<< Wstecz |
Wybrano: R-592 a, z 1884 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Dzień Pański
_____________________________________________________________________
*Artykuł
zamieszczony w ostatnim numerze i zatytułowany SPOSÓB DRUGIEGO PRZYJŚCIA
powinien nosić nagłówek WYKŁAD No 4
_____________________________________________________________________
WYKŁAD Nr 5
„Nastał ów wielki dzień Jego gniewu i któż się może ostać?” - Obj.
6:17
Ścisłe
znaczenie terminu „Dzień Pański”
dotyczy całego okresu czasu, kiedy Chrystus będzie obecny czyli całego Wieku
Tysiąclecia. Lecz ogólnie w Piśmie Świętym powyższy termin jest stosowany do
nadejścia czyli rozpoczęcia się tego dnia; do okresu czasu, w którym nakładają
się na siebie Wiek Ewangelii i Wiek Tysiąclecia, jeden się kończy a drugi
zaczyna.
Odnośnie
tego czytamy: „dzień Pana ... jest on
ciemnością, a nie światłością.” (Amos 5:18) Jest to „wielki dzień Jego gniewu”. Ten ponury dzień jest zarazem sceną, w
której noc płaczu ustępuje swe miejsce świtającemu porankowi radości.
Chcielibyśmy wam wskazać nie tylko biblijne dowody potwierdzające nadejście
takiego dnia, lecz szczególnie zwrócić waszą uwagę na wydarzenia mające
wystąpić w tym dniu oraz na ich chronologiczny porządek.
Ten
czas ucisku przychodzi najpierw na Kościół a potem na świat; jednak w naszych
rozważaniach, najpierw weźmiemy pod rozwagę ucisk narodów podczas dnia
Pańskiego. Ten ucisk będzie naturalnym następstwem przeniesienia władzy i
panowania z diabła – władcy tego świata (Jan 14:30) na tego, „który ma do niej prawo” – Chrystusa.
(Ezech. 21:27) Odnośnie tego czasu jest powiedziane: „I popadły w gniew narody, lecz i twój gniew rozgorzał.” (Obj.11:18)
Bezsprzecznie,
królestwa tego świata są lojalne wobec swych władców. One głównie są kierowane
przez samolubnych i często skorumpowanych ludzi, którzy wprawdzie nieświadomie,
lecz stają się przedstawicielami księcia ciemności, wykonując jego wolę. Ale
kiedy prawnie należny Król obejmuje kontrolę, on oświadcza: „Upadną trony królestw i zniszczę moc
królestw pogańskich.” (Agg.2:22) W ten sposób „królestwa tego świata staną się królestwami Pana naszego i Chrystusa
jego.” (Obj.11:15) Najpierw przez karanie one muszą być przyprowadzone do
poddaństwa i jak czytamy, wtedy wszystkie ludy, narody i języki jemu będą
służyć. (Daniel 7:14, 27)
Prorok
obrazowo przedstawił te utrapienia w następujących słowach: „Dzień ów jest dniem gniewu, dniem ucisku i
utrapienia, dniem huku i hałasu, dniem ciemności i mroku... Wtedy ześlę strach
na ludzi, tak iż chodzić będą jak ślepi, gdyż zgrzeszyli przeciwko Panu... Ani
ich srebro, ani ich złoto nie będzie mogło ich wyratować w dniu gniewu Pana.”
(Sof. 1:15-18)
„Dlatego oczekujcie dnia – mówi Pan – w
którym wystąpię jako oskarżyciel. Bo mam zamiar zgromadzić narody, zebrać
królestwa, aby wylać na nie swoją popędliwość, cały żar swego gniewu. Zaprawdę,
cała ziemia będzie pożarta ogniem mojej żarliwości. Potem jednak przemienię
ludom ich wargi na czyste, aby wszystkie mogły wzywać imienia Pana i służyć mu
jednomyślnie.” (Sof. 3:8-9) Opisany przez proroka ucisk jest tak ogromny,
że przy użyciu symbolicznego języka, prorok maluje obraz świata ”pożartego ogniem” Pańskiej żarliwości.
Jednak przynosi to dobre rezultaty, gdyż po tej popędliwości wobec królestw i
po ich zniszczeniu ludzie pozostają. Dotknięci tym wielkim uciskiem „oni służą Panu jednomyślnie.”
