<< Wstecz |
Wybrano: R-5925 a, z 1916 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Czym jest powszechne odkupienie?
Jesteśmy zapytywani, czy wierzymy w
powszechne odkupienie i o to, co uważamy za pełny zakres lub znaczenie tego
terminu. Odpowiadamy:
Według naszego zrozumienia wielu,
którzy używają wyrażenia „powszechne odkupienie”, nie rozumie jasno jego
znaczenia. Myślą o powszechnym i wiecznym zbawieniu, które jest zupełnie inną
kwestią. Wierzymy, że Biblia naucza powszechnego odkupienia w stwierdzeniu, że
Jezus Chrystus „z łaski Bożej za wszystkich śmierci skosztował” i że „dał
samego siebie na okup za wszystkich, co jest świadectwem czasów jego” (Żyd. 2:9; 1 Tym. 2:5,6). Oraz, „on jest
ubłaganiem za grzechy nasze; a nie tylko za nasze, ale też za grzechy
wszystkiego świata (1 Jana 2:2). Wszystkie te teksty mówią o odkupieniu ludzkości i
wszystkie jasno oraz zdecydowanie ogłaszają, że będzie ono powszechne, czyli
będzie zastosowane do każdego członka naszej rasy.
Skoro powszechność odkupienia,
została w ten sposób ustanowiona, naszym następnym właściwym pytaniem będzie:
co zawiera w sobie słowo odkupienie? Odpowiedzią jest, że w języku greckim tak.
jak i w angielskim to słowo ma znaczenie kupna – uzyskania czegoś przez danie
czegoś innego w zamian. Biblia kilkakrotnie kładzie nacisk na tę myśl. Nie
tylko powiedziano nam, że jesteśmy kupieni za cenę, którą stanowi drogocenna
krew Jezusa, ale mamy Jego słowo, że On dał Siebie jako odpowiednią cenę za
grzeszników (Mat. 20:28). Słowo użyte w języku greckim lutron-anti, oznacza cenę będącą pełną rekompensatą. Św. Paweł
podaje dokładnie tą samą myśl, gdy mówi „człowiek Chrystus Jezus, który dał
samego siebie na okup [anti-lutron] za wszystkich” (1 Tym. 2:5,6). Św. Paweł
ponownie podkreśla tą samą myśl, gdy mówi: „Bo ponieważ przez człowieka śmierć,
przez człowieka też powstanie umarłych. Albowiem jako w Adamie wszyscy
umierają, tak i wszyscy w Chrystusie ożywieni będą” (tłumaczenie z angielskiego) – 1 Kor. 15:21,22.
W ten sposób sprawa odkupienia i
ceny okupowej za ludzkość została uwypuklona i szczegółowo przedstawiona.
Zapewne jest powszechne – obejmuje każdego członka rodzaju ludzkiego. Grzech
pojawił się przez jednego człowieka i on sam został skazany przez Niebiański
Sąd na śmierć. Jego żona i jego dzieci współuczestniczą z nim w tej karze nie
poprzez bezpośredni wyrok, ale pośrednio, gdyż miara życia, którą przekazał nam
Ojciec Adam była jedynie iskrą, której prawo do istnienia zostało utracone
zanim ją otrzymaliśmy. Dlatego jednak nasz wielki Stwórca przygotował
powszechne odkupienie. Przez wyrok przeciwko jednej osobie On uczynił możliwym,
by jeden doskonały człowiek mógł odkupić potępionego. W tym celu nasz Pan,
wielki Logos, opuścił Niebiański Dwór i uniżył się stając się ciałem –
człowiekiem Chrystusem Jezusem, który skosztował śmierci za każdego człowieka.
Jego śmierć jest wystarczająca do zadośćuczynienia żądaniom sprawiedliwości
przeciwko pierwszemu człowiekowi i zniesienia wszystkich skutków wyroku w rodzinie
tego człowieka.
ZDEFINIOWANIE POWSZECHNEGO ODKUPIENIA
Aby ustalić, czego Adam i jego rodzina może oczekiwać jako efektu
powszechnego odkupienia musimy zauważyć, jakim był Ojciec Adam zanim zgrzeszył.
