<< Wstecz |
Wybrano: R-5879 b, z 1916 roku. |
Zmień język na
| |
| | |
Cena Okupu i jej zastosowanie
Nauka o OKUPIE w odniesieniu do Boskiego Planu Zbawienia
jest samym centrum – piasta, z którego jak szprychy wszystkie inne doktryny
promieniują do obwodu - Planu. Mamy nadzieję, że odpowiedzi zamieszczone
poniżej okażą się oświecające oraz pomocne:
Pytanie 1 - Podaj krótką definicję słowa
OKUP.
Odpowiedź - Okup jest to suma lub wynagrodzenie
zapłacone za uwolnienie osoby lub własności, schwytanej, przetrzymywanej.
Pytanie 2 - Podaj krótką definicję słowa ZASŁUGA.
Odpowiedź - Zasługa jest to: 1) coś, co
zasługuje na zapłatę, nagrodę lub uznanie; 2) wartość, nagroda, lub zasłużone
bądź otrzymane odszkodowanie, jak np. w szkole.
Pytanie 3 - Podaj krótką definicję PRAWNEGO
ŚRODKA PŁATNICZEGO.
Odpowiedź – Prawny Środek Płatniczy to
taka waluta lub pieniądze, których prawo wymaga od dłużnika, jako zapłatę za
dług, a które wierzyciel powinien przyjąć. Innymi słowy to, co rząd bądź prawo
uzna za środek wymiany.
Pytanie 4 - Jakie jest znaczenie wyrazów
ZAPŁACIĆ i ZAPŁACONY?
Odpowiedź - Zapłacić znaczy spłacić
dług, dać równowartość, wynagrodzić. Słowo Zapłacony oznacza, że taki
dług został uregulowany, wypełniony; że odpowiednia równowartość została już
złożona.
Pytanie 5 - Podaj krótką definicję słowa
DEPOZYT.
Odpowiedź - Depozyt to coś zdeponowanego,
coś powierzonego pod opiekę drugiej osobie.
Pytanie 6 - Jaka jest różnica w znaczeniu słów
ZAPŁACONY, ZASTOSOWANY i DEPOZYT?
Odpowiedź - Jest spora różnica w znaczeniu
tych wyrazów. Kiedy używamy słowa ZAPŁACONE to oznacza, że rzecz zastosowana do
zobowiązania jest wystarczająca. Kiedy używamy słowa ZASTOSOWANY to oznacza, że
finansowe zobowiązanie zostało spełnione - bezpośrednio bądź pośrednio. Kiedy
używamy słowa DEPOZYT to oznaczy, że coś było pozostawione pod czyjąś opiekę, coś,
i jeszcze nie zostało użyte, bądź zastosowane.
Pytanie 7 – Krótko zdefiniuj termin OFIARA ZA
GRZECH.
Odpowiedź – Termin OFIARA ZA GRZECH oznacza
ofiarę złożoną na poczet grzechu, jako równowartość za grzech, zadośćuczynienie
za grzech.
Pytanie 8 – Co oznacza termin ZASŁUGA JEZUSA
CHRYSTUSA?
Odpowiedź - O Zasłudze Chrystusa Jezusa
możemy mówić z różnych punktów widzenia. Na przykład, zasługą Jezusa było to,
że stał się Człowiekiem Jezusem, w znaczeniu wskazywania na Jego lojalność
wobec Boga i posłuszeństwo Boskiemu Planowi. Możemy też mówić o Jego zasłudze
jako człowieka, tzn. że jako człowiek dokonał chwalebnego dostarczenia tego, co
posiadał, a co było dobre, sprawiedliwe i prawe. Lecz gdy mówimy o Zasłudze
Jezusa Chrystusa w odniesieniu do uczynionej przez Niego pokuty za grzech
świata mamy na myśli zupełnie inną sprawę, a mianowicie, że pomiędzy
Niebiańskim Ojcem a Panem Jezusem Chrystusem istniała pewna umowa. Na mocy tej
umowy nasz Pan miał stać się istotą ludzką by następnie poświęcić Swą ludzką
naturę pozwalając przy tym na odebranie Mu tego ziemskiego życia. Fakt ten
pokazuje Jego lojalność oraz posłuszeństwo wobec woli Ojca, całkowite
posłuszeństwo aż do śmierci, a to śmierci krzyżowej.
