i
mniej lub bardziej zaprzeczają sobie nawzajem …
Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Biblii
… istnieje już od 30 lat, składa się
z chrześcijan wszystkich denominacji i wszystkich narodowości, we
wszystkich częściach świata … Gdziekolwiek ich znajdziesz, będą się oni
odznaczać jednym umysłem i duchem, ponieważ czerpią swoją inspirację
ze Słowa Bożego, a nie z ludzkich przekonań przeszłości … Jeśli
ufamy, że Jezus i Apostołowie mówili z natchnienia, to po co mielibyśmy
zważać na to, co powiedział ktoś w piętnastym, dwunastym czy piątym
wieku? Czemu nie wrócić do źródła i otrzymać czystą prawdę od jej
założyciela, przez którego jak przepowiedział Bóg strumienie prawdy będą
płynąć dla wszystkich pragnących wody i chleba żywota?...
Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Biblii
jest zarejestrowane i jestem mocno zaskoczony dowiadując
się, że wasze stowarzyszenie kapłańskie … nigdy wcześniej o tym nie
słyszało. Jest ono znane na całym
świecie, i miliony stron literatury zostały rozpowszechnione na
całym świecie, opublikowane … w różnych językach … Jest bardzo
dziwnym, że wasze stowarzyszenie kapłańskie nie ma więcej wiedzy na ten
temat i że sądzą oni, iż wtrącamy się do nich czy też sprawiamy
wrażenie, że działamy pod ich auspicjami. Nic bardziej błędnego …
Spotykamy się w tym miejscu pod auspicjami naszego Boga i Ojca, oraz
Pana Jezusa Chrystusa, z pełnym upoważnieniem Boskiego Słowa, z pełnym
poszanowaniem Konstytucji Stanów Zjednoczonych i zgodnie z prawem
zarejestrowanego Międzynarodowego Stowarzyszenia Studentów Biblii …
Zatem, drodzy przyjaciele, celem tej konwencji
jest wielbienie Boga … (i) ponieważ pragniemy uczynić
nasze powołanie i wybór pewnym. Nie przybyliśmy tu, by nawrócić Pertle
Springs czy Warrensburg i zaryzykuję stwierdzenie, że ludzie
Warrensburga nie byli w niewłaściwy sposób namawiani ani zanudzani.
Jednakże, jestem przekonany, że wszyscy drodzy przyjaciele będą
szczęśliwi dając darmo to, co darmo sami otrzymali a co przyniosło takie
błogosławieństwo naszym sercom”.
Następnie odniósł się do traktatu profesora Morehead, który
charakteryzował nauki Brzasku Tysiąclecia jako fałszywe i heretyczne.
Dzięki wysiłkom duchowieństwa traktat ten był szeroko rozpowszechniony i
stowarzyszenie kapłańskie robiło do niego aluzje. Wyróżniono w tym ataku
dwanaście punktów doktrynalnych, obejmujących głównie naturę, boskość,
dzieło i zmartwychwstanie Chrystusa oraz pewne daty prorocze. Pastor
przyznał, że traktat został napisany w taki sposób, by przedstawić jego
prawdziwe nauki w fałszywym świetle, by zdawały się nierozsądne
czytelnikowi. Według niego, celem profesora „było wzbudzenie
uprzedzenia u ludzi tak, by nie starali się o (jego) książki. To stara
sztuczka”.
Co do
Chrystusa – Jego związku z Ojcem, przedludzkiej egzystencji,
ziemskiej misji, ofiary okupu i wywyższenia – Pastor poświęcił tym
tematom całą książkę (tom 5), gdzie wyjaśnił szczegółowo nauki
Biblii w tym zakresie. Inne książki (tomy 2 oraz 3) zajmowały się
szczegółowo problematyką proroczych zarysów czasowych Boskiego planu,
mocno popartych wersetami Pisma Świętego.