Spodziewamy
się, że to utrapienie i ucisk nadejdą w sposób bardzo naturalny. Bardzo wiele
wersetów Pisma Świętego zdaje się uczyć, że królestwa ziemi zostaną obalone
przez powstanie ludzi zdesperowanych poczuciem niesprawiedliwości i szukających
ulgi od opresji. Dzisiejsi socjaliści, komuniści i nihiliści chętnie
spowodowaliby takie powstanie i przewrót, gdyby mieli taką możliwość. Chociaż
Pismo Święte wykazuje istnienie niesprawiedliwości i ucisku w rządach
wszystkich narodów i przepowiada sposób ich obalenia, jednak ono nie upoważnia
Bożych dzieci, aby sprzeciwiały się owym rządom. Pismo Święte wskazuje nam, że
niektóre organizacje, nawet nie opierając się na sprawiedliwości, będą użyte do
zniszczenia obecnych złych rządów. W taki oto sposób wykonując Pańskie zamysły,
ludzie nie będą wiedzieli, że są celowo używani. „Gdyż nawet gniew ludzki przyczynia ci sławy, A tymi co ocaleją z
gniewu, ty się opaszesz.” (Psalm 76:10)
W
zgodzie z powyższymi myślami, apostoł święty Jakub w Rozdziale 5:1-4 wypowiada
słowa: „A teraz wy, bogacze, płaczcie i narzekajcie nad nieszczęściami, jakie
na was przyjdą. Bogactwo wasze zmarniało, a szaty wasze mole zjadły. Złoto
wasze i srebro zaśniedziało, a śniedź ich świadczyć będzie przeciwko wam i
strawi ciała wasze jak ogień. (Bogacze podzielą swój los z uciskanymi narodami,
z którymi tak ściśle są utożsamieni.) Nagromadziliście skarby w dniach, które
się mają ku końcowi. Oto zapłata, zatrzymana przez was robotnikom, którzy zżęli
pola wasze, krzyczy, a wołania żeńców dotarły do uszu Pana Zastępów.”
Księga
Objawienia Rozdział 6:15-17 opisuje utrapienie owego czasu w następujących
słowach: „I wszyscy królowie ziemi i możnowładcy, i wodzowie, i bogacze, i
mocarze, i wszyscy niewolnicy, i wolni ukryli się w jaskiniach i w skałach
górskich. I mówili do gór i skał: Padnijcie na nas i zakryjcie nas przed
obliczem tego, który siedzi na tronie, I przed ogniem Baranka, albowiem nastał
ów wielki dzień ich gniewu, i któż się może ostać?” Ziemscy mocarze będą
zabiegali o wspólne połączenie swych sił dla uzyskania osobistego
bezpieczeństwa i aby ukryć się przed nieuchronnie zbliżającą się burzą.
Pojedyncze jednostki będą zabiegały o to, aby wielkie góry (królestwa) ziemi
ukryły i zabezpieczyły ich, udzielając im schronienia w ogromnych SKAŁACH
(tajemnicze organizacje społeczne). One jednak nie będą w stanie wybawić ich w
dniu Pańskiego gniewu, gdyż wszystkie królestwa tego świata zostaną obalone, a
królestwo Pana stanie się wielkim królestwem, które napełni całą ziemię. (Dan.
2:35-45)
Prorok
Malachiasz (3:19) opisuje nadchodzący dzień utrapienia i dostrzega okazywany
podczas niego gniew Pana – ogień Bożej żarliwości: „Bo oto nadchodzi dzień, który pali jak piec. Wtedy wszyscy zuchwali i
wszyscy, którzy czynili zło, staną się cierniem. (R592:strona7) I spali ich ten nadchodzący dzień.”
Czyniciele zła są tutaj pokazani w symbolu cierni, Boży gniew w ogniu, a
sprawiedliwi w cielętach wychodzących z obory” (werset 2). (R593:strona 7)
Apostoł
święty Piotr opisuje ten dzień Pański (2 Piotr 3:10) i w symbolu niebios
nawiązuje do rządów – wyższych czyli rządzących mocy. „A dzień Pański nadejdzie jak złodziej; wtedy niebiosa z trzaskiem
przeminą, (obalenie rządów w wielkim zamieszaniu) a żywioły rozpalone stopnieją, ziemia i dzieła ludzkie na niej spłoną.”
