<< Wstecz |
Wybrano: OM-89 , z 0 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
VI. Nowe Przymierze Izraela
Boski Program –
Wybrany Lud Boży
VI. Nowe Przymierze
Izraela
Naród wybrany spogląda wstecz na
wielkie przymierze, jakie Bóg uczynił z Abrahamem, ich przodkiem – przymierze
potwierdzone przez Wszechmogącego Boga przysięgą, aby Jego lud mógł być
całkowicie pewny co do jego ostatecznego wypełnienia. Izrael zrozumiał jednak,
że z błogosławieństwem dla świata jest nieodłącznie związane ustanowienie
Boskiego Prawa i że błogosławienie ludzkości musi być zgodne z tym Prawem.
Dlatego też Żydzi wskazują na Mojżesza i na przymierze, które Bóg zawarł
przezeń z ich narodem. Prawdą jest, że z Przymierzem Zakonu wiążą się pewne
rozczarowania. Jako naród Izraelici oczekiwali o wiele więcej, niż udało im się
kiedykolwiek osiągnąć. Mieli nadzieję, że okazując posłuszeństwo wobec wymagań
Prawa sami wejdą w posiadanie wiecznego życia. Spodziewali się także, że Bóg
Jahwe użyje ich w celu błogosławienia innym narodom, przyprowadzając cały
rodzaj ludzki pod panowanie Zakonu Bożego. W ten sposób przez Przymierze Zakonu
cały świat mógłby otrzymać błogosławieństwo, dostąpić restytucji i życia
wiecznego.
Pomimo wielkiego rozczarowania,
płynącego z faktu, że jako naród nie osiągnęli życia wiecznego ani wywyższenia,
Żydzi nadal trzymali się tego Przymierza i ufali w jego przyszłe
błogosławieństwa.
W trudnych sytuacjach wołali do Pana
o pomoc i prosili o wyjaśnienie, dlaczego oczekiwane błogosławieństwa nie
nadchodzą. Pan odpowiadał im przez proroków, że zanim spłyną obiecane łaski,
musi przyjść Mesjasz – wielki Nauczyciel i Władca, podobny do Mojżesza, lecz o
wiele silniejszy. Będzie on posiadał cechy sędziego, kapłana, pośrednika,
zakonodawcy i króla. Pod Jego kierownictwem Izrael sam otrzyma
błogosławieństwo, a także stanie się drogą do błogosławienia przez Boga
wszystkim narodom. Mojżesz przepowiedział przyjście tego większego Proroka: „Proroka
wam wzbudzi Pan, Bóg wasz, z braci waszych, jako mię; onego słuchać będziecie
we wszystkim, cokolwiek do was mówić będzie. I stanie się, że każda dusza,
która by nie słuchała tego proroka, będzie wygładzona z ludu” – Dzieje Ap.
3:22-23; 5 Mojż. 18:15, 19). Dlatego serca Izraelitów oczekiwały na
Mesjańskiego Kapłana i Królewskiego Pośrednika, który uczyniłby dla nich dużo
więcej, niż był w stanie dokonać Mojżesz, chociaż przez służbę tego wielkiego
prawodawcy naród skorzystał bardzo wiele. O tym pozafiguralnym Mojżeszu –
Mesjaszu – Pan mówi przez proroka: „Oto ja posyłam Anioła mego, który
zgotuje drogę przed obliczem moim; a zarazem przyjdzie do kościoła swego
Panujący, którego wy szukacie, i Anioł przymierza, którego wy żądacie; oto,
przyjdzie, mówi Pan zastępów” – Mal. 3:1.
Nowy Pośrednik
Wysłanie Nowego Pośrednika oznaczało
Nowe Przymierze lub przynajmniej odnowienie Przymierza Zakonu przy udziale
skuteczniejszego Pośrednika – Mesjasza. O tym odnowieniu Przymierza Synaickiego
pod kierownictwem Mesjasza, wyższego Pośrednika i Pomocnika ludu wybranego,
mówi szczegółowo 31 rozdział Proroctwa Jeremiasza. Właśnie przez usta Jeremiasza
Pan przemawiał przy końcu długiego okresu wygnania Izraela spod Bożej łaski –
tak jakby mówił to dziś. Świadczą o tym wersety 28-29: „A jakom się starał,
abym ich wykorzenił, i burzył, i kaził, i gubił, i trapił: tak się starać będę,
abym ich pobudował i rozsadził, mówi Pan. Za onych dni nie będą więcej mówić:
Ojcowie jedli grona cierpkie, a synów zęby ścierpnęły” – Jer. 31:28-29.