Sześć tomów w sumie, zebranych jako Wykłady Pisma Świętego,
omawiało te i wiele innych biblijnych tematów. Celem profesora nie było
zachęcanie ludzi do czytania tych pomocy biblijnych, lecz wprost
przeciwnie. „Profesor Morehead nie może ich obalić”,
mawiał Pastor, „ponieważ są one ugruntowane na Biblii i
nie chce on by ludzie je czytali, ponieważ one są biblijne i gdyby to
uczynili to nawróciliby się”. Pastor następnie przeszedł
do obalenia tych dwunastu zarzutów, wysuniętych przez profesora.
SZCZEGÓLNA PUBLIKACJA.
W 1913 r.
Pastor przygotował specjalne wydanie „Miesięcznika
Studentów Biblii” udzielającego odpowiedzi na
oskarżenia przeciwko niemu. Nosił on tytuł: ”Klerykalna
konspiracja mająca zaszkodzić Pastorowi Russell”, z
następującymi podtytułami:
- Klerycy obawiają się,
że jasne i przekonywujące przedstawienie Boskiego Słowa przez Pastora
zdyskredytuje ich jako ślepych przywódców prowadzących ślepych do dołu
zamętu i niewiary – Mat. 23:13.
- Ich desperackie
taktyki naśladują tych za dni Jezusa, którzy nawoływali lud do
krzyczenia: ukrzyżujcie Go!
- Współczesne palenie na
stosie praktykowane w kościołach oddanych wielbieniu Boga i uczenie
sprawiedliwości i miłości, jest określane jako „pieczenie”.
Towarzyszące temu częściowe wyjaśnienie:
„Nadszedł
czas, by ludzie poznali fakty, stąd to oświadczenie. Niniejsze
wydanie Miesięcznika Studentów Biblii jest jednakże zarezerwowane do
użytku w miejscach, gdzie głosiciele planowo zaatakowali Pastora. Nie
jest to odwet ani atak na osobowość kogokolwiek, lecz
pokazanie prawdziwych faktów w przeciwieństwie do
brudnych oszczerstw wysuniętych przez
przeciwników Pastora”.
Ulotka
dalej stwierdzała:
„Dokonywany
jest systematyczny atak na Pastora Russella za pośrednictwem
religijnej (?) jak i świeckiej prasy. Całe
duchowieństwo jest zachęcane do przyłączenia się do spisku … kampanii
kłamstw i oszczerstw. (Niektórzy) bardziej szlachetni
odmówili, naśladując styl Gamaliela, mówiąc: „jeśli ta rzecz jest
z Boga, nie zdołacie ich zniszczyć, a przy tym mogłoby się okazać, że
walczycie z Bogiem” Dz.Ap. 5:34 – 39.
„W
żadnym swoim kazaniu ani innych pismach Pastor Russell nigdy osobiście
nie atakował kaznodziei ani innych. Jest on posłuszny i pamięta o
zaleceniu Biblii: „O nikim źle nie mówili”. Nawet będąc atakowany
oszczerstwami i fałszywym przedstawianiem jego osoby, on nigdy nie
oddawał złem za zło, drwiną za drwinę. Pokazał wszystkim szlachetny
przykład, głosząc słowo Boże bez obaw, odważnie, nawet kiedy wiedział z
doświadczenia, że spotka to się nie z logiką, rozsądkiem czy prawdami
Biblii, lecz trującymi „strzałami” oszczerstw jak
ostrzegała Biblia Ps. 64:3.
Pastor Russell rzeczywiście atakuje błąd w
doktrynie bezlitośnie, chociaż robi to w sposób łagodny. Jest to
przestępstwo, za które został „upieczony”. Jego ataki są pełne
mocy, logiki, przekonywujące; dlatego obawiano się go i
przekręcano jego słowa tak, by powstrzymać ludzi, naprawdę głodnych i
pragnących prawdy przed czytaniem pism Pastora. Ale jeśli jest
przestępstwem obalanie i potępianie błędów, to Pastor Russell ma dobrych
towarzyszy w tym dziele, w postaci swojego Odkupiciela i Apostołów, oraz
wszystkich reformatorów. Jest wspierany słowami Jezusa.