Żywioły (niebios) rządów a także (ziemi) ogólnie społeczeństwa rozpłyną się w
wielkim utrapieniu (ogniu) tego dnia.
Pismo
Święte podaje również naukę, że podczas, gdy inne narody upadają w dniu
Pańskim, od dawna odrzucony naród izraelski będzie stopniowo nabierał swego
znaczenia i osiedli się w ziemi obiecanej jego praojcom. Niewątpliwie, Żydzi
udadzą się do Palestyny nie ze względu na Boże obietnice narodowej odbudowy,
ale z prawdziwie żydowską przezornością, oni wcześniej od innych zdadzą sobie
sprawę z niebezpieczeństwa zagrażającego ich majętnościom itd.., i zadecydują,
aby być daleko od twierdz komunizmu. Prześladowanie i rozmaite inne
okoliczności też przysłużą się do sprowadzenia ich na tamto miejsce.
Jednak
nawet tam, Żydzi niedługo będą cieszyli się bezpieczeństwem, gdyż przez proroka
Ezechiela (Rozdział 38) Pan pokazuje nam, że gdy oni zostaną zebrani ze
wszystkich narodów i bezpiecznie zamieszkają w swej ziemi, posiadając obfitość
srebra, złota, bydła i innych dóbr materialnych, wiele narodów powstanie
przeciwko nim, aby ich złupić i zniszczyć. Ale Pan Bóg wyzwoli ich,
uwidaczniając sposób ich ocalenia, jak to miało miejsce w przeszłości, podczas
różnych wojen. W tym właśnie wyzwoleniu Żydzi rozpoznają Bożą rękę oraz
Mesjasza – ich wybawiciela.
Prorok
Zachariasz (14:1-4) opisuje bitwę, jaka się potem rozegra. „Oto nadchodzi dzień Pana, gdy będę dzielił w
twoim gronie łupy odebrane tobie. I zbiorę wszystkie narody do walki z
Jeruzalemem. Miasto będzie zajęte, domy splądrowane, kobiety zhańbione. Połowa
miasta pójdzie w niewolę.” Tutaj Pan Bóg interweniuje i broni Żydów a oni
uznają Pana Jezusa jako Mesjasza. „Potem
wyruszy Pan i będzie walczył z tymi narodami, jak zwykł walczyć w dniu bitwy.”
– jak On walczył za nich w dawnych czasach. Żydzi rozpoznają Pana Boga w
cudownym sposobie wyzwolenia ich od wrogów. On objawi się w ogniu płomienistym,
wymierzając karę. (2 Tesal. 1:8)
W
Księdze Zachariasza, w Rozdziale 12:3 Pan Bóg oświadcza, że wybawi Żydów,
choćby nawet wszystkie narody ziemi zgromadziły się przeciwko nim. Werset 10
opisuje, jak oni rozpoznają Tego, którego przebodli i będą gorzko płakać, kiedy
w tym dniu Pan Bóg „wyleje na nich ducha
łaski i błagania.”
DZIEŃ
PAŃSKI DLA KOŚCIOŁA
Próba
lub sąd Kościoła, który odbywa się podczas obecnego wieku, kończy się w tym
dniu Pańskim. Apostoł święty Paweł wskazuje na ten dzień, jako na czas
wypełnienia się nadziei Kościoła, mówiąc: ” Ten,
który rozpoczął w was dobre dzieło, będzie je też pełnił aż do dnia Chrystusa
Jezusa.” (Filip. 1:6) Apostoł spodziewał się radości w dniu Pana Jezusa
Chrystusa jako dowodu, że nie biegał na próżno i nie trudził się daremnie. On
zachęcał członków Kościoła, aby tak samo trudząc się i biegając, mogli dostąpić
udziału w tej samej radości owego dnia.(Filip.2:14-18) Na krótko przed
śmiercią, on wskazał na dzień Pański jako na czas, kiedy mógłby spodziewać się
otrzymania swej nagrody, mówiąc: „Dobry bój bojowałem, biegu dokonałem, wiarę
zachowałem; a teraz oczekuje mnie wieniec sprawiedliwości, który mi w owym dniu
da Pan, sędzia sprawiedliwy, a nie tylko mnie, lecz i wszystkim, którzy
umiłowali przyjście Jego.”