Słowa te są wystarczająco jasne: nie
wskazują one na żaden okres z przeszłości Izraela, lecz na czas, który jest tuż
przed nami, który wkrótce się rozpocznie. „Grona cierpkie” odnoszą się do
wpływów dziedziczności – do faktu, że grzechy rodziców mają wpływ na dzieci
całej ludzkości, tak iż w rzeczywistości wszyscy są grzesznikami bez względu na
swoje intencje, wszyscy bowiem mogą powiedzieć o sobie: „Oto w nieprawości
poczęty jestem, a w grzechu poczęła mię matka moja” – Psalm 51:7. Niemniej
jednak czas wielkiej zmiany epok jest tuż przed nami. Ta dziedziczność nie
będzie już panowała nad rodzajem ludzkim. Zamiast postępującego upadku
rozpocznie się podniesienie, przywrócenie do poprzedniego stanu. Jedynie ci,
którzy dobrowolnie i świadomie postępować będą wbrew Boskiemu Prawu, poniosą
odpowiedzialność i karę za grzech, określoną w słowach „umierając umrzesz”.
Zacytowane przez nas powyżej
wersety, stanowiące wstęp do omawianego fragmentu Proroctwa Jeremiasza,
wprowadzają najważniejszy element posłannictwa dotyczącego Nowego Przymierza.
Dalej czytamy: „Oto dni idą, mówi Pan, których uczynię z domem Izraelskim i
z domem Judzkim przymierze nowe; nie takie przymierze, jakiem uczynił z ojcami
ich w on dzień, któregom ich ujął za rękę ich, abym ich przywiódł z ziemi
Egipskiej; albowiem oni przymierze moje wzruszyli, chociażem Ja był małżonkiem
ich, mówi Pan. Ale to jest przymierze, które postanowię z domem Izraelskim po
tych dniach, mówi Pan: Dam zakon mój do wnętrzności ich, a na sercu ich napiszę
go, i będę Bogiem ich, a oni będą ludem moim. I nie będzie więcej uczył żaden
bliźniego swego, i żaden brata swego, mówiąc: Poznajcie Pana; bo mię oni
wszyscy poznają, od najmniejszego z nich aż do największego z nich, mówi Pan;
bo miłościw będę nieprawościom ich, a grzechów ich nie wspomnę więcej” –
Jer. 31:31-34.
Widzimy jasno wyższość tego Nowego
Przymierza nad Starym. Stare było zapisane jedynie na kamiennych tablicach.
Nowe, z woli Pana, będzie stopniowo zapisywane w sercach wszystkich tych,
którzy wejdą pod błogosławiony wpływ Jego Królestwa. O starym Zakonie trzeba
było Żydom przypominać przez cały czas: w każdy sabat, a nawet częściej. Z
nowym Prawem rzecz się ma inaczej: każdy będzie je znał, ponieważ zostanie ono
zapisane na sercu i w sumieniu każdego człowieka, od najmniejszego do
największego. Stare Przymierze Zakonu, z Mojżeszem jako pośrednikiem, musiało
być każdego roku odnawiane przez powtarzanie ofiar z cielców i kozłów, które
obmywały grzechy Izraelitów i zapewniały im Boskie przebaczenie na następny
rok. Nowe Przymierze Zakonu będzie pod tym względem o wiele lepsze, gdyż na
zawsze usunie konieczność corocznego powtarzania Dnia Pojednania. Grzechy i
występki ludu będą już zmazane tak dokładnie, że dalsze ofiary okażą się
niepotrzebne.