To dlatego, że odkupienie pociąga za sobą przyprowadzenie go i jego rodziny do
warunków [R5925 : strona 214], w których
znajdował się zanim zgrzeszył. A więc:
(1) Adam miał społeczność ze swoim Stwórcą.
(2) Żył pod Boskim błogosławieństwem, które zaspokajało jego wszystkie
potrzeby i utrzymywało go przy życiu tak długo, jak był posłuszny.
(3) Jego
prawa nie zostały ustanowione na wieczność. Był w Szkole Doświadczenia
zdobywając wiedzę i miał zapewnienie o trwaniu swojego życia tak długo, jak
zostawał posłuszny i używał swojej wiedzy w harmonii z wolą swego Stwórcy.
(4) Był
zatem na próbie do życia wiecznego. Rozumiemy, że gdyby Adam pozostawał
posłuszny w pewnych testach, zostałby uznany za absolwenta szkoły
doświadczenia, który już więcej nie potrzebuje być poddawany testom i próbom.
On jednak nigdy nie osiągnął tego stanu. Upadł w czasie swojej próby i dlatego
nie został absolwentem tej szkoły.
Powszechne odkupienie oznacza zatem
przyprowadzenie Adama i jego rodziny z powrotem do stanu próby, w którym
znajdował się Adam, gdy zgrzeszył. Co zostało utracone, zostało też odkupione i
ma być przywrócone. Boskie zapewnienie, jak mówi nam Pismo Święte, dotyczy
„czasów restytucji”, a te czasy lub lata restytucji są przeznaczone na
przywrócenie Adama i jego rodziny z powrotem do tego, co posiadali na początku.
Pismo Święte oznajmia bardzo jasno, że doświadczenia ludzkości: pierwsze – pod
rządami grzechu i śmierci oraz drugie – pod restytucyjnymi błogosławieństwami
Mesjańskiego Królestwa dadzą tak obszerną wiedzę na temat Boga i Jego Planu, że
pod koniec Mesjańskich Rządów każdy członek rodziny ludzkiej będzie w pełni
wypróbowany – przy pełnej wiedzy i pełnych możliwościach.
Pismo Święte pokazuje nam, że
niektórzy otrzymujący błogosławieństwa i opierający się im, grzesząc świadomie,
będą uznani za niegodnych dalszej łaski Wszechmogącego i zniszczeni we Wtórej
Śmierci. Pokazują nam wyraźnie, że pod koniec Wieku Tysiąclecia niektórzy,
nawet z tych, którzy otrzymają pełną ludzką doskonałość, nie będą uznani za
godnych wiecznego życia, ale przeciwnie będą zniszczeni we Wtórej Śmierci,
ponieważ posiadając udział w powszechnym odkupieniu, nie skorzystają ze
sposobności do rozwinięcia takiego charakteru, jaki odpowiadałby Boskim
wymaganiom. Ich zniszczenie pokazane jest w Obj. 20:7-10. Jest też
zobrazowane w zniszczeniu klasy kozłów z przypowieści o owcach i kozłach – Mat.
25:31-46.
WYJAŚNIENIE POWSZECHNEGO ZBAWIENIA
Ktoś jednak zapyta: czy odkupienie,
które zapewnił Bóg nie będzie nadal działać w celu przywrócenia ich z Wtórej
Śmierci? Odpowiadamy: Nie! Podczas Tysiąclecia Chrystus da każdemu wszelkie
wsparcie niezbędne i właściwe. „Będzie sądził wszystek świat w sprawiedliwości”
(Dz.
Ap. 17:31). Poza tym, przypuszczenie, że coś więcej będzie uczynione
dla nich, po tym jak odeszli we Wtórą Śmierć przez swoje własne świadome postępowanie
sugerowałoby kolejną ofiarę za grzechy. Grzech, który sprowadził śmierć na Ojca
Adama, był świadomym grzechem. Zostanie on całkowicie zrównoważony przez śmierć
Jezusa, ale grzech, który sprowadza Wtórą Śmierć będzie indywidualnym,
świadomym grzechem ze strony każdego, kto umrze Wtórą Śmiercią. Kosztem
odkupienia każdego z tych grzeszników byłaby śmierć bezgrzesznego jako ofiary.