Następnie,
dzień ten zwany jest też Dniem Odkupienia, którą to nazwę apostoł święty Paweł
wymienia w Liście do Efezjan, w Rozdziale 4:30, mówiąc, że święci są
zapieczętowani na dzień odkupienia.
Obiecany
Duch Święty, którego otrzymaliśmy po uwierzeniu, jest zadatkiem dziedzictwa
naszego, aż nastąpi odkupienie nabytej własności Bożej ku uwielbieniu chwały
jego. (Efez. 1:13-14)
Co
stanowi odkupioną własność? Jest nią wszystko, co Pan Jezus Chrystus kupił
swoją krwią łącznie ze światem natury – „Proś
mnie, a dam ci narody w dziedzictwo i krańce świata w posiadanie.” (Psalm
2:8)
Do
tej własności należą wszyscy ludzie, którzy przez Drugiego Adama będą ponownie
przyprowadzeni do wszystkiego, co utracili w pierwszym; albowiem Pan Jezus
Chrystus z łaski Bożej zakosztował śmierci za każdego.
Wspomnianą
już wcześniej, tą nabytą własnością jest oczywiście Oblubienica Chrystusowa. „Chrystus umiłował Kościół i wydał zań samego
siebie,... Aby sam sobie przysposobić Kościół pełen chwały, bez zmazy lub skazy
lub czegoś w tym rodzaju.” (Efez.5:27) Jest to szczególna własność, którą
On kupił i która nadal oczekuje odkupienia – albowiem ”my sami... wzdychamy w sobie, oczekując synostwa, co oznacza:
odkupienie ciała naszego” – ciała, którego głową jest Pan Jezus Chrystus.
(Rzym. 8:23)
Dla
Kościoła końcem obecnego wieku jest żniwo, które, według chronologii, poprzedza
ucisk świata. To żniwo odbywa się w dniu Pańskim – po osobistym przyjściu Pana
Jezusa Chrystusa poraz drugi.
Podobieństwo
o pszenicy i kąkolu przedstawia nam ogólny zarys historii Kościoła od jego
początku aż do końca. Pan Jezus i Apostołowie zasiali dobre nasienie (prawdę),
które wyrosło i wydało pszenicę. Kiedy jednak ludzie spali, nieprzyjaciel
nasiał kąkolu. Nominalny Kościół przepełniony jest kąkolem aż do obecnego
czasu, stąd istnieje konieczność rozdziału, aby prawdziwa pszenica mogła być
oddzielona od fałszywej. Ten czas rozdzielania i zbierania nazwany jest żniwem.
Pan
przewidział i zamierzył, aby pszenica i kąkol rosły razem, gdyż On powiedział:
„Pozwólcie obydwom róść razem aż do
żniwa.” Podczas żniwa ma nastąpić rozdział. Po dokonaniu podziału, sama
pszenica będzie przedstawiała królestwo lub Kościół Chrystusowy, podczas gdy
nominalny Kościół załamie się i upadnie.
Różnorodne
wersety Pisma Świętego przekonywają nas, że ten ogromny upadek nominalnego
Kościoła spowodowany będzie rozprzestrzeniającą się niewiarą, którą Psalm 91
zdaje się przedstawiać jako wielką, zaraźliwą plagę. Będzie jednak istniała
grupa ludzi wyłączonych spod grzesznych jej wpływów a do grupy tej należeć będą
tacy Chrześcijanie, którzy Najwyższego uczynili ostoją swoją i dobrze znają
Boże Słowo. Tysiąc padnie u boku ich, a dziesięć tysięcy po prawicy ich; ale ta
plaga nie zbliży się do nich, albowiem swoją tarczą i puklerzem oni uczynili
JEGO PRAWDĘ a nie ludzką tradycję.
Tutaj
znajdujemy odpowiedź na nasze tytułowe pytanie – „Któż się może ostać?” Ta grupa jest tylko małym stadkiem, o którym
proroczo mówił nasz Pan. Jego członkowie będą uznani za godnych, aby ujść przed
tym wszystkim, co ma nadejść i będą mogli STANĄĆ w obecności Syna Człowieczego.
