<< Wstecz |
Wybrano: R-703 a, z 1884 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Żydowsko – chrześcijański ruch w Rosji.
Wśród
Żydów południowej Rosji szerzy się znamienny ruch religijny. Ni mniej ni
więcej, jest to ustanawianie Żydowsko – Chrześcijańskich ugrupowań wśród Żydów
nie mających łączności z żadnymi obecnie istniejącymi chrześcijańskimi sektami,
lecz mające tworzyć specyficzny związek chrześcijański, ściśle złączony z
tradycyjnymi zwyczajami żydowskimi, przy odrzuceniu wszystkich pogańsko –
chrześcijańskich nauk. Duszą tego ruchu jest żydowski prawnik (R.703: strona 7)
pan Józef Rabinowitz, człowiek cieszący się wielkim szacunkiem wśród swego
narodu. Przez wiele lat przedmiotem jego niezgłębionej troski był społeczny i
religijny stan jego ludu. W 1880 roku pan Rabinowitz opublikował program, w
którym zalecał gruntowną reorganizację systemu rabinackiego. Następnie, brał
udział w działalności towarzystwa upowszechniającego rolnictwo wśród Żydów z
południowej Rosji a w czasie prześladowań 1882 roku, gorąco zachęcał swych
rodaków do powrotu do Palestyny. W tym oto czasie nastąpił zwrot w jego
przekonaniach religijnych. Nie był on wynikiem jego chrześcijańskiej działalności
misyjnej, a takie jego nawrócenie nie miało sensu, jaki sugeruje ogólnie
przyjęte znaczenie tego słowa. Zmiana jego poglądów dokonała się stopniowo i
dopiero w rezultacie długich przemyśleń, dojrzała w nim myśl zorganizowania
zgromadzeń chrześcijańskich Żydów. Po powrocie z Palestyny pan Rabinowitz
ogłosił przekonanie, że „Klucz do Ziemi Świętej leży w rękach naszego brata
Jezusa.” W słowach „Jezus nasz Brat” zawarta jest istotna treść
religijnych poglądów pana Rabinowicza. Jego działalność cieszyła się
powodzeniem a obecnie, nie mniej niż dwieście rodzin przyłączyło się do tego
Żydowsko – Chrześcijańskiego ruchu. Ostatnie Święta Paschy były obchodzone
według liturgicznego obrzędu ustalonego przez pana Rabinowicza. Profesor Franz
Delitzsch z Lipska, przewodniczący żydowskiej misji w Niemczech i wydawca Saat
auf Hoffnung, kwartalnika poświęconego tej działalności, opublikował
siedemdziesięcio pięcio stronicową broszurę na temat tego nowego ruchu
religijnego. Najwięcej miejsca zajmują tam dokumenty stwierdzające genezę tego
ruchu. Przetłumaczone na język hebrajski i niemiecki, wyżej wspomniane
dokumenty zawierają trzynaście tez: Wyznanie Wiary Narodowego Żydowskiego
Kościoła Nowego testamentu, Wyjaśnienie Wiary w Mesjasza – Jezusa z Nazaretu, w
zrozumieniu członków tego zgromadzenia, Haggada dla Izraelitów wierzących w
Mesjasza – Jezusa z Nazaretu i na końcu Porządek Wieczerzy Pańskiej. Jako
dodatek zamieszczono deklarację nauczyciela Friedmanna, skierowaną do Żydów
wierzących w Chrystusa i deklarację przyjętą na ich konferencji, która miała
miejsce w Kiszyniewie w Marcu bieżącego roku. Ta niewielka broszura będąca
zbiorem oryginalnych dokumentów, zawiera wszystkie materiały potrzebne do
zapoznania się z nowym ruchem.