Przypadek Adama jest zupełnie różny
od tego, który będzie dotyczył rodziny ludzkiej, gdyż każdy z tych grzeszników
będzie tak samo winny, jak sam Adam i każdy będzie osobiście skazany na Wtórą
Śmierć. Jeśli każdy miałby być ponownie odkupiony, potrzebowałby osobistego
Zbawiciela. Biblia wskazuje na znaczną liczbę kozłów pod koniec Wieku
Tysiąclecia, którzy otrzymają karę Wtórej Śmierci, a to wymagałoby takiej samej
liczby doskonałych ofiar dla ich odkupienia od wyroku. Co dobrego mogłoby to
przynieść, jeśli oni nie skorzystali ze wszystkich doświadczeń obecnego życia i
wszystkich doświadczeń czasu Tysiącletniej Restytucji? Nie możemy sobie
wyobrazić, by skorzystali z jakichkolwiek doświadczeń.
Boski Pan ewidentnie jest, więc
jedynym rozsądnym planem i żadne odkupienie nie będzie dane dla przywrócenia
takich z Wtórej Śmierci, ani też nie ma dla nich żadnej nadziei. Kto by za nich
umarł? Kto by ich odkupił? Nie Chrystus. Apostoł dobitnie wskazuje, że
“Chrystus więcej nie umiera” (Rzym. 6:9). Czy grono aniołów
dobrowolnie umrze za nich w tych okolicznościach i warunkach, widząc, że oni
zgrzeszyli przeciwko takiemu światłu, wiedzy i miłości, które były im dane? Czy
ktoś z Kościoła, Małżonki Chrystusa, umrze za nich? Wierzymy, że nie. Czy jakakolwiek
rozsądna lub inteligentna istota odda swoje życie jako odpowiednią cenę za
jednostkę niepoprawną w takich warunkach? Myślimy, że przypuszczenie takie jest
nierozsądne.
SŁOWO PRZESTROGI
Zaskakuje nas, że ktoś, kto
skosztował z dobrego Słowa i został uczyniony uczestnikiem Ducha Świętego, może
być podatny w jakimś stopniu na zasadzki szatana poprzez taką sofistykę (świadome posługiwanie się nieuczciwą
argumentacją, metoda argumentacji polegająca na wykorzystywaniu wieloznaczności
pojęć – przyp. tłumacza) Przeciwnika. Powinniśmy jednak pamiętać, że
Przeciwnik jest bardzo uważny w obecnym czasie w wyszukiwaniu sideł na Pański
Lud. Do napisania tych słów zainspirowała nas sugestia Św. Jakuba: “Bracia!
jeźliby się kto z was obłądził od prawdy, a nawróciłby go kto, niechże wie, że
kto by odwrócił grzesznika od błędnej drogi [kierunku] jego, zachowa duszę od
śmierci i zakryje mnóstwo grzechów” (Jak. 5:20). To nie oznacza, że lud
Boży nie może być mniej lub bardziej usidlony przez błędy, ale oznacza to, że istnieje
kierunek lub tendencja do coraz większego odchodzenia od Prawdy, od drogi
Życia, na drogę Śmierci.
Jesteśmy w Dniu Pańskim wspomnianym
przez Apostoła i zamiast zdejmować zbroję lub czynić jakieś ulepszenia w
jasnych stwierdzeniach Słowa Bożego, lub pozwalać sobie przyjmować filozofie
nasze lub innych ludzi w miejsce Słowa Bożego, musimy zapiąć napierśnik,
umocować naszą przyłbicę, przepasać biodra naszych umysłów, uchwycić tarczę
wiary i mocno ująć miecz ducha, którym jest Słowo Boże, abyśmy mogli ostać się
w tym złym dniu, a nie tylko to, ale także byśmy mogli pomagać innym stawać
przeciwko podstępom naszego wielkiego przeciwnika – Efez. 6:12-18.
Na Straży 1983/3/04, str. 46, W.T. R-5925
a : strona 213 – 1916 r.