Ponowna ocena debat
Na
koniec, zwrócimy uwagę na to, co Pastor myślał o metodzie debat w
przedstawianiu i bronieniu prawdy Pisma Świętego. W 1915 r. jakiś
czas po swojej ostatniej debacie, kiedy inni znamienici studenci Biblii
podejmowali podobne wysiłki, on popatrzył na nich nieprzychylnym okiem i
poczuł, że musi podać pewną przestrogę dla swoich naśladowców:
„Chociaż
Pańska opatrzność zdawała się otwierać drogę dla „Debaty Eaton – Russell”
oraz późniejszej, „Debaty White – Russell” i dzięki nim
otworzył drogę do publikacji kazań w
setkach gazet na całym świecie, jednakże Wydawca
nieszczególnie nie wierzy ani nie wierzył w korzyści takich debat … Na
pierwszy rzut oka, może się wydawać, że debata jest doskonałą metodą
przedstawiania prawdy publiczności. Nie zapominajmy jednakże, że jest
to również doskonała metoda przedstawiania błędu … Chociaż jest
prawdą, że prawda ma moc i przezwycięży, mimo to „bóg świata
tego” zaślepiał oczy ludzi przez
osiemnaście wieków tak mocno, że tylko nieliczni widzą piękno
i moc wielkiego Boskiego planu przedstawionego przez Jezusa i Apostołów
…
Ogólnie rzecz biorąc debaty są … wojną słów, każdy z dysputantów
stara się zwalczyć argumenty drugiego by udowodnić prawdziwość swoich
własnych. W takiej wojnie słów prawda traci. Dlaczego? …
Ponieważ ci, którzy są z prawdy związani są zasadą Złotej Reguły … i
przedstawianie prawdy przez nich musi być absolutnie zgodne z kontekstem
i duchem (tejże Reguły). Z drugiej jednak strony, nasi przeciwnicy zdają
się nie mieć żadnych ograniczeń ani progów … Zatem nasi przeciwnicy
zawsze mają przewagę, nie dlatego, że są bystrzejsi pod względem
intelektualnym, ale dlatego, że mogą i korzystają z tego typu metod, by
zbałamucić umysły słuchaczy …
Wydawca … nie przychyla się do debat,
wierząc, że rzadko przyczyniają się one do dobra a często wzniecają
gniew, złośliwość, gorzkość itd., zarówno w tych, którzy przemawiają jak
i tych, którzy słuchają. … Wolimy po prostu przedstawiać prawdę w miarę
jak Pan otwiera drogę (tym, którzy pragną ją słyszeć, ustnie lub
drukiem) i zostawiamy przedstawianie błędów i ich rozpowszechnianie
całkowicie w rękach innych”.
Podsumowanie
Chociaż służba Pastora Russella zachwyciła serca wielu szukających
prawdy i zrozumienia Biblii, zraziła uznane duchowieństwo,
które widziało jego pracę jako zagrożenie dla swojej egzystencji.
Prawie jednogłośnie zwarli szeregi, by przeciwstawić się jego dziełu,
robiąc użytek z każdego wyobrażalnego pozoru począwszy od przedstawiania
go jako fałszywego proroka i nauczyciela nieortodoksyjnego po oskarżanie
go o brak właściwego upoważnienia i niski poziom moralny. Ale żadne z
tych wysiłków nie były skuteczne za życia Pastora ani nie mogły
powstrzymać go przed rozpowszechnianiem na szeroką skalę posłania prawdy
w całej Ameryce i za granicą, jak już o tym wspomnieliśmy.
źródło:
Pastor C.T. Russell Messenger of Millennial Hope - by Charles F.Redeker -
st.57-62.
|