Kiedy mówimy o Zasłudze Jezusa Chrystusa rozumiemy, że
dzięki Zasłudze, którą posiadał i którą Ojciec uznał gdy wzbudził Syna od
umarłych, nasz Pan został nagrodzony, nie tylko będąc przywróconym do poziomu
duchowego, ale "nader wywyższonym" do Boskiej natury Zatem Zasługa,
którą Bóg nagrodził, pozostawiła Mu pewną liczbę środków, lub też
błogosławieństw, którymi mógł obdarzyć innych, a mianowicie Jego prawo do ludzkiego
życia, którego On nie stracił ani przez grzech, ani w żaden inny sposób. Biblia
nas informuje, że to prawo do ludzkiego życia, o którym mówimy jako o zasłudze
Jezusa, zostanie ostatecznie zastosowane przez Pana Jezusa Chrystusa, w pełnej
harmonii z Ojcowskim Planem, aby anulować "grzechy wszystkiego
świata" (1Jana 2:2) – grzechy Adama i całej jego rasy, która w nim umarła.
Zasługa ta należy już do naszego Pana, który może ją wykorzystać we właściwym
czasie ustanowionym przez Ojca.
Pytanie 9 – Podaj krótką definicję słowa POJEDNANIE.
Odpowiedź - Wyraz Pojednanie oznacza uczynienie
jednością, przywrócenie do harmonii osób
lub rzeczy, które nie są ze sobą w zupełnej zgodzie. W odniesieniu do rodziny
ludzkiej oznaczałoby to, że Adam i jego rodzaj okazali się nieposłusznymi
Boskim zarządzeniom i znaleźli się w niełasce u Boga oraz pod Jego potępieniem,
które zgodnie z Boskim zarządzeniem ma być zdjęte a ludzkość przywrócona do
harmonii z Bogiem, ponownej jedności z Nim. Dostąpi tego każdy, ktokolwiek tego
zechce i przyjmie Boskie warunki. Czynności, przez które będzie
to dokonane nazywamy dziełem Pojednania. Owo dzieło Pojednania zostało
rozpoczęte przez naszego Pana Jezusa Chrystusa podczas Jego pierwszego
Przyjścia, i od tamtej pory kontynuowane, zostanie zakończone podczas Jego Wtórego
Przyjścia. Jednym słowem, Pojednanie w pełnym tego słowa znaczeniu rozpoczęło
się wraz z wyborem Kościoła i będzie zakończone, aż jego warunki obejmą
wszystkich członków rodziny ludzkiej, przyprowadzając wszystkich chętnych i
posłusznych z powrotem do pełnej harmonii z Jehową.
Pytanie 10 - Czy doskonała istota ludzka
mogłaby zapłacić cenę Okupu?
Odpowiedź - Nie! Doskonały człowiek nie
mógłby zapłacić ceny Okupu, chyba, że uczyniłby to zgodnie z Boskim
zarządzeniem, umową lub porozumieniem. Na przykład, gdyby na świecie był
doskonały człowiek, nie mógłby on stać się Odkupicielem Ojca Adama chyba, że otrzymałby
taki przywilej z Boskiego zarządzenia. Decyzja, czy dana jednostka mogłaby być przyjęta
za inną, należy do Boskiego Sądu. W przypadku Pana Jezusa Chrystusa, stał się
On odpowiednim by być ceną Okupu – doskonałym człowiekiem – właśnie z
rozporządzenia Bożego, aby następnie w dziele realizowania Boskiego Planu mógł oddać
samego Siebie. Na podstawie tego zarządzenia został przyjęty.
Pytanie 11 – W jaki sposób cena Okupu została
dostarczona?
Odpowiedź - Bóg Sam zapewnił Okup, który
"gładzi grzechy świata". Tylko dzięki Boskiemu postanowieniu odkupienie
człowieka było możliwe.
Pytanie 12 – Gdzie została dostarczona cena
Okupu?