Oczekiwanie na Wielkiego
Pośrednika
Od ponad trzech tysięcy lat Izrael
czeka na swojego lepszego Pośrednika – czeka, ma nadzieję i modli się. Możemy
teraz ogłosić, że Jego adwent – dzięki Panu Bogu – jest już bardzo blisko; że
Jego moc, chwała, cześć i dostojeństwo będą tym wszystkim, czego Żydzi
oczekiwali , a nawet czymś o wiele większym. Będzie On jednak Pośrednikiem
duchowym, niewidzialnym dla ludzi. Jego moc i chwała będą widoczne na ziemi
tylko poprzez Jego działanie, kiedy odrzuci złych, a wywyższy godnych, do tej
pory poniżanych. Ten wielki Pośrednik obejmie władzę i panowanie, gdy tylko
nadejdzie czas wyznaczony przez Jahwe. Mamy powody, aby wierzyć, że czas
ustanowienia tego wielkiego Imperium na ziemi będzie miał miejsce przy
zakończeniu siedmiu czasów niełaski dla Izraela, w roku 1915, lub zaraz potem,
podczas wielkiego ogólnoświatowego ucisku, jaki nastąpi wtedy na ziemi, albo
wkrótce po tym okresie ucisku.
Ten wielki Kapłan, którego Pismo
Święte nazywa „Królem Chwały”, będzie niewidzialny dla ludzi, podobnie jak
niewidzialny jest książę ciemności – Szatan, którego Biblia nazywa z kolei
„księciem tego świata”. W związku z czasem ucisku Książę Chwały zwiąże księcia
ciemności, odbierając mu wszelką moc do dalszego zwodzenia rodzaju ludzkiego
podczas chwalebnego Tysiąclecia, które właśnie wtedy się zacznie. Rzecz jasna,
ten wielki duchowy Król musi mieć swoich przedstawicieli na ziemi, między
ludźmi, tak jak książę ciemności używał do swoich celów synów Beliała i jego
sług, z których wielu służyło mu w nieświadomości. Książę Żywota będzie jednak
korzystał ze służby czystych, świętych, godnych i pobożnych. Żaden z Jego sług
nie będzie zniewolony przez niewiedzę lub przesądy. Wręcz przeciwnie:
sprawiedliwi zakwitną, a czyniciele zła zostaną odcięci (Przyp. Sal. 11:28;
Psalm 37:9).
Bóg wybrał już te wspaniałe osoby,
które będą reprezentantami Mesjasza wobec Izraela i całego świata. Zostały one
wytypowane dawno temu, według swojej wiary, posłuszeństwa i cierpliwego
znoszenia prześladowań w imię sprawiedliwości. To szlachetna grupa. Wszyscy oni
są Hebrajczykami – wybranymi członkami narodu wybranego: Abraham, Izaak, Jakub,
Mojżesz, Dawid i wszyscy prorocy, a oprócz nich inni, zbyt liczni, by ich tu
wymieniać, którzy przez doświadczenia wiary, cierpliwość i lojalność wykazali
swoje umiłowanie sprawiedliwości, Prawdy i Boga. Są oni godni. Są wybrańcami
Bożymi przeznaczonymi do wspaniałego celu. Temu celowi nie będzie służyło
wzbudzenie ich z grobu w takim samym stanie, w jakim zmarli. Nie, gdyż przez
swoją wierność w warunkach próby udowodnili już w zadowalającym Boga stopniu,
że są lojalni względem sprawy. W nagrodę powstaną z grobu w stanie lepszym niż
ich współtowarzysze. Otrzymają doskonałe umysły i doskonałe ciała, będą
stanowić chwalebny przykład doskonałego człowieczeństwa, takiego, jakie podoba
się Bogu. Tak dla Izraela, jak i dla wszystkich narodów staną się przykładem
tego, co każdy potomek Adama może osiągnąć, jeżeli zachowa posłuszeństwo
względem warunków Przymierza.
