<< Wstecz |
Wybrano: R-5533 a, z 1914 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Boska mądrość i miłosierdzie
"Jeśli
odrzucenie ich (Żydów) jest pojednaniem świata, cóż będzie przyjęcie
ich, jeśli nie ożycie od umarłych? A jeżeli pierwiastki święte, to i
zaczynienie; jeżeli korzeń święty, to i gałęzie" - Rzym. 11:15-16.
Naród
żydowski był figuralnie pojednany z Bogiem i z tego powodu stał się Jego
szczególnym ludem. Do nich należały wszystkie Jego obietnice. Poganie nie
otrzymali od Boga tego typu zapewnień. Ten związek Żydów z Bogiem był możliwy przez
Przymierze Zakonu. Jednak po 1845 latach tej szczególnej łaski odrzucenie przez
nich Mesjasza udowodniło, że nie byli oni godni tych specjalnych przywilejów. W
czasie swej próby Żydzi okazali się lekkimi i poddani zostali zaślepieniu i
rozproszeniu aż do wypełniania się ich "dwójnasobu" - 1845 lat
niełaski.
Nie
wszyscy jednak byli wówczas odrzuceni od łaski. Wierne "ostatki"
zostały zgromadzone do ewangelicznej owczarni, inni zaś byli "rozproszeni i złupieni". Te wierne
"ostatki" były klasą pierwocin (pierwszy owoc) Kościoła Chrystusowego.
Następnie Boskie poselstwo rozeszło się po całym świecie. Rzymianie, Grecy,
Anglicy, Francuzi, Niemcy, Szwedzi, Norwegowie, Duńczycy itd. - wszystkie
narody dostały taką samą sposobność. To nie znaczy, że wszystkie jednostki,
wszystkich narodów otrzymały tę możliwość, ale że ze wszystkich narodów tu i
ówdzie Bóg wybierał tych z odpowiednim charakterem, którzy ochoczo przyjmowali
to poselstwo. Byli to tacy, którzy łaknęli i pragnęli sprawiedliwości, którzy
mieli uszy ku słuchaniu. Takim Bóg podał swoje poselstwo pojednania i posłał
ich, aby ogłaszali je innym z tej samej klasy.
Wszyscy,
którzy uwierzyli temu poselstwu, byli pojednani z Bogiem przez śmierć Jego
Syna. Byli oni gronem ofiarników, ochoczo składających swoje życie jako
naśladowcy swego Pana. Poselstwo o tym wielkim zbawieniu rozchodziło się po
świecie przez ten cały Wiek Ewangelii i niektóre jednostki ze wszystkich
narodów przyjmowały to poselstwo i stawały się członkami Ciała Chrystusowego.
Nie działoby się tak , gdyby Żydzi jako naród nie okazali się niewierni i nie
zostali odrzuceni od łaski Bożej. Poganie spostrzegli to - rozpoznali, że łaska
Boża i Jego błogosławieństwo zwróciło się do nich, w momencie kiedy On odjął je
od Żydów.
POWSTANIE
DO ŻYCIA Z UMARŁYCH
Cieleśni
Izraelici nawet po odrzuceniu ich jako narodu od Boskiej łaski mieli jeszcze możliwość
przychodzić do Chrystusa jako jednostki, lecz nie mieli już szczególnej łaski u
Boga jako naród. Rzeczywiście, odrzucenie przez nich Jezusa jako ich Mesjasza
oraz ich gorzkie uprzedzenie i zaślepienie wytworzyło wielką przepaść pomiędzy
nimi jako narodem, a poselstwem ewangelicznym i zaledwie tylko kilku z nich
przyjęło Boskie poselstwo w Chrystusie. Jak apostoł tu twierdzi, to ich
zaćmienie jako narodu nie miało być od nich odjęte, pókiby nie „weszła
zupełność pogan [aby skompletować Kościół Ewangeliczny] ”. Czas ten jest teraz
blisko, Kościół Ewangeliczny jest bliski skompletowania.
Czy
pamiętamy, w jaki sposób odnowienie cielesnego Izraela ma być dokonane? Tak,
Pismo Święte oświadcza, że ma to się stać przez Nowe Przymierze. "A toć
będzie przymierze moje z nimi, gdy odejmę grzechy ich". Nastąpi to przy
ustanowieniu Królestwa Mesjasza. Wtedy Mesjasz zainauguruje to Przymierze. Co
to będzie oznaczało dla Żydów? Będzie to oznaczało, że ich "dwójnasób"
wypełnił się, że się "już dopełnił jego czas postanowiony i że odpuszczona
jest nieprawość jego"[zobacz Tom B wykład VII] (Iz. 40:2). Będzie to również
znaczyć ich powstanie od umarłych - tak narodowo, jak i indywidualnie, tak
symbolicznie, jak i literalnie. "Albowiem jeśli odrzucenie ich jest
pojednaniem świata (w tym znaczeniu, że poganie jako latorośle dzikiej oliwy wszczepieni
byli w drzewo oliwne, z którego większość Żydów była wyłamana), to cóż będzie
przyjęcie ich (z powrotem do łaski Bożej), tylko ożycie od umarłych"
(Rzym. 11:15).