Odpowiedź - W Boskim Planie cena Okupu została
przygotowana od założenia świata; gdyż Pismo Święte nas zapewnia, że nasz Pan
Jezus Chrystus, w Boskim Planem, był Barankiem Bożym zabitym od założenia
świata (Obj. 13:8.) W drugorzędnym znaczeniu cena Okupu została zapewniona, kiedy
została zawarta umowa między Bogiem Jehową a zaszczyconym nią Logosem. Inaczej
mówiąc, cena Okupu została dostarczona dopiero, kiedy Logos stał się ciałem i osiągnął
pełnię ludzkiej doskonałości w wieku 30 lat.
Możliwym było wtedy dla naszego Pana by w harmonii z Boskim zarządzeniem
służyć jako cena Okupu i dać samego Siebie jako cenę Okupu. Lecz On nie wydał
Samego siebie by być tą ceną Okupu aż uczynił Przymierze z Bogiem, symbolizując
przez chrzest zupełne poświęcenie Swego życia, aż na śmierć. Ale nawet wtedy ta
sprawa nie była zakończona, gdyż związane z nią były pewne warunki. Chociaż oddał
wtedy Swą wolę i jako taki został uznany przez Ojca, nadal ją posiadał, dzień
po dniu, godzina za godziną by pokazać Swoje zupełne poddanie. Jego ofiara
została dopełniona wówczas, kiedy umarł na Kalwarii, krzycząc: "Wykonało
się!". Zakończył składanie ceny Okupu, to znaczy, w pełni zapewnił cenę
Okupu. Musimy jednak dostrzec różnicę między zapewnieniem ceny Okupu a daniem,
zastosowaniem, albo dostarczeniem jej. Kiedy Jezus umarł
była ona jedynie przygotowana, nie była jeszcze dana, w znaczeniu zastosowania
jej do uwolnienia człowieka od śmierci.
Pytanie 13 - Kto przewidział cenę Okupu?
Odpowiedź – Przede wszystkim Bóg Jehowa,
ponieważ On to zarządził; bez Jego zarządzenia Okup nie byłby możliwy. W drugorzędnym
znaczeniu sam Jezus go przygotował, ponieważ wydał Samego Siebie; posiadał On pełną kontrolę nad Swym
postępowaniem w momencie uczynienia swego poświęcenia. Jego wola nie została zmuszona.
Pytanie 14 – Gdzie w typie ofiara za grzechy się
rozpoczęła, a kiedy zakończyła?
Odpowiedź - Zwierzę mające być ofiarą za grzech
było wybrane i przyprowadzone do drzwi Przybytku; lecz stało się ofiarą za
grzech w momencie, gdy najwyższy kapłan włożył na nie swoje ręce i je zabił. Zgodnie
z typem, ofiara za grzech składała się z dwóch części - cielca i kozła. Zabicie
cielca nie zakończyło ofiary za grzech, ponieważ zgodnie z Boskim Planem i Jego
zarządzeniem wspaniały Najwyższy Kapłan, Jezus, miał ofiarować dwie ofiary –
klasę kozła Pańskiego oraz antytypicznego cielca. Typiczny kozioł, jak
rozumiemy, reprezentował naśladowców Jezusa, a cielec przedstawiał samego
Jezusa. Zatem w typie ofiara za grzech nie była zakończona dopóki kozioł nie został
zabity. W ten sposób ofiara za grzech oznaczająca poświęcenie była zakończona.
Nie było więcej ofiar. Lecz wyrażenie „ofiara za grzech” ma jeszcze szersze znaczenie.
W typie oznaczało również przedstawienie krwi tych zwierząt Bogu Jehowie, co
było widoczne, kiedy Najwyższy Kapłan zanosił do Świątnicy Najświętszej
najpierw krew cielca, a następnie krew kozła Pańskiego, i kropił nią na Ubłagalni
i przed Ubłagalnią ku wschodowi. Gdy to zostało uczynione ofiara za grzech była
skończona.
Pytanie 15 – Kiedy, w antytypie, zaczęła się ofiara
za grzech?