Korzyści Nowego
Przymierza
Wskazaliśmy już na niektóre korzyści
płynące z Nowego Przymierza. Przez tysiąc lat wielki Pośrednik będzie stał
pomiędzy Boską Sprawiedliwością a Izraelem, aby zlać na wszystkich chętnych i
posłusznych błogosławieństwa Boskiej łaski – błogosławieństwa, których sami z
siebie nie byliby godni, ponieważ są niedoskonali na skutek upadku,
błogosławieństwa zamierzone przez Boską opatrzność, aby dać ludziom możliwość
stopniowego podniesienia się aż do zupełnej doskonałości ludzkiej natury na
podobieństwo Starożytnych Godnych – ich instruktorów i przewodników,
przedstawicieli Mesjasza pośród ludzi. Będzie to wspaniały dzień dla ludu
wybranego! Wszystko, o czym kiedykolwiek marzyli, a nawet o wiele więcej,
stanie się ich chwalebnym udziałem. Te wspaniałe przywileje nie będą jednak
należały tylko do nich, ponieważ – choć Przymierze zostanie zawarte z Izraelem
– możliwość wejścia do społeczności przymierza z Bogiem będzie dana wszystkim
narodom, co pozwoli każdemu stać się Izraelitą przez wiarę i przez
posłuszeństwo wobec Prawa Nowego Przymierza.
Trudność w przypadku Przymierza
Mojżeszowego polegała na tym, że Mojżesz pod wieloma ważnymi względami nie był
kompetentnym pośrednikiem. Mesjasz będzie jednak posiadał o wiele lepsze
kwalifikacje w zakresie wykonywania obowiązków związanych z urzędem pośrednika,
i dokona tego wielkiego dzieła, którego podjął się Mojżesz, lecz którego nie
udało mu się spełnić. Dzieło Mojżesza było co najwyżej obrazem doskonałego
dzieła Mesjasza-Pośrednika. Podstawą Boskiego zarządzenia, na mocy którego
Izrael stał się Jego ludem Przymierza, były ofiary Dnia Pojednania – krew
cielców i kozłów. Te jednak mogły stanowić zadośćuczynienie co najwyżej za
jeden rok. Mesjasz, jako bardziej kompetentny Pośrednik, podczas większego Dnia
Pojednania złożył Ojcu bardziej przyjemne ofiary, które mogą sprawić i
rzeczywiście sprawiają zmazanie grzechu na zawsze i dla wszystkich ludzi,
którzy znajdą się pod Nowym Przymierzem. Powstaje pytanie, w jaki sposób Nowe
Przymierze będzie działało w stosunku do tych, którzy znajdują się pod
Przymierzem Synaickim. Odpowiadamy, że Prawo w obu przypadkach jest takie samo.
Różnica pomiędzy starym Przymierzem Zakonu a Nowym Przymierzem (Zakonu) będzie
polegała jedynie na zastąpieniu Mojżesza i jego obrazowego, niewystarczającego
dzieła przez nowego Pośrednika i jego dzieło – efektywniejsze od Mojżeszowego.
Lud wybrany przechodził pewne smutne doświadczenia czekając na Mesjasza –
Pośrednika ich Nowego Przymierza. Chwalebne wypełnienie będzie więcej niż
zadośćuczynieniem za wszystkie rozczarowania związane z tym oczekiwaniem.
Zamiast żyć po prostu jako naród obdarzony Bożą łaską, a potem umrzeć tak jak
pod Przymierzem Zakonu, Żydzi pod prawami Nowego Przymierza otrzymają życie
wieczne i pełnię ludzkiej doskonałości, która umożliwi im pozostawanie w
absolutnej i ciągłej zgodności z Boskim Prawem.
Co więcej, ich misja jako
pracowników Boga pod Nowym Przymierzem, mająca na celu błogosławienie
wszystkich ludzi, będzie oznaczała przyprowadzenie pogan do tej samej ludzkiej
doskonałości i życia wiecznego pod rządami Mesjasza-Pośrednika. Na pewno więc
ci, którzy miłują Boskie obietnice dane ludowi wybranemu oraz Nowe Przymierze,
przez które te obietnice zostaną spełnione, mogą się modlić: Panie, przyjdź
Królestwo Twoje! Mesjaszu, przyjdź jak najprędzej! Zakończ panowanie grzechu i
śmierci! Dokonaj wywyższenia wybranego ludu i błogosław wszystkie narody ziemi!
Z książki Overland Monthly Na
Straży 1997/6/13, str. 229