Mamy tu kolejną naukę biblijną o powstaniu z
umarłych. Obietnice dane Abrahamowi, Izaakowi, Jakubowi, Dawidowi i innym
zostaną wypełnione. Chociaż Bóg odrzucił ten naród na jakiś czas, to jednak
obiecał, że ich ponownie zgromadzi, gdy okres ich karania
"siedmiorako" (siedem czasów) skończy się. Rozszerzając tę myśl,
widzimy, że obietnica Boża dana Abrahamowi - błogosławienie wszystkich rodzajów
ziemi przez jego nasienie: niebiańskie i ziemskie, przez klasę przyrównaną do
gwiazd niebieskich i drugą klasę, porównywaną do "piasku morskiego" -
musi się jeszcze wypełnić (1 Moj. 22:15,18). Aby ta obietnica wypełniła
się konieczne jest wzbudzenie z grobów całego rodzaju ludzkiego. Widzimy więc,
że hojność Boskiego, cudownego zarządzenia dla ludzkości zostanie wkrótce
objawiona aniołom i ludziom, żywym i umarłym, całej rodzinie ludzkiej.
PIERWSZY
I PÓŹNIEJSZY OWOC - WSZYSTKO ŚWIĘTE
W
wierszu 16 apostoł wykazuje, że tak jak pierwsze owoce tego wielkiego
"drzewa oliwnego", wyrosłego z korzenia przymierza Abrahamowego, były
święte, takim też świętym będzie cały owoc tego drzewa. Chociaż obietnica dana
Abrahamowi dotyczyła bezpośrednio jego cielesnego nasienia, to jednak Bóg,
który zna koniec na początku, wiedział, że pierwszym owocem Jego obietnicy
będzie duchowe nasienie Abrahamowe - Chrystus, Głowa i Ciało. Jednak, to
wyłamanie naturalnych gałęzi i wszczepienie gałęzi z dzikiej oliwy na miejsce
wyłamanych, które odbywało się przez ten cały Wiek Ewangeliczny, nie było
jeszcze wszystkim, co Bóg zamierzył w swoim planie. Jego zamiarem było
posiadanie Świętego Nasienia. Abraham był najpierw doświadczony i wszyscy,
którzy mieli to nasienie stanowić, mieli być podobnie doświadczani, lecz
ostatecznie mają się oni stać instrumentami w rękach Bożych do przeprowadzenia
Jego Planu zbawienia.
Apostoł
oświadcza, że jak ta klasa "pierwiastków" jest święta, tak i całe
"zaczynienie". Lepiej byłoby przetłumaczyć słowo
"zaczynienie" jako "masa", ponieważ mowa jest o ludziach.
Ten korzeń, czyli przymierze, które Bóg zawarł z Abrahamem i zatwierdził
przysięgą, było święte. Stąd też wszyscy, którzy są przyłączeni do tego
korzenia i przez niego dostępują żywota, przywileju i błogosławieństw, są
również świętymi.
Abraham
figuralnie przedstawiał Boga Jehowę, Izaak przedstawiał Syna Bożego, naszego
Pana - Jezusa Chrystusa; Rebeka zaś, żona Izaaka, przedstawiała Oblubienicę
Chrystusową, członków Jego Ciała. Tych troje razem: Ojciec, Syn i Oblubienica wywiodą
święty naród, ziemski Izrael. W naród ten następnie włączone będą wszystkie
rodzaje ziemi w miarę jak wchodzić będą pod warunki Nowego Przymierza. Zatem
odrestaurowany naród izraelski, jak i narody całego świata, wszyscy z rodu
Adama, którzy powrócą do społeczności z Bogiem, stanowić będą owo
"zaczynienie", czyli ową masę, późniejszy owoc.
Patrząc
na to głębokie dzieło Boskiego planu, w świetle tego, co mamy powiedziane o przyszłości,
a także o przeszłości, poznajemy, jak zadziwiającym i pięknym jest ten plan.
"O głębokości bogactwa, mądrości i znajomości Bożej!” Jak daremnym byłoby
próbować zrozumieć Jego działanie, gdyby Bogu nie upodobało się objawić nam
Jego zamysłów. Wszystkie Jego dzieła byłyby tajemnicą dla nas, gdybyśmy nie
byli oświeceni Jego duchem. Któż mógłby poznać tak chwalebny plan
przewyższający możliwości ludzkiego pojmowania? Kto pomagał Bogu przy układaniu
tego planu? Zapewne nie mądrość ludzka. Sam tylko Bóg [R5533, strona 271] jest
jego Autorem. Żyd nigdy nie zaplanowałby wszczepienia pogan do udziału w
głównych błogosławieństwach obietnicy Abrahamowej. Poganin nigdy nie
przygotowałby pierwotnego pnia i gałęzi z Żydów, a siebie nie widziałby
jako uprzywilejowanego szczepu w tym
samym drzewie. Nie, plan ten jest Boskim planem i wspaniale ilustruje zarówno Jego
dobroć jak i Jego sprawiedliwą surowość. Z Niego wypłynął cały ten plan, przez
Jego moc spełni się to wszystko i Jemu niechaj będzie chwała na wieki.
Na
Straży 1962/4/07, str. 72; W.T. R-5533 a - 1914 r