Odpowiedź - W antytypie ofiara za grzech
zaczęła się, gdy Jezus stawił Się przy rzece Jordan zgodnie z umową, którą zawarł
z Ojcem. Tam, według stwierdzenia Apostoła, nasz Pan oddał Samego Siebie, poddał
Się, stał się ofiarą za grzech. Nadal prowadzi to dzieło podczas Wieku Ewangelii,
ofiarowując tych, którzy przyjmują Jego zasługę i którzy dobrowolnie stali się
Jego naśladowcami oddając Mu swoje wole. Czyni ich częścią Jego własnej ofiary.
Gdy Jezus dokończył składanie Swej własnej ofiary wstąpił na
Wysokości i przedstawił tam Niebiańskiemu Ojcu Swoją Ofiarniczą zasługę na rzecz
klasy Kościoła, co było pokazane przez kropienie krwią cielca Ubłagalni w
Świątnicy Najświętszej Przybytku za Najwyższego Kapłana i jego dom. Następnie kontynuując
ofiarowanie, w Swych naśladowcach, ostatecznie zakończy On dzieło ofiarowania,
kiedy ostatni członek Ciała Chrystusowego skosztuje śmierci i przejdzie poza
zasłonę. Potem tylko pozostanie Najwyższemu Kapłanowi uzupełnić tę sprawę przez
złożenie Ofiary za grzech „za wszystek lud” poprzez przedstawienie Bogu zasługi
„lepszych ofiar”, pamiętając, że rzeczywista zasługa jest jedynie w Jezusie.
Pytanie 16 - Czy Okup został zapłacony na
Kalwarii?
Odpowiedź – Omówiliśmy już tą sprawę pokazując,
że Okup był złożony na Kalwarii a następnie oddany w ręce Sprawiedliwości,
ale nie został zapłacony w sensie
sfinalizowania umowy, gdyż to miało nastąpić w późniejszym czasie. Okup został złożony na krzyżu, kiedy Jezus zawołał:
"Ojcze, w ręce Twoje polecam ducha mojego!" - Moje życie! Zatem Jezus
złożył cenę Okupu w depozycie, bez ostatecznego zastosowania go.
Pytanie 17 - Czy Okup był zapłacony, kiedy
Jezus wstąpił do nieba?
Odpowiedź - Nie! Powody zostały już podane.
Pytanie 18 - Czy cena Okupu została już
zapłacona?
Odpowiedź - Nie! Z podanych już powodów;
możemy jeszcze dodać, że cena Okupu nie zostanie zupełnie zapłacona dopóki
Kościół nie będzie w pełni uwielbiony i połączony ze swym Panem. Wtedy zostanie
zapłacony na rzecz całego świata zabezpieczając
uwolnienie całego świata od śmierci i usunięcie potępienia Adamowego.
Pytanie 19 - Co Jezus uczynił z ceną Okupu, gdy
wstąpił do Nieba?
Odpowiedź - Jezus złożył ją już jako depozyt w
rękach Sprawiedliwości. Tą ceną, czyli prawem do ludzkiego życia, mógł nadal
rozporządzać. Jego następnym krokiem było wprowadzenie embargo, czy oddanie jej
w zastaw, przypisując jej cząstkę Swemu Kościołowi, jeszcze nierozwiniętemu.
Pytanie 20 - Czy Jezus zaspokoił Sprawiedliwość
gdy wstąpił do Nieba?
Odpowiedź - Sprawiedliwość jest zawsze
zadowolona. Sprawiedliwość nie ustąpi,
dopóki nie otrzyma odpowiednika. Na
przykład była ona zadowolona, kiedy Adam został skazany na śmierć z powodu
przestępstwa. Cały czas była zadowolona uważając Adama i jego rodzaj odpowiedzialnymi
za ten grzech. Teraz Sprawiedliwość również jest zadowolona, zezwalając Kościołowi
przejść przez obecne warunki, ponieważ depozyt w jej rękach jest w pełni
odpowiedni dla potrzeb Kościoła, a nawet więcej. Sprawiedliwość nie będzie
zadowolona uwalniając rodzaj ludzki, dopóki cena Okupu nie zostanie zupełnie zapłacona i złożona w ręce
Sprawiedliwości. Nastąpi to dopiero wtedy, gdy Kościół będzie skompletowany i
uwielbiony.
Pytanie 21 – Kiedy i jak można zadowolić
Sprawiedliwość?