Jej
tezy, które należy traktować jako podstawę nowej wiary, rozpoczynają się od
przedstawienia opłakanej sytuacji Żydów w Rosji, utrzymując, że usiłowania ze
strony samych Żydów, aby uzyskać poprawę swego położenia, nie przyniosły
pozytywnych rezultatów. „Istnieje głęboka potrzeba odnowy moralnej i
duchowego odrodzenia. Musimy odrzucić fałszywych bogów, umiłowanie pieniędzy, a
w sercach przygotować miejsce dla miłości prawdy i bojaźni zła.” Do tego
konieczny jest jednak przywódca. Kto mógłby nim być? W Izraelu niema takiego. „Studiując
uważnie wszystkie księgi historii naszego narodu, znaleźliśmy tylko jednego
człowieka Jezusa z Nazaretu, posiadającego wszystkie wymagane kwalifikacje przywódcze: miłość do Izraela, ofiarowane życie, czystość, głęboka znajomość ludzkiej
natury, żarliwość w piętnowaniu grzechu i zła u swego narodu.” Współcześni
Mu mądrzy Izraelici nie potrafili Go zrozumieć, „lecz my w obecnym czasie (5644 rok – 1884 n.e.) z całą pewnością możemy powiedzieć, że jedynie tylko
On pragnął dobra dla swych braci. Dlatego powinniśmy uczcić imię naszego brata
Jezusa”. „Księgi Ewangelii powinniśmy przyjąć do naszych domów jako
błogosławieństwo i złączyć je ze wszystkimi Pismami Świętymi, które zostały nam
przekazane przez naszych mędrców.” W ostatniej tezie tego dokumentu
czytamy: „Jesteśmy całkowicie przekonani, że słowa naszego brata Jezusa
przyniosą nam, jako owoc, sprawiedliwość i wybawienie, a wówczas ludzie i rząd
państwowy okażą nam swoje uczucia serdecznej przyjaźni. Będziemy pomyślnie żyli
tak, jak inne narody bezpiecznie mieszkające pod osłoną europejskich praw
sformułowanych w duchu naszego brata, który oddał swoje życie, aby uszczęśliwić
świat i usunąć z ziemi zło! Amen.”
Pozostałe
dokumenty mają ten sam styl i one wszystkie wskazują, że, jak dotąd, przewodnia
myśl tego ruchu jest niesprecyzowana i niedojrzała. Cechą najbardziej
wyróżniającą ten ruch jest jego żydowski charakter, lecz czy ktoś zaprzeczy, że
w jego zarodku leżą wielkie możliwości? Niewątpliwie, mądrze postąpimy, gdy
zwrócimy uwagę na profesora Delitzscha napomnienie zalecające powstrzymanie się
od sądzenia w obecnym czasie i oczekiwanie dalszego rozwoju wydarzeń. Przedmowę
do swej broszury profesor zakańcza słowami: „Tylko nie zniszczcie tego. W
nim zawarte jest błogosławieństwo.”
Titcomb
– biskup angielskiego kościoła w północnej i środkowej Europie, w swoim liście
do gazety „London Times” też wspomina o tym samym ruchu. Zamieszczając
poniższy artykuł, on uważa go za najbardziej godny uwagi wśród serii artykułów
o wierze przez nich zredagowanych: „Wedle wyroku niezbadanej mądrości Bożej,
serca naszych ojców zostały zatwardzone i Pan pokarał ich duchem głębokiego
snu, tak, że sprzeciwili się Panu Jezusowi Chrystusowi oraz zgrzeszyli
przeciwko niemu, trwając w takim stanie aż do dnia dzisiejszego. Jednakże przez
swą niewiarę sprawili, że inne narody okazały większą gorliwość i w taki sposób
przyczynili się do pojednania ludzkości, która uwierzyła w Pana Jezusa
Chrystusa – syna Dawidowego, naszego króla, usłyszawszy radosną nowinę głoszoną
przez zwiastunów pokoju (Iz. 52:7), którzy zostali haniebnie
pozbawieni społeczności z Izraelem. Jednakże, w konsekwencji naszego grzechu
przeciwko Chrystusowi Bożemu, świat wzbogacił się, uwierzywszy w Chrystusa, a
narody w zupełności weszły do Królestwa Bożego. Teraz też nadszedł czas naszej
zupełności. Jako nasienie Abrahamowe, mamy skorzystać z błogosławieństwa
wynikającego z wiary w Pana Jezusa Chrystusa, a Bóg naszych ojców, Abrahama,
Izaaka i Jakuba zlituje się nad nami i gałęzie, które zostały odcięte, ponownie
wszczepi do naszego własnego korzenia – Jezusa. A tak cały Izrael będzie miał
udział w wiecznym zbawieniu. Nasze Święte Miasto – Jerozolima – będzie
odbudowane, a tron Dawida ustanowiony na wieki wieków.”
W.T. R-703a-1884r