(Łuk. 21:36) „ Będą moją własnością –
mówi Pan Zastępów – w dniu, który Ja przygotowuję, i oszczędzę ich, jak ktoś
oszczędza swojego syna, który mu służy.” (Mal. 3:17)
Wspomniana
jest jednak też grupa sług i obawiam się, że dosyć liczna, do której należą
słudzy nie dochowujący swej wierności. Oczekując Pana, oni uczestniczą w
biesiadach, jedząc i pijąc ze światowymi ludźmi. „przyjdzie pan sługi owego w dniu, w którym tego nie oczekuje, i o
godzinie, której nie zna. I usunie go, i wyznaczy mu los z obłudnikami; tam
będzie płacz i zgrzytanie zębów.” (Mat. 24:50-51)
Członkowie
tej grupy nie są hipokrytami, lecz niewiernymi sługami, którzy w ten sposób
tracą nagrodę, o którą ubiegają się wierni słudzy. Dzięki Bożemu miłosierdziu
oni będą mogli wyjść z wielkiego ucisku przez wypranie swych szat. (Obj. 7:14)
Chociaż nie będą mieli przywileju należenia do Oblubienicy Chrystusowej – tego
wysokiego stanowiska, na jakie zostali powołani, oni są zaproszeni na ucztę
wesela Barankowego. (Obj. 19:9) Niestety, mogłoby się wydawać, że wiele jest
takich panien, ale one nie są mądre – dużo jest pszenicy, lecz ona nie jest
dojrzała i nie gotowa do zebrania jej do spichlerza. Oni żyją poniżej swego
przywileju i spotkają się z wielką stratą.
W
przeciwieństwie do tych, członkowie „małego stadka”, posłuszni zaleceniom
Mistrza aby „czuwać”, naśladują Jego przykład składania samoofiary. Mistrz nie
powiedział nam dokładnie, kiedy ma nadejść poranek dnia, gdyż On chciał, abyśmy
nieustannie czuwali. On pokazuje, że kiedy nadejdzie czas, będzie to rozpoznane
przez tych, którzy czuwają. Nawiązując do znaków swego przyjścia i końca wieku,
Pan powiedział: „ Tak i wy, gdy ujrzycie
to wszystko, wiedzcie, że blisko jest, tuż u drzwi.” (Mat. 24:33)
W 1
Liście do Tesaloniczan, w Rozdziale 5:1-2 apostoł święty Paweł mówi: „A o
czasach i porach, bracia, nie ma potrzeby do was pisać. Sami bowiem dokładnie
wiecie, iż dzień Pański przyjdzie jak złodziej w nocy.” – dla świata, na co
wskazuje następny werset. Nie orientując się odnośnie czasu jaki nadchodzi,
świat będzie zaskoczony. Wielu Pańskich sług pogrążonych we śnie nie czuwa
według zalecenia. Niektórzy są zbyt zajęci troskami o ten żywot, inni są
pochłonięci duchem tego świata, tylko nieliczni czuwają. Czy oni będą
wiedzieli? Tak, „Wy zaś, bracia, nie
jesteście w ciemności, aby was dzień ten jak złodziej zaskoczył. Wy wszyscy
bowiem synami światłości jesteście i synami dnia. Nie należymy do nocy ani do
ciemności. Przeto nie śpijmy jak inni, lecz czuwajmy i bądźmy trzeźwi.”
(1Tes.5:4-6)
Mamy
pewnie utwierdzoną lampę wskazującą drogę naszym stopom, nieomylne słowo
prorockie i dobrze uczynimy, trzymając się go niby pochodni świecącej w ciemnym
miejscu, dopóki dzień nie zaświta. Czyśćmy naszą lampę, a sami bądźmy trzeźwymi
i czuwającymi. Nasza lampa wskazuje, że wielki dzień Pański już nastał i że
postępujące dzieło żniwa nadzorowane jest przez obecnego już Pana żniwa.
Właśnie teraz wierna oblubienica przygotowuje się i wkrótce wejdzie do radości
swego Pana.
W.T. R-592a-1884r