Odpowiedź – Na to pytanie odpowiedź była dana
w odpowiedzi na dwudzieste pytanie.
Pytanie 22 - Jak ktokolwiek może mieć udział w
ofierze Chrystusa, jeżeli Sprawiedliwość nie była zupełnie zaspokojona przez
Jezusa Chrystusagdy wstąpił On do Nieba?
Odpowiedź - Jak zostało zaznaczone w odpowiedzi
na dwudzieste pytanie, zasługa złożona w Depozycie była wystarczająca do
zadośćuczynienia za grzechy całego świata. Na mocy tego Depozytu Sprawiedliwość w pełni zgodziła się na uwolnienie tych
członków rodzaju ludzkiego, którzy weszli w specjalną relację przymierza z
Bogiem przez Pana Jezusa Chrystusa, uczynili Przymierze przy Ofierze.
Pytanie 23 - Co następuje najpierw: Usprawiedliwienie
czy Poświęcenie, i dlaczego?
Odpowiedź – To zależy od znaczenia wyrazu poświęcenie. Biblia rozróżnia dwa
rodzaje poświęcenia; pierwszym jest poświęcenie się jednostki, drugim jest uczynienie
tego poświęcenia ważnym przez Pana Jezusa Chrystusa i przyjęcie go przez Ojca. Poświęcenie
się jednostki do pełnienia woli Pańskiej, zupełne poddanie swej własnej woli,
pokazane w typie przez przywiązanie kozła do drzwi Przybytku, poprzedza
usprawiedliwienie. Lecz następnie, zanim jednostki, które pragną stać się
członkami Królewskiego Kapłaństwa mogłyby być przyjęte przez Ojca, nasz Pan
Jezus Chrystus musi się stać dla nich Orędownikiem. Zatem usprawiedliwienie ich
przez Pana Jezusa Chrystusa, który przypisuje im Swoją zasługę następuje po ich
poświęceniu się, po czym zaraz następuje poświęcenie ich przez Niebiańskiego
Ojca, w sensie przyjęcia ich jako poświęcone jednostki, dając im wszystkie
prawa i przywileje zawarte w tym przymierzu.
Pytanie 24 - Co jest przypisywane
usprawiedliwionym z wiary, Zasługa czy Sprawiedliwość?
Odpowiedź - Tu trzeba wyjaśnić wyrażenie
"usprawiedliwiony z wiary," ponieważ w Biblii to wyrażenie ma dwa
różne znaczenia. Przykładowo czytamy, że Abraham był usprawiedliwiony z wiary, ale
z pewnością nie tak samo jak Kościół! Abraham został uznany za sprawiedliwego,
by mieć społeczność z Bogiem, by otrzymać Obietnicę, by mógł poznać pewne rzeczy,
jakie Bóg zamierzał uczynić w przyszłości i aby mógł okazać swoją wierność
Bogu, zgodnie z Boskimi standardami. Lecz nie był on usprawiedliwiony do żywota
wiecznego. Nie był on usprawiedliwiony w takim sensie, że mógł być zaproszony
do przedstawienia swego ciała żywą ofiarą i stania się wybawicielem Adama, ani w
żaden sposób chwalebną ofiarą za
drugiego. Nikt nie mógł być w ten sposób usprawiedliwionym z wiary dopóki Jezus
nie umarł i nie wstąpił do Nieba by okazać się „przed oblicznością Bożą za nami”
– Kościołem.
Pytanie 25 - Jeżeli Zasługa jest przypisywana, kto ją przypisuje? Jeżeli Sprawiedliwość jest przypisywana, kto to
czyni?
Odpowiedź - Nasz Pan Jezus przypisuje Swą Zasługę
Swoim naśladowcom na warunkach ich przymierza zupełnego poświęcenia. Lecz to
przypisanie dzieje się za zupełną zgodą Boskiej Sprawiedliwości i przy jej współpracy,
i nie inaczej. Takie przypisanie Zasługi niedoskonałej jednostce pragnącej stać
się naśladowcą Jezusa może być określone jako przypisanie jej Sprawiedliwości przez Boską
Sprawiedliwość, przez Niebiańskiego Ojca, jak czytamy: "Bóg jest, który
usprawiedliwia" (Rzym. 8:33.)
Pytanie 26 - Co oznaczają wyrażenia „prawo do
życia” i „prawa życiowe”? Jaka jest między nimi różnica?
Odpowiedź –Człowiek mógłby posiadać prawo do
życia pozostając w harmonii z Bogiem, ponieważ Bóg zarządził, że wszystkie Jego
inteligentne stworzenia mogą kontynuować swoje życie jeżeli będą żyć w harmonii
z Jego Prawem i wymaganiami tego Prawa. Zatem prawo do życia było na początku przywilejem
Ojca Adama. On posiadał prawo do życia i nie utraciłby go, gdyby nie zgrzeszył.
Jezus również posiadał prawo do życia. Miał to prawo nie tylko zanim przyszedł
na świat, ale też gdy stał się Człowiekiem Jezusem. Z tego powodu mógł On
złożyć Swe życie w ofierze za Adama i jego rodzaj. Po poświęceniu się przy
chrzcie Jezus nie miał już więcej prawa do życia jako człowiek, ponieważ zrezygnował
z niego. Lecz będąc spłodzonym z Ducha Świętego otrzymał prawo do życia jako
Nowe Stworzenie chyba, że utraciłby to prawo przez pogwałcenie Boskiego Prawa bądź
łamiąc uczynioną z Bogiem umowę, przymierze. Świat ludzkości otrzyma prawo do
życia po Wieku Tysiąclecia, gdy osiągnie doskonałość i zostanie przedstawiony
Ojcu a On ich przyjmie. Będą mieli wtedy takie samo prawo do życia, jakie
posiadał na początku Ojciec Adam, zanim zgrzeszył.
Wyrażenie „prawa życiowe” może być użyte na różne sposoby. Stosując
je do Pana Jezusa Chrystusa, jako posiadającego prawa życiowe możemy
powiedzieć, że mimo tego, że On poświęcił Swoje życie jako człowiek nie uczynił
niczego, by je utracić. Zgodził się dobrowolnie złożyć to życie w ofierze; należało
ono prawnie do Niego, inaczej nie miałby
prawa użyć go znowu na korzyść innych. Jezus zachował to prawo z powodu własnej sprawiedliwości. Zatem nadal posiadał On prawo
do ludzkiego życia, ponieważ wyrażał zgodę, żeby to życie, którego nie utracił,
zostało Mu odebrane. Nadal posiada prawa życiowe istoty ludzkiej, chociaż nie potrzebuje życia ludzkiego ani ludzkich
praw życiowych dla Siebie, gdyż ma coś znacznie lepszego. Nie mógłby przecież
używać dwóch żyć w tym samym czasie. Posiada On Boskie prawa życiowe, ale nadal
zatrzymuje Swoje ludzkie prawa życiowe, które zamierza oddać jako cenę Okupu by
dokonać pełnego zadośćuczynienia za Adama i wszystko, cokolwiek było przez
niego utracone.
Pytanie 27 - Co jest składane w ofierze przez jednostkę
spłodzoną z Ducha do członkostwa w Ciele Chrystusowym?
Odpowiedź - W jednym znaczeniu tego słowa nikt
nie składa żadnej ofiary z wyjątkiem wspaniałego Najwyższego Kapłana. My tylko poświęcamy
nasze wole oraz stawiamy nasze ciała, by mogły stać się żywą ofiarą, aby
wspaniały Najwyższy Kapłan mógł z nich uczynić ofiary. Z łatwością można rozróżnić,
że zabicie zwierzęcia nie jest
złożeniem go w ofierze. Żydzi zabijali tysiące zwierząt przeznaczonych na
pokarm, podobnie jak to się czyni obecnie, lecz zwierzęta te nie były składane
na ofiary przez samo zabicie. Ofiara może być złożona jedynie poprzez umowę z
Bogiem, a On zarządził, że to kapłan ma sprawować ofiary. Według prawa
Żydowskiego kapłanem sprawującym ofiary był Najwyższy Kapłan, inni kapłani byli
tylko jego pomocnikami lub zastępowali go po śmierci. Najwyższy Kapłan w
antytypie przedstawiał Jezusa, zatem Jezus jest Jedynym, który może ofiarowywać
antytypiczne ofiary. Tak więc naśladowcy Jezusa mogą jedynie stawiać samych
siebie.
To stawienie samych siebie w typie było przedstawione przez przywiązanie
kozła do drzwi Przybytku. Innymi słowy, klasa ta oddaje się, odłącza, poświęca
jako istoty ludzkie. Przyjęcie takiej ofiary przez Ojca jest okazane przez
Syna, wspaniałego Najwyższego Kapłana, poprzez spłodzenie takiej jednostki z
Ducha Świętego po tym jak Jezus ją przyjął, jej poświęcenie się, przypisał Swą
zasługę i przedstawił Ojcu. Odtąd taka jednostka staje się członkiem Ciała
Chrystusowego, a jej imię jest zapisane w Księdze Żywota Baranka, z której nie będzie
wymazane, jeżeli pozostanie wiernym.
Pytanie 28 – Wyjaśnij krótko różnicę między
Okupem a Ofiarą za grzech.
Odpowiedź - Wyrażenie „ofiara za grzech”
szczególnie odnosi się do rzeczy lub do życia (bądź żyć), które zostało przedstawione
Bogu jako ofiara za grzech. Ofiara za
grzech sugeruje Okup, lecz nie jednoznacznie, całkowicie. Jest to ofiara za
grzech, ale nie musi koniecznie oznaczać pełnej, zadawalającej ofiary; a
jednak, skoro ofiara za grzech jest godna do przyjęcia przez Boga, mogłoby oznaczać,
że takie ofiarowanie jest zupełnym, kompletnym zadośćuczynieniem, lub
zadowoleniem. W Nowym Testamencie wyraz Okup zawiera w sobie nie tylko myśl o
ofierze złożonej za coś złego, lecz w dodatku precyzuje, że ta ofiara jest
zupełnie i całkowicie odpowiednia, gdyż wyraz Okup w stosunku do Jezusa oznacza
odpowiednią cenę.
Pytanie 29 - Czy Kościół bierze udział w Okupie
i Ofierze za grzech, i dlaczego?
Odpowiedź – Rozważając to pytanie musimy spojrzeć
na Kościół z dwóch punktów widzenia. Jeżeli myślimy o Kościele, jako o tych,
którzy stawiają swoje ciała żywymi ofiarami Bogu, to moglibyśmy powiedzieć, że nie mają oni udziału w Okupie, ponieważ
nie posiadają niczego, co mogliby dać jako część Okupu – są oni niedoskonali. Jeśli spojrzymy na tą
kwestię z innej strony – że Kościół to istoty duchowe i jako takie są członkami
Ciała Chrystusowego, jednym z Tym, który jest ich Głową – to jako członkowie
Chrystusa mieliby z Nim udział we wszystkim cokolwiek On czyni, tak jak ręka ma
udział z głową, gdyż Biblia używa figury ludzkiego ciała mówiąc o Chrystusie. Zasługa, przez którą cena Okupu jest
skuteczna należy jedynie do Jezusa. To właśnie tej zasługi nie posiadaliśmy gdy poświęcaliśmy się Bogu. Jednak gdy zostaliśmy
uznani przez Jezusa za uczniów, przypisał nam On Swoją Zasługę i uczynił
częścią Swojej ofiary. Tym samym uczynił nas częścią tego, co ma dać Bogu za
grzechy całego świata przy końcu obecnego Wieku, gdy Kościół, Jego Ciało, zostanie
skompletowane i razem z Nim uwielbione.
Musimy jednak pamiętać, że od momentu poświęcenia nie
pozostaje nic ludzkiego, ponieważ od chwili, gdy zostaliśmy członkami Ciała
Chrystusowego staliśmy się umarłymi jako istoty ludzkie, przez poddanie naszej
woli. Ponieważ jesteśmy Nowymi Stworzeniami, stare rzeczy przeminęły a oto się wszystkie
nowymi stały (2Kor.5:17). Mamy również pamiętać, że to nie duchowe Ciało Chrystusa jest składane w ofierze, tak jak i duchowa Głowa nie była ofiarowana.
Ofiarą za grzech było ciało. Co więcej, to ciało Jezusa stanowiło Okup, nie
nasze ciała. Jednakże teraz, kiedy cena Okupu została złożona w ręce
Sprawiedliwości jako depozyt, którego
prawo własności posiada Jezus, jesteśmy współwłaścicielami Jego własności z
powodu naszej relacji z Nim i naszego interesu we wszystkim, co On posiada. Tym
sposobem Kościół staje się udziałowcem w cenie Okupu, ponieważ jako Jego
Oblubienica jesteśmy Jego współdziedzicami i mamy być zjednoczeni razem z Nim w
dziele błogosławienia świata korzyściami wynikającymi z ceny Okupu.
My nie stanowimy Ofiary za grzech ani Odkupienia. Jesteśmy
zaledwie przyjęci przez Najwyższego Kapłana. Przyjęcie to jest pokazane w Jego ofiarowaniu
nas jako istoty ludzkie po przypisaniu nam Swej zasługi. Przy końcu tego będziemy
wspólnie Nowymi Stworzeniami. Nie znaczy to żeby cokolwiek, co należy do Nowego
Stworzenia miało być ofiarowane; lecz mając udział z Jezusem w ukrzyżowaniu
ciała każdy z Nowych Stworzeń będzie także miał udział z Nim, gdy zasługa
będzie przedstawiona Ojcu.
Pytanie 30 - Jeżeli Jezus zapłacił cenę Okupu
gdy wstąpił do Nieba, czy mógł stać się Orędownikiem Kościoła? Jeżeli tak, to
jak?
Odpowiedź - Gdyby Jezus zapłacił i całkowicie
oddał cenę Okupu kiedy wstąpił do Nieba, to momentalnie, będąc zaakceptowanym,
byłoby to wykorzystane za Adama i jego rodzaj; i każdy żyjący ówcześnie członek
tego rodzaju, oraz każdy żyjący od tamtej pory, znalazłby się ponownie na indywidualnej
próbie i podlegałby śmierci z powodu swej niedoskonałości, nie mogąc zapobiec tej
sytuacji dopóki Jezus nie ustanowiłby Swojego Tysiącletniego Królestwa i nie rozpoczął
od razu udzielać potrzebnej pomocy przez zaprowadzenie Nowego Przymierza. Ale
jeśli chodzi o Kościół, nie byłoby dla nich żadnego zabezpieczenia, ani możliwości
dania Kościołowi czegoś szczególnego ponieważ ci, którzy stanowią Kościół byli
członkami rodziny ludzkiej. Gdyby Okup został zapłacony wszystkie zobowiązania
wobec rodziny ludzkiej byłyby uregulowane, tak samo wobec Kościoła, który byłby
potraktowany w ten sam sposób co reszta świata. Nie potrzebowaliby Orędownika,
i oczywiście nie mieliby takiego.
Pytanie 31 - Kiedy cena Okupu zostanie zupełnie
zapłacona i raz na zawsze oddana?
Odpowiedź – Cena Okupu będzie zupełnie
zapłacona i całkowicie oddana, kiedy Kościół przejdzie poza zasłonę i kiedy wspaniały
Najwyższy Kapłan, Głowa i Ciało (Kościół wtedy będzie uwielbionym Ciałem wspaniałego
Najwyższego Kapłana) zapieczętuje Nowe Przymierze i rozpocznie skuteczną działalność
na korzyść Adama i całego jego rodzaju. Zakończy się wtedy składanie Okupu. Jednak
dzieło Pojednania nie będzie jeszcze zakończone. Będzie ono zawierać pracę
Wieku Tysiąclecia podniesienia ludzkości (tych, którzy zechcą) z grzechu i
degradacji do zupełnego pojednania i harmonii z Bogiem. Lecz cena Okupu musi
być w zupełności zapłacona Jehowie i przyjęta przez Niego, zanim Nowe
Przymierze zacznie działać i zanim Restytucja się zacznie. Wyzwolenie człowieka
od śmierci jest częścią dzieła Okupu –
Oz. 13:14.
Straż 1926 str. 35 - 39.
W.T. R-5879 b - 1916 r.